نزدیک شدن به دوره بازگشت زلزله‌های شدید در گسل البرز مرکزی

Submitted on پ., 01/14/2021 - 12:48

سید رمضان‌موسوی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمین‌لرزه عصر امروز (پنجشنبه) ساری با زمین‌لرزه هفته گذشته دماوند در ارتباط است، اظهار کرد: زلزله‌هایی با هم در ارتباط هستند که بر روی یک گسل و یا یک زون گسلی قرار داشته باشند.

این زمین شناس با اشاره به اینکه خروج و انفجار ناگهانی انرژی فراوان نهفته از داخل صفحات شکستگی‌ درون زمین به نام گسل ها بصورت زلزله رخ می دهد، تصریح کرد: در واقع باید گفت که، با حرکات صفحات قاره ای و تکتونیکی اطراف کشور ایران و نیز حرکت دو طرف صفحه شکستگی گسل ها نسبت بهم انرژی های زیادی درون زمین ذخیره شده و بنابراین با توجه به شرایط جنس و موقعیت زمین و نوع حرکات و فعالیت گسل ها، با دوره بازگذشت های مختلف ۵۰ یا ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۵۰ ساله انرژی  ذخیره شده خود را بصورت زلزله آزاد می‌کنند.

این عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی ساری، با بیان اینکه زلزله مانند بسیاری از پدیده های طبیعت بصورت پریودیک و دوره‌ای رخ می دهد، یعنی برای وقوع مجد یک زلزله در روی یک صفحه گسل های فعال به زمان نیاز دارد تا انرژی های جمع شده در اعماق زمین و گسل ها بعد آستانه تحمل منطقه دوباره آزاد شود، این زمین شناس خاطرنشان کرد: زلزله هایی که در روی صفحات یک گسل، رخ می دهد و یا زلزله هایی که در یک منطقه تکتونیکی فعال به وقوع می‌پیوندد، می توانند با هم ارتباط داشته باشند.

موسوی با اشاره به اینکه با توجه به رفتار گسل‌های بخش البرز مرکزی، وقوع زلزله های متعدد با دوره بازگشت‌های مختلف را در این سال‌ها از گسل های بسیار فعال خزری و گسل البرز که استان های مازندران و گلستان را تحت تاثیر دارد باید انتظار داشت، گفت: در واقع خروج انرژی از صفحه گسل خزری و گسل البرز با دوره بازگشت های ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ ساله محتمل و قابل انتظار است. و به این جهت باید منتظر خروج انرژی به صورت زلزله در روی گسل‌های مختلف منطقه البرز مرکزی و دشت خزری باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با بیان اینکه گسل مشا- فشم، البرز، البرز شمالی و گسل خزری، که به عنوان گسل‌های فعال شناخته شده اند و انشعابات  و گسل های فرعی متعددی دارند، آمادگی خروج انرژی به صورت زلزله را در این روزها و سال‌ها خواهند داشت و مردم این مناطق باید منتظر وقوع زلزله باشند.

وی در ادامه با اشاره به زلزله ۴ ریشتری در ساری که در عمق ۲۱ کیلومتری از سطح زمین به وقوع پیوست، نیز به این نکته اشاره کرد که، بزرگی زلزله مهم است اما مهمتر از همه عمق کانون زلزله خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه اگر این زلزله در عمق ۵ یا ۶ کیلیومتری سطح زمین به وقوع می‌پیوست، باید شاهد خسارت شدید در محدوده جغرافیایی کمتر می‌بودیم. اما وقوع زمین‌لرزه در عمق ۲۱ کیلومتری، خسارت زیادی نخواهد داشت، وی خاطر نشان کرد که: خوشبختانه ساخت و سازهایی که با حمایت دولت و نظارت نظام مهندسی ساختمان در این سال صورت گرفته، مانند گذشته برای این زلزله ها ناپایدار نیست و زلزله‌هایی با این مقیاس، نمی‌تواند خسارت آنچنانی ایجاد کند.

این استاد دانشگاه هشدار داد که، با این وجود، مردم ساکن اطراف گسل‌های فعال و آبستن زلزله که شامل اکثر شهرهای گلستان، مازندران و گیلان هستند، هوشیار باشند چرا که این مناطق حدود ۱۰۰ سال زلزله جدی به وقوع نپیوست و لذا امکان وقوع زلزله های بزرگ با دوره بازگشت زلزله های مختلف بر روی این گسل ها محتمل است.

وی در پایان گفت: آثار فعالیت و جابجایی سطح زمین در بازدیدهای میدانی و زمین شناسی نشان از وقوع زلزله های مختلف در استان های شمالی و اطراف این گسل ها دارد، بنابراین مردم و ستادها و مدیران باید آموزش ببینند که در زمان قبل، حین و بعد وقوع زلزله ها مناسب ترین رفتار و مدیریت را داشته باشند.

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز