نهمین صدراعظم آلمان و ۱۶ وزیر او با ادای سوگند در مجلس، ماموریت خود را آغاز کردند

Submitted on چ., 12/08/2021 - 12:53

مجلس فدرال آلمان از ساعت هشت و نیم بامداد تا بعد از ظهر امروز تمام وقت خود را صرف برگزاری انتخابات صدراعظم و اجرای مراسم سوگند وی و شانزده وزیر کابینه کرد که هشت تن از آنان را زنان و هشت تن دیگر را مردان تشکیل می دهند.

در پایان این مراسم، آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان تمام مسئولیت های خود را به اولاف شولتس انتقال داد که تا امروز نیز قائم مقام و وزیر دارائی او بوده است.

همزمان با انتقال مسئولیت های آنگلا مرکل به نهمین صدراعظم آلمان، وزیران کابینه جدید نیز پست های خود را از وزیران پیشین شانزده وزارتخانه تحویل گرفتند. اما در وزارت کشور وظایف هورست زهوفر وزیرکشور محافظه کار پیشین به جای یک وزیر به دو وزیر منتقل شد، زیرا در دولت جدید وزارت کشور از "وزارت میهن" تفکیک شده و هرکدام از این وزارتخانه ها به یک وزیر زن جدید سپرده شده است.

مسئولیت وزارت خارجه آلمان برای نخستین بار در تاریخ این کشور به یک زن سپرده شده که در عین حال در چهل سالگی جوان ترین عضو کابینه شولتس هم به حساب می اید. خانم آنالنا بائربوک یکی از رهبران دوگانه حزب سبزها است که در انتخابات سپتامبر امسال با اولاف شولتس نامزد حزب سوسیال دموکرات و آرمین لاشت نامزد حزب دموکرات مسیحی رقابت کرد، اما این رقابت را به اولاف شولتس سوسیال دموکرات باخت.

بائربوک بلافاصله پس از ادای سوگند در مجلس فدرال اعلام کرد که غروب امروز به پاریس می رود. درباره هدف این سفر غیرمنتظره خبری منتشر نشد، اما رسانه های آلمانی اعلام کردند که دو روز دیگر اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز راهی پاریس خواهد شد. انتشار این خبرها سبب این گمانه زنی شد که  دولت جدید آلمان تمایل زیادی به حفظ و گسترش رابطه دوستانه با فرانسه دارد.

مناسبات آلمان و فرانسه در دوران ۱۶ ساله صدارت عظمای آنگلا مرکل نسبت به دهه های گذشته عمیق تر و دوستانه تر شد و در حال حاضر این دو کشور در کنار هم نقش موتور محرک اتحادیه اروپا را ایفا می کنند.

کابینه نهمین صدراعظم تاریخ آلمان پس از جنگ جهانی دوم از ائتلاف سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و لیبرال ها تشکیل شده است. حزب سوسیال دموکرات که در کنار اتحاد دموکرات مسیحی یکی از دو حزب برتر آلمان است، در دوره های گذشته یکبار با سبزها و چند بار با لیبرال ها ائتلاف کرده است، اما این نخستین بار است که  با هر دو حزب همکاری دارد. با این که در جریان رایزنی ها برای تشکیل دولت ائتلافی و تنظیم برنامه سیاسی آن همه چیز در نهایت آرامش و بدون حاشیه پیش رفت، هنوز هم برخی ناظران همکاری این سه حزب را، با توجه به اختلافاتی که آن ها در دیدگاه های خود دارند دشوار می دانند.

علاوه بر کاخ صدراعظمی که در اختیار حزب سوسیال دموکرات است، هفت وزارتخانه به این حزب، پنج وزارتخانه به حزب سبزها و چهار وزارتخانه به حزب دموکرات آزاد (لیبرال) سپرده شده است.

گرهارد شرودر سیاستمدار سوسیال دموکرات آلمان که از اکتبر ۱٩٩٨ تا سپتامبر ۲٠٠۵ در مقام صدراعظم رهبری دولت ائتلافی خود با حزب سبزها را به عهده داشت، در مراسم ادای سوگند اولاف شولتس شرکت کرد. وی در حاشیه این مراسم در یک مصاحبه خبری با شبکه تلویزیونی فوکوس آلمان ضمن آرزوی موفقیت برای صدراعظم هم حزب خود تصریح کرد که ائتلاف سه حزب همواره دشوارتر از ائتلاف دو حزب است که او آن را در دوران پیش از مرکل با سبزها تجربه کرد، با این همه فکر می کند اولاف شولتس آنقدر انعطاف و نرمش دارد و در عین حال هوشمند است که بتواند این ائتلاف را نه تنها تا پایان، بلکه همانطور که خود گفته است برای دومین دوره هم حفظ کند.

در پی ادای سوگند اولاف شولتس در برابر خانم بربل باس سومین رئیس زن مجلس فدرال آلمان از سال ۱٩۴٩ به این سو، رهبران کلیساهای کاتولیک و پروتستان و بسیاری از رهبران اتحادیه های صنفی و سیاستمداران احزاب گوناگون  انتخاب وی را به مقام صدراعظمی کشور خود تبریک گفتند. یکی از نخستین سیاستمداران داخلی که به اولاف شولتس تبریک گفت مارکوس زودر نخست وزیر ایالت بایرن و رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان بود که در جریان مبارزات انتخاباتی پائیز امسال اختلافات وی با آرمین لاشت رقیب اصلی اولاف شولتس از حزب دموکرات مسیحی جنجال زیادی به پا کرد و بسیاری از ناظران آلمانی بر این باور بودند که همین اختلافات سبب شکست اتحاد دموکرات مسیحی شد که در نظر سنجی های ماه های منتهی به انتخابات همواره از حزب سوسیال دموکرات پیش تر بود.

از میان رهبران کشورهای دیگر، تاکنون روسای جمهوری فرانسه، چین و روسیه انتخاب اولاف شولتس را به او تبریک گفته اند. به گزارش رسانه های چینی رئیس جمهور این کشور تصریح کرد که آماده است همراه با اولاف شولتس در مسیر تعمیق اعتماد میان دو کشور چین و آلمان قدم بردارد.  

نکته جالبی که در جریان ادای سوگند در مجلس فدرال توجه ویژه رسانه ها را جلب کرد این بود که اولاف شولتس و  حدود نیمی از وزیران کابینه او از نام بردن از خدا در سوگندهای خود پرهیز کردند.

با این همه رهبران هر دو کلیسای کاتولیک و پروتستان بلافاصله به اولاف شولتس تبریک گفتند و نشان دادند که جدائی مذهب از سیاست را، خواسته یا ناخواسته پذیرفته اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز