نروژ ٢٢ میلیون دلار به افغانستان کمک می‌کند

Submitted on ی., 11/20/2022 - 09:05

وزارت امور خارجه نروژ به تازگی با نشر اعلامیه‌ای نوشت که این کمکها به طالبان نمیرسد بلکه از طریق سازمان ملل متحد و بانک جهانی برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی افغانستان هزینه خواهد شد.

در این اعلامیه تاکید شده که چالشهای اقتصادی باعث افزایش نیازهای بشری در افغانستان شده است و در این بین زنان و کودکان بیشترین آسیب را دیده‌اند.

براساس این اعلامیه، آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ گفته است: «مردم افغانستان با زمستان سختی روبرو هستند و ما نباید آنها را فراموش کنیم. نروژ اکنون ٢٢٠ میلیون کرون به سازمان ملل و بانک جهانی پرداخت میکند تا از تلاشهای آنها برای فراهم سازی کمکهای اولیه حمایت کند. همچنان نروژ حمایت خود را از سازمانهایی افزایش داده است که برای ارتقا حقوق بشر و مشارکت زنان در جامعه افغانستان کار میکنند. هیچ یک از بودجه‌های ارائه شده توسط نروژ به رژیم طالبان نمیرسد.

در اعلامیه وزارت امور خارجه نروژ تصریح شده که بازگشت طالبان به قدرت به یک بحران اقتصادی منجر شده و وخامت وضعیت انسانی را تشدید کرده است. بسیاری از افغانها با ناامنی غذایی، بیکاری و فقر روبرو هستند و به خدمات اولیه دسترسی ندارند.

نروژ در شرایطی به افغانستان کمک میکند که در آستانه فصل زمستان میزان فقر، بیکاری و گرسنگی در این کشور افزایش یافته است. کمیته صلیب سرخ اعلام کرده که فقر و بیماری در آستانه سردی هوا به گونه بیرحمانه مردم افغانستان را آزار میدهد.

در خبری دیگر، منابعی در ولایت سمنگان افغانستان گفته اند که طالبان یک کشاورز را به اتهام برافراشتن پرچم سه رنگ افغانستان بازداشت، شکنجه و جریمه نقدی کردند.

همین منابع به روزنامه «هشت صبح» گفته اند احمدالله یکی از کشاورزان ولسوالی(شهرستان) دره صوف پائین ولایت(استان) سمنگان در شمال افغانستان است که سه روز پیش توسط طالبان به دلیل برافراشتن پرچم سه رنگ حکومت سابق این کشور بازداشت شد و پس از دو روز با ضمانت موی سفیدان محل از قید طالبان رها گردید. طالبان در ازای آزادی او مبلغ صدهزار پول افغانی معادل ١١۳٦ دلار آمریکایی گرفت. مقامهای طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

در خبری دیگر، محمدهاشم رئیس، والی(استاندار) سابق ولایت(استان) جوزجان افغانستان که در ایران زندانی بود آزاد شده است.

منابع آگاه به روزنامه «هشت صبح» گفته اند که محمدهاشم رییس به تاریخ ۲۸ حوت(اسفند) ۱۴۰۰ توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران در تهران به اتهام سربازگیری از مهاجران افغانستانی برای جنگ اوکراین بازداشت و زندانی شد که سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان پس از بازداشت او این اتهام را رد کرد.

محمدهاشم رئیس، از نزدیکان عبدالرشید دوستم، معاون سابق رئیس جمهوری افغانستان و رهبر حزب جنبش ملی افغانستان است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز