پاندمی چگونه نگرش ما نسبت به پول را تغییر داد؟

Submitted on ی., 10/10/2021 - 13:32

یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید، پول خوشبختی نمی‌آورد.


یک نظرسنجی جدید توسط Angus Reid تحت عنوان «تأثیرات ذهنی پول» که انیستیتوی خدمات مالی کانادا آن را ترتیب داده است، نشان می‌دهد که چگونه «دوره‌های شوکی» مانند پاندمی کووید 19 می‌تواند بر نگرش کانادایی‌ها در امور اقتصادی و نهایتاً خوشبختی آنان تأثیر بگذارد.


بر اساس این مطالعه، 86 درصد گفته‌اند که لحظات شوک اجتماعی، از اساس مردم را بیشتر نسبت به پول هوشیار‌تر می‌کند و 55 درصد دیگر پاسخ داده‌اند که پاندمی باعث شده که آنها در برنامه‌های مالی و اقتصادی آیندۀ خود تجدید نظر کنند.


دکتر جیلیان ماندیچ اولین محقق خوشبختیِ کانادا، دانشمند و مؤسس انیستیتوی بین‌المللی خوشبختیِ تحقیقات علوم بهداشتی می‌گوید: «[از این یافته] متعجب نشدم.»


«این تحقیق واقعاً به تجربۀ پاندمی و این لحظات شوک و تأثیر آنها بر کانادایی‌ها واقعاً روشن کننده است. مسائل مالی به ویژه بیشتر از قبل در رأس آگاهی مردم قرار گرفته است.»   


از میان دیگر نکات برجستۀ این نظرسنجی، 78 درصد می‌گویند که آنها از نظر مالی هنوز تحت تأثیرات ناخوداگاه از جانب والدین خود هستند، 69 درصد اذعان داشته‌اند که تا قبل از بزرگسالی هیچگونه آموزشی در مورد امنیت مالی و برنامه‌ریزی دریافت نکرده‌اند، و 92 درصد می‌گویند که آنها نتوانسته‌اند به اهداف اقتصادی خود عمل کنند.


ماندیچ که فارغ‌التحصیل دکتری در علوم بهداشتی از دانشگاه وسترن در لندن است می‌گوید: «پاندمی آگاهی همه را نسبت به مسائل مالی بالا برد، و مردم درک می‌کنند که باید کاری در این راستا انجام دهند.»


به طرزی باورکردنی 68 درصد افراد شرکت کننده در این نظرسنجی گفته‌اند که پول هنوز می‌تواند برای آنان خوشبختی بیاورد.


ماندیچ گفت: «می‌دانیم که خرید کردن، ما را آنچنان که فکر می‌کنیم برای زمان زیادی خوشحال نمی‌کند.»


«چیزی که نمی‌دانیم این است که آیا تجربۀ خرج کردن پول ما را بیشتر خوشحال می‌کند و یا کالایی مادی که خریداری می‌کنیم. با این حال، با این حقیقت که 68 درصد مردم هنوز فکر می‌کنند می‌توانند با پول خوشبختی را بخرند، این حقیقت را برجسته می‌سازد که ما به مثابۀ انسان هنوز در تشخیص اینکه چه چیزی می‌تواند ما را خوشبخت کند، تردید داریم.»


چهل و پنج درصد دیگر در این نظر سنجی گفته‌اند که نمی‌خواهند در مورد اموری مالی خود صحبت کنند چرا که معتقدند باید در این مرحله از زندگی خود بسیار بهتر عمل می‌کردند، و 29 درصد از اینکه نظمی در مسائل امور مالی مانند سرمایه‌گذاری، بیمه‌نامه‌‌ها و غیرهه ندارند، احساس گناه می‌کنند.


ماندیچ می‌گوید: «آیا صحبت در مورد امور مالی درست نیست؟ به گمانم باید به تدریج گفتگو در مورد مسائل مالی را همانند صحبت در بارۀ آب و هوا عادی کنیم. به اینصورت آگاهی مردم نسبت به مسائا اقتصاد شخصی بالاتر می‌رود.»


این نظرسنجی از 7 تا 9 سپتامبر 2021 به صورت آنلاین از 1538 کانادایی که عضو اتاق گفتگوی Angus Reid هستند انجام شد.

 

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز