رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با فرماندۀ ارتش پاکستان دیدار کرد

Submitted on چ., 10/13/2021 - 13:20

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با همراهی هیأت بلندپایۀ نظامی، روز چهارشنبه ۲١ مهر، با حضور در مقر فرماندهی ارتش پاکستان در شهر راولپندی، با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش این کشور، دیدار کرد.

پیش از شروع نشست رسمی، سردار باقری با حضور در جایگاه نمادین شهدا در مقر فرماندهی ارتش پاکستان، به اقدامات نیروهای مسلح این کشور در مبارزه با تروریسم، ادای احترام کرد و سپس هیات‌های بلندپایه نظامی ایران و پاکستان وارد مذاکرات رسمی شدند.

در جریان این دیدار، سردار سرلشکر محمد باقری و ژنرال باجوا تازه‌ترین تحولات روابط دوجانبه ایران و پاکستان، مناسبات دفاعی و تحولات منطقه‌ای از جمله افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و فرماندۀ ارتش پاکستان، با ابراز اطمینان نسبت به روند رو به رشد تعاملات نظامی، امنیتی و مرزی دو کشور همسایه طی سال‌های اخیر، بر پیشبرد این تعاملات تأکید کردند.

توسعۀ همکاری‌های مشترک علیه تروریسم، تبادل هیأت‌های آموزشی، تقویت مدیریت و همکاری مشترک مرزی، تبادل اطلاعات و گسترش رایزنی‌ها و مناسبات دفاعی تهران و اسلام آباد، از دیگر موضوعاتی است که توسط هیات بلندپایه نظامی ایران و مقام‌های ارتش پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

همچنین ارزیابی توافق‌های مقام‌های نظامی دو کشور همسایه در جریان آخرین سفر فرمانده ارتش پاکستان به تهران، از دیگر محور‌های گفت‌وگوی سردار باقری با همتای پاکستانی خود و سایر مقام‌های بلندپایه سیاسی، نظامی و امنیتی، بوده است.

سردار محمد باقری همچنین قرار است با عمران خان نخست وزیر پاکستان و ژنرال ندیم رضا رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور نیز دیدار و گفتگو کند.

همچنین اعضای هیأت بلندپایۀ نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار است با سفر به شهر بندری کراچی در جنوب پاکستان، از تاسیسات نظامی و دریایی این کشور نیز بازدید کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به دعوت ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان، در رأس یک هیات بلندپایۀ نظامی شامگاه سه شنبه وارد پایگاه هوایی «نورخان» در اسلام آباد شد و مورد استقبال محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران، سرهنگ مصطفی قنبرپور وابسته نظامی ایران در پاکستان، ژنرال ثاقب محمود به نمایندگی از ارتش پاکستان و جمعی از مقامات نظامی و ارشد این کشور قرار گرفت.

دیدار با مقامات عالیرتبه نظامی و سیاسی پاکستان با هدف گسترش دیپلماسی دفاعی از برنامه‌های دومین روز سفر سردار باقری به پاکستان عنوان شده است.

این دومین سفر رسمی سردار باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران به پاکستان طی سه سال اخیر است.

پس از دو سفر رسمی فرمانده ارتش پاکستان به تهران و همچنین اولین سفر رسمی سردار باقری به اسلام‌آباد در تیرماه ۱۳۹۷، سفر فعلی هیات نظامی ایران به همسایه شرقی، مرحله جدیدی در مسیر مناسبات نظامی، دفاعی و امنیتی میان دو کشور ایران و پاکستان را رقم می‌زند.

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده فعلی ارتش پاکستان، به ترتیب در اواسط آبان ماه ۹۶ و اواخر آبان ۹۸ دو سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران انجام داد و با مقام‌های سیاسی و نظامی کشورمان دیدار کرد.

کارشناسان سیاسی و نظامی با توجه به تحولات امنیتی منطقه و جهان اسلام از جمله اوضاع افغانستان، سفرهیات عالی رتبۀ ستاد کل نیروهای مسلح ایران به پاکستان را حائز اهمیت و تاثیرگذار ارزیابی کرده اند.

این در حالیست که سفر سردار باقری به پاکستان، همزمان با افزایش تنش ها میان ایران و آذربایجان و نگرانی‌ مقامات تهران نسبت به اقدامات اسرائیل و نیز رزمایش مشترک اخیر میان ترکیه، آذربایجان و پاکستان، صورت گرفته است.

رزمایش مشترک نظامی موسوم به «دوستی سه برادر – ۲۰۲۱» در خاک آذربایجان با همراهی ترکیه به عنوان دومین ارتش بزرگ ناتو و نیز پاکستان که یک قدرت هسته‌ای به شمار می رود، مقامات ایران را نسبت به تغییر مرزهای شمالی در منطقۀ قفقاز جنوبی و مسدود شدن یکی از راه های مهم دسترسی خود به اروپا، نگران کرده است.

اخیراً عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با ابراز نگرانی از مانور مشترک نظامی سه‌جانبه پاکستان، آذربایجان و ترکیه اظهار داشت: «از کشورهایی مثل پاکستان و ترکیه انتظار داریم که اگر حرکتی می‌خواهند انجام دهند باید با نظر جمهوری اسلامی ایران باشد.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز