پس از پنج سال سکوت، زنگ ساعت بیگ بن دوباره به صدا در آمد

Submitted on Mon, 11/21/2022 - 12:13

پس از پنج سال سکوت، زنگ ساعت بیگ بن دوباره به صدا در خواهد آمد

هنگامی که زنگ ۱۳.۷ تنی ساعت بیگ بن به صدا در می‌آید، برای اینکه بتوانید به آن نزدیک شوید و از پرده گوش خود محافظت کنید، به گوش گیر و هدفون نیاز خواهید داشت چرا که ارتعاشات آن را می‌توان از طریق قفسه سینه نیز احساس کرد.

پس از یک دوره پنج سال طولانی بازسازی، مشهورترین ساعت جهان در روز یکشنبه ۱۱ نوامبر رسما از سکوت خود خارج شده و از آن پس مجددا زمان را به لندنی‌ها اعلام خواهد کرد.

در آگوست ۲۰۱۷، بیش از هزار نفر در مقابل پارلمان تجمع کردند تا به دوازده ضربه آخر بیگ بن و چهار ناقوس کوچکتر همراه با آن، گوش فرا دهند. برخی از افراد نیز اشک ریخته و معتقد بودند که بخشی از هویت شهر خود را از دست خواهند داد.

بسیاری از افراد روز یکشنبه، ساعت ۱۱ صبح به وقت گرینویچ، برای شنیدن طنین صدای این نماد شهر لندن به ملاقات این ساعت رفتند. همچون ۱۵۸ سال قبل از بازسازی، کاریلون چهار ناقوس هر ربع ساعت و ساعت بیگ بن هر یک ساعت به صدا در آمد.

این تاریخ مصادف با «یکشنبه خاطرات» که در روز یکشنبه پس از ۱۱ نوامبر، به یاد آتش بس جنگ جهانی اول جشن گرفته شد.

در طول پنج سال اخیر، این ساعت در چند موقعیت به خصوص، همچون تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم که در ۸ سپتامبر درگذشت، به لطف یک مکانیسم الکتریکی جایگزین زنگ زده است.

این ناقوس‌ها که در بالای برج الیزابت ۹۶ متری قرار دارند، توسط یک شبکه خارجی محافظت می‌شوند. تا از هجوم خفاش‌ها و کبوترها به داخل ناقوس جلوگیری شود.

از آن بالا، منظره لندن بسیار دیدنی است، اما سه ساعت سازی که وظیفه نظارت بر عملکرد صحیح بیگ بن را بر عهده دارند، زمانی برای لذت بردن از آن ندارند.

ایان وست‌ورث، ۶۰ ساله و همکارانش مشغول نهایی کردن آزمایش‌های پایانی هستند و پس از بازسازی اخیری که ۸۰ میلیون پوند (۹۱ میلیون یورو) هزینه به دنبال داشته، همه چیز به درستی کار خواهد کرد.

این ساعت ساز در جریان بازدید صبحگاهی از این برج به خبرگزاری فرانسه گفته است: «این صدای لندن است که به قلب شهر بازگشته است.»

او با تأکید بر گستردگی تغییراتی که در این شهر شاهد آن بوده‌، می‌گوید: «زنگ‌ها در طول جنگ‌ها به صدا در می‌آمدند.»

برج الیزابت، نام جدیدی است که در سال ۲۰۱۲ به مناسبت جشن الماس پادشاه جایگزین نام «برج ساعت» شد. این برج در دهه ۱۸۴۰ ساخته شده است.

اگر ملکه الیزابت در آن زمان بر منطقه وست مینستر تسلط داشت، ساختمان‌های باشکوه دیگری نیز در آن زمان پدیدار می‌شد.

آقای وست ورث به یاد می‌آورد:

«پیش از این، در یک شب آرام، می‌توانستید صدای ساعت بیگ بن را از فاصله ۱۵ مایلی (۲۴ کیلومتری) بشنوید. اکنون شما خوش شانس هستید چرا که می‌توانید صدای آن را از از طرف دیگر پارلمان نیز بشنوید.»

در حین عملیات بازسازی، قسمت‌های مختلف زنگ‌ها تمیز و رنگ‌آمیزی شده‌اند، اما خود زنگ‌ها از جایشان تکان نخورده‌اند. سازه بیگ بن چنان عظیم است که جابجایی آن مستلزم تخریب طبقات برج است.

سخت‌ترین عملیات این پروژه مربوط به از کار انداختن مکانیسم این ساعت سنگین ۱۱.۵ تنیِ متعلق به سال ۱۸۵۹، برای تمیز کردن چرخ دنده‌ها بوده است.

علاوه بر این، اکنون ۲۸ لامپ چهار وجی نیز ساعت را روشن می‌کنند. این لامپ‌ها که با رنگ‌هایی از سبز تا سفید خودنمایی می‌کنند، تا حد امکان شبیه لامپ‌های گازی دوران ویکتوریا می‌باشد.

یک لامپ سفید دیگر، بالای زنگ‌ها قرار دارد تا زمان فعالیت مجلس را نشان دهد.

قبل از بازسازی، ساعت سازان صحت زمان نشان داده شده را به کمک تلفن بررسی می‌کردند. از این پس، ساعت به لطف آزمایشگاه ملی فیزیک توسط GPS کالیبره می‌شود.

ساعت ۷ صبح، ساعت بیگ بن، نمادی از ثبات در شرایط سیاسی پر هرج و مرج بریتانیا، هفت بار زنگ می‌زند.

اما ایان وست‌ورث و همکار ۳۵ ساله‌اش، الکس جفری، همچنان بر کار خود متمرکز هستند: مراقبت از ۲۰۰۰ ساعت فعال در پارلمان.

جفری می‌گوید: «همه روزه، شما زمان را به روشی کاملاً دستی و با استفاده از فناوری، هنر و صنعت به مردم ارائه خواهید کرد. این بهترین شغل جهان است.»

پلیس مردی را بدلیل پرتاب تخم مرغ به سوی شاه چارلز سوم بازداشت کرد

با شرکت مگان مارکل، سوفی ترودو پادکست مادرانه را منتشر کرد

چرا شاهزاده فیلیپ بیش از ۴۵ بار به کانادا سفر کرد

منبع: journaldemontreal

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز