نقض حقوق بشر در ایران، با صدور قطعنامه‌ای توسط کمیته سوم سازمان ملل محکوم شد

Submitted on پ., 11/17/2022 - 06:58

در جلسه‌ای ویژه که روز چهارشنبه ۲۵ آبان برگزار شد، این قطعنامه با عنوان «وضعیت حقوق بشر در ایران» با ۸۰ رای موافق در برابر ۲۸ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع، در «کمیته مسائل اجتماعی، انسانی و فرهنگی» سازمان ملل به تصویب رسید.

قطعنامه برشمرده توسط دولت کانادا به کمیته سوم پیشنهاد شده‌بود. نماینده بریتانیا در مجمع عمومی عمومی سازمان ملل نیز با «وخیم» خواندن وضعیت حقوق بشر در ایران، از قطعنامه صادرشده پشتیبانی و در این مورد سخنرانی کرده‌است.

مجمع عمومی سازمان ملل، طبق مفاد قطعنامه همچنین در مورد شمار بالای صدور «احکام اعدام» در ایران و استفاده از «زور بیش از حد» علیه معترضان، به‌ویژه «زنان و کودکان» در ایران ابراز نگرانی کرد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون پنج نفر را به اتهام «افساد فی الارض» و «محاربه» در پی اعتراضات اخیر، به اعدام محکوم کرده‌‌است.

در روزهای اخیر برخی از کشورها و نهادهای بین‌المللی از رژیم حاکم بر ایران خواسته‌اند که از صدور «حکم اعدام» برای معترضان پرهیز کند. این در حالی است که مقام‌های قضایی ایران بر صدور احکامی که به‌گفته آن‌ها باید «باعث عبرت‌گیری و بازدارندگی» و «پشیمان‌کننده» باشد، علیه «بازداشت‌شدگان معترض» اصرار دارند.

در سوی دیگر اما سخنگوی وزرات امور خارجه ایران، طرح این قطعنامه توسط کانادا با پشتیبانی کشورهای غربی را «فاقد وجاهت قانونی، غیرسازنده و از اساس مردود» خواند.

ناصر کنعانی همچنین این اقدام را بخشی از پروژه «بدنام کردن ایران» و «ایران‌هراسی» دانست و با متهم کردن این کشورها به داشتن «سابقه طولانی در نقض سیستماتیک حقوق بشر» اظهار کرد که آن‌ها در جایگاهی نیستند که به «دولت و مردم» ایران توصیه‌های «حقوق بشری» داشته باشند.

در این روزها کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و «دبیر ستاد حقوق بشر» جمهوری اسلامی ایران، همراه زهره اللهیان، رئیس «کمیته حقوق بشر» کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در نیویورک حضور یافته و در جلسات کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شرکت می‌کنند.

به‌زودی یک «نشست ویژه» نیز در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد که در آن «وضعیت اعتراضات جاری در ایران» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز