رسانه‌های اجتماعی در بروز مشکلات روانی نوجوانان به ویژه دختران تاثیر زیادی دارند

Submitted on ی., 02/23/2020 - 01:30

محققان کانادایی دریافته‌اند استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بروز مشکلات روحی نوجوانان تاثیرگذار هستند درصورتی که کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود.

به گزارش رسانه هدهد به نقل از سی تی وی نیوز، به گفته محققان بیمارستان تورنتو که روز دوشنبه در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است، یافته‌های چند مطالعه طولی، تصادفی و کنترل شده حاکی از آن است که رسانه‌های اجتماعی و استفاده از تلفن‌های هوشمند ممکن است در افزایش بار اضطراب روانی در نوجوانان موثر باشد.

محققان با بررسی ده‌ها گزارش، مطالعه و نظرسنجی منتشر شده دریافته‌اند که در بروز بیماری‌ها و نگرانی‌های بهداشت روانی و همه گیر در بین نوجوانان مطرح است.

آنها تاکید کردند که تعداد نوجوانانی که به دلایل مشکلات روانی بستری شده‌اند و یا در شرف بسیاری شدن هستند رو به افزایش بوده و خودکشی به دومین عامل مرگ و میر نوجوانان کانادایی تبدیل شده است.

در این بین تعداد نوجوانان انتاریویی که دچار مشکلات روحی هستند از ۲۴ درصد در ۲۰۱۳ به ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

بنابر تحقیقات این متخصصین، در دهه گذشته میزان روان پریشی نوجوانان آمریکایی و آمریکای شمالی با افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی رابطه داشته است.

گروه SickKids در این رابطه معتقد است که محققان ثابت کرده‌اند که بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی در نوجوانان و موضوعات بهداشت روانی آنها رابطه وجود دارد .

این تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانان که وقت بیشتری را در فیس بوک می گذرانند نسبت به همسالان خود حساست می ورزند و سطح رضایت شان از زندگی پایین تر است در حالی که افرادی که وقت کمتری را در این رسانه های سپری می کنند بیشتر به ورزش گرایش داشته، با مردم تعامل دارند و احساس خوشبختی و رضایت خاطر بیشتری دارند و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند.

تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر خواب

بنابر این تحقیقات رسانه‌های اجتماعی بر کیفیت خواب نوجوانان نیز تاثیر می گذارد و استفاده زیادی از این رسانه ها احتمال سوء استفاده جنسی اینترنتی را از آنها افزایش می دهد.

بنابر این تحقیق استفاده بیش از یک تا دو ساعت در روز برای نوجوانان می تواند مشکل ساز باشد.

با این وجود این تحقیق به معنی مجکومیت تمام رسانه های اجتماعی نیست از جمله محققان خاطر نشان کرده اند مثلا فیس بوک مزایایی مانند احساس اجتماعی و پشتیبانی برای نوجوانان نیز دارد.

بنابر این تحقیق تمام نوجوانانی که با رسانه‌های اجتماعی ارتباط زیاد دارند در معرض خطر بروز مشکلات روحی و روانی هستند.

در این میان دختران به دلیل اینکه عموما روحیه حساسی تری دارند و بیشتر در معرض افسردگی هستند در این رابطه نیز بیشتر در معرض خطرند.

در این تحلیل آمده است که دختران و زنان جوانی که به پسران تمایل دارند وقت بیشتری را در این رسانه می گذرانند و بیشتر در معرض خطرات سایبری هستند بنابر این بیشتر در معرض خطرات روحی قرار دارند.

این محققان پیشنهاد کرده اند که والدین با نوجوانان خود در رابطه با رسانه های اجتماعی و خطرات آن صحبت کنند و به آنها بایموزند چگونه با تلفن‌های هوشمند و رسانه های اجتماعی کار کنند تا دچار مشکلات روانی نشوند.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز