نامه جمعی از وکلا و حقوقدانان ایرانی به مقامات بین‌المللی: رژیم را به توقف کودک‌کشی وادار کنید

Submitted on Mon, 11/21/2022 - 07:11

در این نامه که نسخه فارسی آن به دست ار.اف.ای فارسی رسیده، با اشاره به تداوم خیزش سراسری در ایران یادآوری شده است که در جريان جنبش مردمی «زن، زندگی، آزادی» در این کشور تاکنون بيش از ۵۰ كودک به دست نيروهای سركوبگر رژيم جمهوری اسلامی كشته و كودكان زيادی مصدوم و شمار زيادی هم بازدداشت شده‌اند.

۲۱ امضاکننده این نامه که همگی از وکلا و حقوقدانان برجسته ایرانی هستند در نامه خود با این یادآوری نوشته‌اند:

آنها در نامه خود نوشته‌اند که با وجود اين تعهدات داخلی و بين‌المللی، «ابعاد فاجعه‌ی انسانی رخ داده عليه كودكان»، طی دو ماه اخير در ايران بسيار وسيع و «سازمان‌يافته» بوده و حکومت جمهوری اسلامی نیز هيچ‌گونه اقدامی در جهت پيگيری، تعقيب قضایی، مجازات مرتكبان و جبران خسارت از قربانيان و خانواده‌های آنها و همچنين جلوگيری از تكرار موارد مشابه، اتخاذ نكرده است.

دو کودک شانزده ساله کشته شدند. #کاروان_قادری اهل پیرانشهر#بهاالدین_ویسی اهل شهر جوانرود #مهسا_امینی pic.twitter.com/1JBZCaatCt

نویسندگان نامه از مقامات بین‌المللی خواسته‌اند كه با توجه به «ضرورت و فوريت امر»، در اسرع وقت كليه اقدامات ضروری و موثر را برای محكوميت قطعی دولت جمهوری اسلامی به دليل ارتكاب موارد قتل، مجروح ساختن، بازداشت غيرقانونی كودكان تعقيب، محاكمه و مجازات فوری مرتكبان و جبران خسارت قربانيان انجام داده و تدابير لازم برای جلوگيری از تكرار موارد مشابه را اتخاذ کنند.

آنها همچنین خواستار «تشكيل فوری مكانيزم بين‌المللی موثر و ذيصلاح جهت مستندسازی موارد نقض حقوق بشر» در جريان سركوب اعتراضات و فراهم کردن «امكان برقراری عدالت بين‌المللی در آينده» شده‌اند.

این وکلا و حقوقدانان ایرانی از سازمان يونيسف به طور ويژه درخواست کرده‌اند كه «از كليه امكانات و ابزارهای در اختيار جهت مجبور ساختن دولت جمهوری اسلامي به رعايت تعهدات بين‌المللی و داخلی خود در قبال كودكان و توقف وضعيت وخيم كنونی استفاده نمايد».

امضاكنندگان همچنین آمادگی خود برای ارائه اطلاعات بيشتر و مدارک مربوطه را اعلام کرده‌اند.

این نامه که نسخه انگلیسی آن قرار است روز دوشنبه ۳۰ آبان به دست گیرندگان رسانده شود، به امضای وکلا و حقوقدانان سرشناسی همچون مهرانگیز کار، نسرین ستوده، محمد سيف‌زاده، حسين احمدی‌نياز و سعيد دهقان رسیده است.

بر پایه آخرین به‌روزرسانی خبرگزاری حقوق بشری هرانا، از زمان آغاز اعتراضات ایران در ۲۶ شهریور تا ۲۹ آبان، ۴۱۹ نفر به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند که دست کم ۶۰ نفر از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز