راهکاری برای کاهش مشکلات افراد سیگاری

Submitted on پ., 10/14/2021 - 01:20

به گزارش ایسنا، در مطالعه‌ای که بر روی ۴۰ مرد سیگاری انجام شد،‌ پژوهشگران کمترین میزان فاکتورهای التهابی را در افرادی یافتند که همراه با دریافت مکمل ویتامین دی، ورزش هوازی نیز انجام داده بودند.

در این مطالعه مردان سیگاری به چهار گروه تقسیم شدند: در گروه اول شرکت‌کنندگان تنها مکمل ویتامین دی دریافت می‌کردند، در گروه دوم شرکت‌کنندگان سه روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه با سرعت متوسط می‌دویدند، در گروه سوم هر دوی مداخلات انجام می‌شد و در گروه چهارم هیچ‌گونه مداخله‌ای انجام نشد. در پایان ماه محققان با اندازه‌گیری عوامل التهابی در خون و انجام آزمایش‌های عملکرد ریوی گروه‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند.

در پایان بررسی‌ها نشان داد؛ گروهی که همراه با ورزش هوازی، ویتامین دی نیز دریافت کرده بود، بهترین نتیجه را کسب کرد.

نتایج این پژوهش نشان‌دهنده‌ اثرات مثبت استفاده همزمان از مکمل ویتامین دی و ورزش هوازی در بهبود عملکرد ریوی و کاهش التهاب بود. می‌توان در آینده از یافته‌های این پژوهش برای بهبود عملکرد ریوی و کنترل التهاب در افراد سیگاری استفاده کرد.

پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که آزمایشات بیشتری با حجم نمونه بزرگ‌تر و مدت زمان طولانی‌تر برای تأیید این نتایج انجام شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «تاثیر تمرین هوازی و مکمل‌دهی ویتامین D بر فاکتورهای التهابی، ضد التهابی و عملکرد ریوی در مردان سیگاری» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و لیلا نیک نیاز، هومن ناطقیان و هادی پورمناف؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز در انجام آن مشارکت داشتند. این یافته‌ها به صورت مقاله علمی منتشر شده و از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

The interaction effect of aerobic exercise and vitamin D supplementation on inflammatory factors, anti-inflammatory proteins, and lung function in male smokers: a randomized controlled trial

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز