نتایج انتخابات مجلس در ایران: خودداری و تعلل در اعلام نرخ مشارکت

Submitted on ش., 02/22/2020 - 13:27

در حالی که گزارش‌های غیررسمی از نرخ پایین میزان مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران حکایت دارد، مقام‌های دولت تا نیم روز شنبه ٣ اسفند و با وجود گذشت بیش از ۱۲ساعت از پایان انتخابات همچنان در اعلام آمار میزان مشارکت تعلل می‌کنند.

برخی از منابع که نخواستند نامشان فاش شود، به بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه گفته‌اند که حداکثر ١۲ میلیون نفر در این انتخابات شرکت کرده‌اند. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که نرخ مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فقط کمی بیشتر از ۲۰ درصد بوده است.همانطور که بسیاری از نظر سنجی‌ها و برآوردهای نشان می دهند، نرخ مشارکت در تهران بسیار اندک بوده و از تمامی حوزه‌های انتخابیه کشور کمتر بوده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته است که پیگیری‌های خبرنگار این خبرگزاری، حکایت از این دارد که در شهر تهران یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. بر این اساس نرخ مشارکت در انتخابات در تهران کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

برخی گزارش‌های فعالان مدنی و رسانه‌ای در شامگاه جمعه نشانگر این موضوع است که آمار شرکت‌کنندگان انتخابات مجلس در تهران،‌ تا ساعت ۱۷ عصر روز جمعه، حدود ۱۶درصد بوده است.

به رغم درخواست آیت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی که صبح روز جمعه توصیه کرد که مردم رأی دادن را هرچه زودتر و در نیمه اول روز انجام دهند و آن را به ساعات پایانی شب موکول نکنند، میزان مشارکت در تهران در نیم روز جمعه کمتر از ۸ در صد بوده است.در این راستا، استاندار تهران پس از نیمروز جمعه اعلام کرد که ۷۱۵ هزار نفر تا ساعت ۱۲ و ۱۳ دقیقه در استان تهران رأی خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی به صندوق‌های رای واریز کردند. این درحالی است که در استان تهران ۹میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

آمارهای غیررسمی ارائه‌شده از آرای حوزه انتخابیه تهران، از پیشتازی اصولگریان و اعضای جبهه پایداری حکایت دارد. براساس شمارش ۲۰۰ صندوق اخذ رأی در حوزه انتخابیه تهران، ۳۰ نفر اعضای لیست وحدت ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی [اصولگرایان، جبهه پایداری ها و سایر افراطیون] تاکنون توانسته‌اند اکثریت آرا را کسب کنند.

حسن شریعتمداری، فعال سیاسی مقیم آلمان در گفت‌وگو با رادیو بین‌المللی فرانسه تآکید می‌کند نرخ مشارکت در انتخابات مجلس بین ١۵ تا ٢۵ درصد بوده است:

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز