پاکستان: صدها هزار نفر در مراسم خاکسپاری رهبر اسلام‌گرای افراطی شرکت کردند + [عکس]

Submitted on ش., 11/21/2020 - 13:25

روز شنبه ۲۱ نوامبر/اول آذر پلیس پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفت که حدود ۳٠٠هزار نفر در مراسم شرکت داشته‌اند. اما برگزارکنندگان و همچنین برخی خبرنگاران حاضر، میزان جمعیت را بسیار بیشتر ارزیابی کرده‌اند.

خادم حسین رضوی که ۵۴ سال داشت، در سال ۲٠۱۵ حزب "لبیک پاکستان" (تحریک لبیک پاکستان) را پایه‌گذاری کرد. این حزب که به سرعت نفوذ زیادی در کشور یافت، گرایش افراطی داشت و معمولاً در تظاهرات و مناسبت‌های "دفاع از غیرت اسلامی" بسیار فعال بود.

عمران خان نخست‌وزیر و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی پاکستان مرگ خادم حسین را تسلیت گفته‌اند.

آخرین موردی که ابعاد بین‌المللی یافت، اعتراضات کشورهای اسلامی علیه انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام در فرانسه بود. به این مناسبت افراطیون پاکستانی مواضعی بسیار تند علیه فرانسه و به ویژه امانوئل ماکرون اتخاذ کردند.

گفته می‌شود که خادم حسین رضوی بعد از یک دوره تب شدید و مشکلات تنفسی درگذشته است. اما علت دقیق مرگ اعلام نشده. هیچ نوع آزمایش کرونا و یا تشریح جسد انجام نگرفته است.

در مراسم خاکسپاری وی، اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری رعایت نشد و بخش بزرگی از جمعیت نیز بدون ماسک بود.

بلافاصله بعد از مرگ خادم حسین، حزب "لبیک پاکستان" پسر او، موسوم به سعد حسین رضوی را به عنوان رهبر جدید معرفی کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: اگرچه مرگ ناگهانی خادم حسین رضوی که رهبری پرجذبه بود پرسش‌هایی را در مورد آیندۀ حزب ایجاد کرده، اما هواداران حزب که در مراسم خاکسپاری شرکت کردند با اطمینان می‌گویند: "آیا تا به حال چنین مراسم و جمعیتی را در خاکسپاری شخصیت‌های سیاسی کشور دیده بودید؟ بدون تردید جنبش ادامه خواهد داشت"...

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که خادم حسین رضوی چند روز بعد از آن درگذشت که حزب "لبیک پاکستان" چندین هزار نفر را در نزدیکی اسلام‌آباد جمع کرد تا علیه سخنان امانوئل ماکرون دست به تظاهرات بزنند. این نوع جنبش‌ها سخنان ماکرون را در مورد آزادی بیان و حق انتشار کاریکاتور به سخنان اسلام‌ستیزانه تعبیر کردند.

در ماه سپتامبر در پاریس، یک پاکستانی به اسم ظهیر حسن محمود، دو نفر را در اطراف دفتر نشریۀ فکاهی شارلی هبدو زخمی کرد. مقامات قضایی فرانسه گفته بودند که مهاجم، مرتباً ویدئوهای تبلیغی "لبیک پاکستان" را تماشا می‌کرده است.

به گفتۀ یکی از کارشناسان سازمان عفو بین‌الملل، خادم حسین رضوی از طالبان خطرناک‌تر بود، زیرا طرفداران او نه فقط در مناطق قبائلی پاکستان که در شهرهای بزرگ کشور حضور دارند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز