رحیمی جهان‌آبادی: پاسخ قاطعی به آمریکا بدون ایجاد تنش جدید داده شود

Submitted on ی., 07/26/2020 - 01:30

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ایرانی اظهار کرد: امروزه تعاملات بین دولت‌ها در حوزه دریا، زمین و هوا مبتنی بر یکسری مقررات در حقوق بین‌الملل است. در حوزه دریا کنوانسیون‌ها و معاهدات مختلف حمل و نقل آزاد و امنیت کشتی‌ها را تضمین می‌کند و مقررات خاصی برای بازرسی کشتی‌ها نیز وجود دارد. در حوزه حمل و نقل هوایی نیز  برای استفاده از آسمان باز و آزاد مبتنی بر مقررات سازمان ایکائو به عنوان تنها سازمان بین‌المللی ناظر بر حمل و نقل هوایی مقرراتی لحاظ شده که اگر کشورها با نقض این معاهدات و بنا بر تشخیص و قدرت نظامی خود رفتار کنند دیگر امنیتی در حوزه حمل و نقل و جابجایی بار و مسافر وجود نخواهد داشت و هر کشوری می تواند با پرواز نظامی ایجاد مزاحمت و خطر برای هواپیماهای مسافربری کند.

وی ادامه داد: با توجه به تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ایرانی، باید جمهوری اسلامی به ایکائو و شورای امنیت و سازمان ملل شکایت کند، اقدامی که نقض آشکار مقررات سازمان ملل و تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است. همچنین باید کشورهای جهان نسبت به این اقدام آمریکا حساس باشند چون نوعی راهزنی هوایی است و اقدام علیه امنیت همه کشورها است. دلیلی ندارد وقتی هواپیمای مسافربری در خطوط مشخص ایکائو پرواز می‌کند هواپیمای نظامی آمریکا بخواهد مزاحمت ایجاد کند، البته که این نشان‌دهنده ضعف آمریکایی‌هاست چون آنها در مقابل ایرانی‌ها در عین‌الاسد شکست خوردند و شکست در برابر گروه‌های مقاومت مردمی در عراق و شکست اسرائیل در خاورمیانه مقابل فلسطین  را از چشم ایران می‌بینند.

رحیمی جهان آبادی توضیح داد: وقتی آن ها زورشان به رویارویی نظامی با ایران نمی رسد برای هواپیمای مسافری ایرانی ایجاد مزاحمت می‌کنند اتفاقی که در زمان جنگ با عراق رخ داد آن زمان همه امکانات اعم از پول، امکانات نظامی و اطلاعاتی را به صدام حسین برای شکست ایران دادند اما او ناتوان بود، به همین دلیل به سمت حمله نظامی علیه هواپیمای مسافربری ایران رفتند که این نشان دهنده ضعف آمریکا است علاوه بر آن، آنها تنها ادعای رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشر را دارند اما خودشان اصلی‌ترین ناقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر هستند، در واقع آمریکا و اسرائیل عامل بی‌ثباتی و ناامنی در جهان به شمار می‌آیند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید دستگاه دیپلماسی در سازمان ملل، شورای امنیت و مجمع عمومی شکایتی را مطرح و پیگیری کند، افزود: وزارت راه و شهرسازی و دستگاه دیپلماسی هم باید با مراجعه به سازمان ایکائو، اسناد و مدارک را در اختیار این سازمان قرار دهند. از طرف دیگر وقتی با دشمنی با چنین رفتار و ادبیات مواجهیم باید قاطعانه مقابلش بایستیم و بازدارندگی نظامی داشته باشیم. ایران باید توان نظامی خود را به رخ آمریکا بکشد و نشان دهد در منطقه کشوری ضعیف نیست چون اگر آمریکا و اسرائیل احساس کنند مثلا در سوریه به پایگاه ایران حمله کرده و یا مانور و اقدامات خرابکارانه‌ای در خاک ما انجام داده و با ایجاد مزاحمت‌هایی برای هواپیمای ما پاسخ قاطعی دریافت نمی کنند آن گاه اقدامات شان را ادامه داده و به سمت تهدیدات بیشتر می‌روند.

رحیمی جهان‌آبادی در پایان و در جمع‌بندی اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی باید با دقت و بدون تنش جدید پاسخ قاطعی به آمریکا و اسرائیل داده و پیگیری بین‌المللی را از طریق ایکائو و سازمان ملل انجام دهند.

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز