نیروی دریایی آمریکا: سپاه پاسداران یک نفتکش را در تنگه هرمز توقیف کرد

Submitted on چ., 05/03/2023 - 08:25

تسنیم، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، امروز از توقیف یک "نفتکش خارجی متخلف" در تنگه هرمز خبر داده و اعلام کرد یک "کشتی ناشناس" که "بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس کرده" در دریای عمان توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی رهگیری، شناسایی و توقیف شده است.

از سوی دیگر، نیروی دریایی آمریکا نیز امروز، چهارشنبه سوم می، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که یک نفتکش با پرچم پاناما در تنگه هرمز توقیف شده است. در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در خاورمیانه مستقر است، این کشتی با نام "نیووی" شناسایی شده و آمده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این کشتی را توقیف کرده است.

نیروی دریایی ایالات متحده ضمن انتشار تصاویری از این نفتکش در حالی که توسط ۱۲ کشتی امنیتی محاصره شده بود، اعلام کرد که کشتی‌های‌ گارد، نفتکش را مجبور کردند مسیر خود را تغییر داده و به سمت آب‌های ایران در سواحل بندرعباس حرکت کند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در ادامه بیانیه، اقدامات ایران را "مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه" خوانده است. بر این اساس، "آزار و اذیت مستمر کشتی‌ها و مداخله ایران در حقوق کشتیرانی در آب‌های منطقه غیرقابل توجیه، غیرمسئولانه و تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است".

اقدام امروز ایران آخرین مورد از یک رشته توقیف کشتی ها و حملاتی ست که منطقه را متشنج کرده است. 

با این که جمهوری اسلامی همواره هرگونه دخالت در حملات را رد کرده است، به نظر می رسد جنگ خاموش گسترده‌ای میان ایران و غرب، در آب‌های ناآرام منطقه جریان دارد که توقیف نفتکش ها توسط تهران از سال ٢٠١٩‬ بخشی از آن بوده است.

سیزدهم ژوئن ٢٠١٩‬، دو کشتی نفتکش که تقریبا در چهل کیلومتری آب­های ساحلی جمهوری اسلامی در دریای عمان و خارج از تنگه هرمز در حرکت بودند در اثر برخورد با مین­های دریایی آسیب دیدند. آمریکا با ارائه شواهدی جمهوری اسلامی را متهم کرد. 

نیروی دریایی ایالات متحده ایران را در جریان حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل در سال ٢٠٢١ که منجر به کشته شدن دو خدمه اروپایی شد نیز مقصرمی داند.

جمهوری اسلامی، کمتر از یک سال پیش نیز دو نفتکش یونانی را در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

این حوادث پس از خروج یکجانبه رئیس جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ، از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی آغاز شد. امری که باعث شد تهران در ازای لغو تحریم های اقتصادی، غنی سازی اورانیوم خود را به شدت محدود کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز