رکود صنعت گردشگری در جریان اعتراضات ایران؛ ۹۰ درصد تورهای اروپایی به مقصد ایران طی دو ماه اخیر لغو شده ‌است

Submitted on ی., 11/13/2022 - 11:48

درست زمانی که صنعت گردشگری در ایران مجدداً جان تازه ای گرفته و قصد داشت که پررنگ‌تر از همیشه برای جبران خسارت‌هایی که طی ۲ سال شیوع کرونا متحمل شده بود، حاضر شود؛ طی دو ماه گذشته با رکودی بی سابقه مواجه شد.

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری، با اشاره به «ایران هراسی» بین گردشگران خارجی، گفت: «حوادث اخیر بر صنعت گردشگری کشور تأثیر مستقیمی گذاشته است، در آستانه جام جهانی حتی برخی کشورها، توصیه‌هایی مبنی بر عدم سفر به ایران صادر کرده‌اند». 

همزمان، رحمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، اظهار داشت: «اگر بگویم اتفاقات اخیر هیچ تاثیری بر صنعت گردشگری نداشته، نادرست است ولی این وظیفه دولت است که کمک کند تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم».

وی تاکید کرد: «رسانه‌های بیگانه سوءتبلیغات زیادی دارند؛ در این روزهایی که مردم کشور ما اعتراض دارند در کشورهای فرانسه و آمریکا نیز اعتراضاتی صورت گرفت پس چرا آنها را پوشش ندادند؟»

وی  مدعی شد: «رسانه‌های بیگانه، اعتراضات ایران را بزرگنمایی می کنند؛ منطقی است که توریست به جاهایی که ناامن است نرود ولی به دلیل بزرگنمایی اعتراضات در جامعه توسط این شبکه‌ها، گردشگران خارجی از آمدن به ایران منصرف شدند؛ قبول داریم که اعتراضاتی طی دو ماه اخیر را شاهد بودیم ولی تاکید میکنم که هیچ ناامنی‌ در ایران نداریم».

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به اینکه مراودات گردشگری ایران با کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان افزایش یافته، گفت: «اشتباه  دولت‌های پیشین و فعلی در این بود که تمامی سرمایه‌گذاری‌های گردشگری خود را در کشورهای اروپایی کردند، تعداد توریست اروپایی در سال کمتر از ۳۰ هزار نفر است  درحالیکه سالیانه از کشورهای همسایه مثل عراق، به اندازه همه کشورهای اروپایی توریست وارد ایران میشود».

وی ادامه داد: «هر هفته ۱۸ پرواز از  افغانستان داریم که بیش از ۹۷ درصدشان با ویزا و با مقصد ایران، به کشور ما وارد میشوند».

وی تصریح کرد: «اتفاقاتی که در این روزها رخ می دهد تمامی جوانب از جمله گردشگری داخلی  را نیز تحت‌الشعاع قرار داد؛ از سوی دیگر  ۹۰ درصد تورهای اروپایی ما طی  ۲ ماه اخیر ریزش داشته است؛ البته این شرایط به معنی صفر شدن گردشگر داخلی و خارجی در کشور نیست ولی در مجموع طی ۲ ماه گذشته ۵۰ درصد گردشگری داخلی و خارجی با ریزش مواجه بوده‌ است».

در همین حال، جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران، گفت: «اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر تاثیر زیادی بر ضریب اشغال هتل‌ها گذاشته است».

وی با اشاره به «کاهش گردشگران داخلی و افت ضریب اشغال هتل‌ها طی دو ماه اخیر»، اظهار داشت: «متاسفانه به دلیل نا آرامی‌هایی که اخیرا شاهد آن هستیم اکثر رزروها کنسل شد».

وی افزود: «به دلیل اعتراض های مردم و ترس گردشگران از برخورد دولت ایران با آنان و بازداشت شدنشان اکثر رزروها کنسل شد به ویژه رزروهای تورهای خارجی که عمدتا از اروپا و آمریکا بودند بیش از ۸۰ درصدشان لغو گردید.

رییس جامعه هتلداران کشور در پاسخ به خروج کیش از برنامه‌های جام‌جهانی و تاثیر آن در رزرو هتل‌ها عنوان کرد: «این فصل زمان مناسبی برای سفر به کیش است اما یکی از مشکلاتی که درمسیر کیش داریم این است که تعداد پروازها بسیار کم است».

کارشناسان بر این باورند که  گردشگران ترجیح می‌دهند به مقاصدی سفر کنند که امنیت آن‌ها در آن محل تضمین شده باشد؛ مؤلفه‌ای مهم که این روزها در کشور زیر سؤال رفته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز