پنتاگون: ایران همچنان به رساندن سلاح به حوثی‌های یمن ادامه می‌دهد

Submitted on پ., 02/20/2020 - 12:54

فرمانده "بیل اوربان" سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا برای منطقه خلیج‌فارسِ، در یک نشست خبری جمهوری اسلامی ایران را «مسئول برنامه‌ریزی، سازماندهی و ساخت» این تسلیحات و ارسال آنها برای شبه‌نظامیان حوثی یمن دانست. بیل اوربان همچنین با نمایش عکس‌هایی از سلاح‌های ضبط شده گفت که این سلاح‌ها مربوط به ایران است و برای حوثی‌های یمن فرستاده شده است.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، در آخرین توقیف صورت‌گرفته در دریای عُمان در ٩ فوریه جاری، محموله‌ای شامل ۱۵۰ موشک هدایت‌شونده ضد تانک "دهلَویه" ساخت ایران را کشف کرد که از موشک روسی "کورنِت" کپی‌برداری شده است. همچنین در این محموله سه موشک «زمین به هوا» مدل ۳۵۸ کشف شد.محموله قبلی هم در تاریخ ٢۵ نوامبر سال گذشته کشف شد و شامل تعداد زیادی قطعات سیستم‌های هواپیمای بدون سرنشین بوده است. این محموله توسط "یواس اس، فارست شرمن" توقیف شده بود. براساس گزارش منتشرشده از سوی وزارت دفاع آمریکا، موتور و بخش‌های دیگر این هواپیماها از جمله دستگاه‌های کنترل حرکت و تنظیم دریچه سوخت آن، مطابق قطعات پهپادهای "قاصف" و "صمصاد" است.

به گفته بیل اوربان، «ایالات متحده یقین دارد که سلاح‌های توقیف‌شده، در ایران ساخته شده و به صورت قاچاق برای حوثی‌های یمن فرستاده شده است». اقدامی که به گفته این مقام ارتش آمریکا، خلاف قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل است.اما بیل اوربان از پاسخ‌دادن به دیگر پرسش‌ها درباره چگونگی کشف این دو محموله و منطقه بارگیری آنها خودداری کرد. وی اعلام کرد که خدمه دستگیرشده در دومین کشتی، یمنی بودند و به گارد ساحلی یمن تحویل داده شده‌اند.

ایران همواره از پذیرفتن کمک نظامی به شورشیان حوثی یمن خودداری کرده است. اما ایالات متحده آمریکا بارها تهران را به تهیه و رساندن اسلحه به آنها متهم کرده است.در حالی که حوثی‌های یمن ادعا کرده بودند این حملات توسط آنها صورت گرفته، کشف این دو محموله و اثبات تعلق آنها به ایران، به گفته بیل اوربان، برای جمهوری اسلامی «پیامدهای بین‌المللی» خواهد داشت.

در سپتامبر گذشته و پس از حملات موشکی صورت‌گرفته به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، آمریکا و اروپا و عربستان، ایران را به انجام این حملات متهم کردند؛ امری که ایران آن را رد کرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز