میزگرد انتخاباتی تسنیم در بغداد؛ بررسی ابعاد و چالش‌های پنجمین انتخابات عراق پس از صدام

Submitted on ش., 10/09/2021 - 13:31

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بغداد، عراق این روزها شاهد پنجمین انتخابات پارلمانی پس از سقوط رژیم صدام است، انتخابات این دوره مهمترین انتخابات در تاریخ دموکراسی و دولت‌سازی در عراق به شمار می‌رود.

درباره این انتخابات و چالش‌های پیش روی آن، دفتر خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در بغداد میزبان دکتر «هاشم الکِندی» رئیس مرکز مطالعات راهبردی «النباء»، استاد «محمد الحَمَد» کارشناس رسانه و مدیر شبکه ماهواره‌ای آفاق و استاد «نبیل العزاوی» مدیر مرکز مطالعات راهبردی «المستقبل» بود.

مهمترین محورهای میزگرد انتخابات عراق در دفتر تسنیم در بغداد

- انتخابات این دوره، مهمترین انتخابات در تاریخ روند سیاسی عراق به شمار می‌رود، اهمیت این انتخابات در تاکید گسترده مراجع عظام بر ضرورت مشارکت هوشیارانه و تاثیرگذار مردم است.

-شاخص‌ها و معیارهای مدنظر مراجع تقلید برای انتخاب نمایندگان شامل، مسئله حاکمیت ملی، و نیز مسئله حفظ قانون و امنیت و نیز تاکید بر رفاه مردم عراق و شکوفایی آن است.

-این انتخابات، تحکیم و ثبیت حاکمیت عراق و حفظ امنیت و نیز تثبیت وفاداری به حشد شعبی است.

- حشد شعبی یکی از پایه‌ها و ستون امنیت کشور و دولت عراق و اقتدار آن و حاکمیت قانون و ثبات امنیت به شمار می‌رود.

-چالش‌‌های پیش رو، خطرناک و پایدار و بزرگ است و موجودیت و ساختار کشور را تهدید می‌کند و ملت عراق در قبال آن هوشیار  است.

- یکی از این چالش‌هایی که اصول ملت عراق با آن روبرو است، چالشی است که حشد شعبی را تهدید می‌کند.

-ملت عراق و حتی مرجعیت دینی براین باور است که موسسه حشد شعبی اهمیت فراوانی دارد و در معرض تهدید طرح‌های بین‌المللی و ابزارهای داخلی‌شان در عراق قرار دارند.

-دشمنان تلاش می‌کنند برخی جوامع و نظام‌های مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به تسلیم وادارند.به همین سبب از طریق عادی‌سازی با معیشت مردم می‌جنگند.(معیشت مردم را به عادی‌سازی گره زده‌اند)

-برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند با بی‌اثر و بیهوده نشان دادن انتخابات و مشارکت مردم، آنها را از شرکت در انتخابات دلسرد و منصرف کنند.

- باید به پروژه و طرح وادار کردن جامعه به پذیرفتن رژیم صهیونیستی اشاره کرد، در واقع این پروژه وجود دارد و بانیان آن برای اجرای این طرح تلاش می‌کنند.

-دو گروه وجود دارند، یکی کسانی که دچار تردید هستند و دیگری کسانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند. این دو دسته، در تغییر معادله اهمیت دارند و با بیانیه مرجعیت این دو گروه فعال شده‌اند.

-همدستان طرح‌های آمریکا برخی از احزاب و به طور مشخص احزاب اسلامی فعال در مرکز و جنوب عراق را تهدید و تلاش می‌کنند این احزاب را به هر طریق ممکن از صحنه دور کنند.

-در این دور از انتخابات در برابر دو گروه قرار داریم، یک گروه برای اعمال حاکمیت مستقل عراق و خارج کردن کشور از زیر یوغ اشغالگران و گروه دیگر برای کنار آمدن با بیگانگان و حضور اشغالگران تلاش می‌کند.

مشروح میزگرد مربوط به انتخابات پارلمانی عراق در دفتر خبرگزاری تسنیم در بغداد

تسنیم: دکتر هاشم! انتخابات این دوره چه تفاوتی با انتخابات‌های دوره‌های گذشته دارد؟

هاشم الکندی: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و بینندگان خبرگزاری و سلام ویژه دارم خدمت همکارانم، استاد العزاوی و استاد الحمد.

همانطور که شما در توصیف این انتخابات گفتید، انتخابات این دوره، مهمترین انتخابات در تاریخ روند سیاسی عراق به شمار می‌رود، پس از آنکه عراق با چالش بزرگ دخالت‌ها و نیز تلاش‌های خارجی به ویژه آمریکایی، انگلیسی و برخی کشورهای عربی مزدور خلیج فارس برای سرقت تظاهرات و منحرف کردن آن از مسیر خود روبرو شد و نیز شاهد ضربه زدن به تمام اقدامات و گامهای عراق بود که خواهان خروج از حلقه فشارها و دخالت‌های آمریکا با هدف خدمات رسانی و رشد اقتصاد عراق و عدم اعتنا به اراده و خواسته آمریکایی است.

به همین سبب این انتخابات زودهنگام بخشی از این مسیر و نیز جزئی از قانون جدید انتخابات است که چه بسا ملاحظات فراوانی درباره آن وجود دارد، اما گروه‌های سیاسی با این متغیرات برای حمایت از انتخابات و اصل گردش مسالمت‌آمیز قدرت همراهی نشان دادند و اینکه انتخابات گذرگاهی برای گزینه‌های ملت عراق با هدف انتخاب نمایندگان خود در قوه مقننه باشد.

چه بسا اهمیت این انتخابات در تاکید گسترده مراجع عظام بر ضرورت مشارکت هوشیارانه و تاثیرگذار مردم و انتخاب نمایندگانی باشد که برای بهبود خدمات رسانی فعالیت کنند و اینکه نمایندگان واقعی ملت عراق باشند.

بیانیه‌های مراجع به وضوح و صراحت به شاخص‌ها و معیارهای انتخاب نمایندگان از سوی رای‌دهندگان اشاره می‌کند که اولین شاخص و معیار واضح، مسئله حاکمیت ملی، و نیز مسئله حفظ قانون و امنیت، و نیز تاکید بر رفاه مردم عراق و شکوفایی آن است.

چه بسا این مسائل اساسی باشد و در بیانیه آیت الله الحائری مرجع تقلید به وضوح به مسئله خروج نیروهای اشغالگر خارجی از عراق و موضوع حمایت از حشد شعبی اشاره شده است و به همین خاطر این انتخابات، تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز است.

این انتخابات، تحکیم و ثبیت حاکمیت عراق و حفظ امنیت و نیز تثبیت وفاداری به حشد شعبی است، حشد شعبی یکی از پایه‌ها و ستون امنیت کشور و دولت عراق و اقتدار آن و حاکمیت قانون و ثبات امنیت به شمار می‌رود.

 تسنیم

:  استاد محمد، چالش‌های پیش روی این انتخابات و قدرت ملت عراق برای پشت سر گذاشتن آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

«محمد الحَمَد»: از جنابعالی به خاطر میزبانی این نشست و نیز از دکتر هاشم الکندی و نبیل العزاوی تشکر می‌کنم.البته چالش‌های بسیار بزرگ و فراوانی پیش روی ملت عراق به ویژه در این مرحله بسیار حساس کنونی وجود دارد.عراق از نبرد با گروه تروریستی جهانی داعش سربلند و پیروز بیرون آمد.

ملت عراق انتظار داشت نخبگان سیاسی از این پیروزی بهره‌برداری و استفاده کنند و همچنین انتظار داشتند که از خون‌های ریخته شده در خاک عراق برای آزادی این سرزمین پاک، بهره برده شود و تاثیرات مستقیم آن بر زندگی روزانه خود را ببینند. اما با تاسف فراوان، چالش‌ها و طرح‌های شوم علیه کشور مانع تحقق آن شد.

چالش‌‌های پیش رو، خطرناک و پایدار و بزرگ است و موجودیت و ساختار کشور را تهدید می‌کند.ملت عراق به وضوح در برابر این چالش‌ها که موجودیت و اصول و ارزش‌های جامعه عراق را تهدید می‌کند، هوشیار و آگاه شده است.یکی از این چالش‌هایی که اصول ملت عراق با آن روبرو است، چالشی است که حشد شعبی را تهدید می‌کند .

ملت عراق و حتی مرجعیت دینی براین باور است که موسسه حشد شعبی اهمیت فراوانی دارد و در معرض تهدید طرح‌های بین‌المللی و ابزارهای داخلی‌شان در عراق قرار دارند. علاوه بر آن باید به این اشاره کنیم که حتی مرجعیت دینی و ارزش‌های جامعه و دین اسلام در کشور در معرض تهدید قرار دارد.

ملت عراق خطرات همه این چالش‌ها را درک می‌کند.علاوه بر آن باید به مسئله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اشاره کنم که بسیاری از نظا‌م‌های عربی در این مسیر وارد شده‌اند، البته جوامع و ملت‌های عربی مخالف عادی‌سازی روابط هستند.

این مسئله به وضوح آشکار است که تلاش می‌کنند برخی جوامع و نظام‌های مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به تسلیم وادارند.به همین سبب از طریق عادی‌سازی با معیشت مردم می‌جنگند.(معیشت مردم را به عادی‌سازی گروه زده‌اند)

ما امروز در برخی کشورها به ویژه در عراق جنگ اقتصادی با معیشت مردم را به وضوح می‌بینیم. در حقیقت یکی از مهمترین چالش‌ها، ایجاد نارضایتی از طریق مشکلات اقتصادی است تا مردم را از رفتن پای صندوق‌های رای منصرف کنند.

ارزیابی‌ها و بررسی‌ها پیش از بیانیه مرجعیت نشان داد که نوعی بی رغبتی نسبت به حضور در انتخابات و چه بسا نارضایتی از سوی جامعه عراق برای رفتن به پای صندوق‌های رای وجود داشت و اینکه میزان مشارکت اندکی بیشتر از انتخابات 2018 خواهد بود، ولی پس از بیانیه مرجعیت عالی و مراجع دیگر این میزان افزایش چشمگیر و ملموسی پیدا کرد به طوری که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که میزان مشارکت در این انتخابات‌،دو برابر میزان مشارکت در سال 2018 خواهد بود.

این یکی از مهمترین چالش‌هاست، اما به لطف و یاری خدا و مرجعیت عالی آن را پشت سر خواهیم گذاشت.چالش دیگر، تحرکات و اتهام زنی‌هایی برای جلوگیری از مشارکت بالای مردم در انتخابات است، تلاش برای وادار کردن مردم به تحریم انتخابات، اتهام تقلب از جمله این چالشهاست.

امروز برخی برنامه‌هایی را می‌بینیم که با این طرح‌ها مرتبط است، برنامه‌های رسانه‌ای وجود دارد که با این طرح‌ها مرتبط است، برخی شبکه‌های ماهواره‌ای با این طرح‌ها مرتبط هستند که تلاش می‌کنند با بی‌اثر و بیهوده نشان دادن انتخابات و مشارکت مردم، آنها را از شرکت در انتخابات دلسرد و منصرف کنند.

همه این مسائل وجود دارد، اگر نتایج انتخابات بر خلاف نظر و خواسته بانیان این پروژه‌های ضد عراقی باشد، شروع به اتهام‌زنی خواهند کرد، همچنین درخواست‌هایی برای برگزاری مجدد انتخابات مطرح است، این مهمترین چالش است، چالش انصراف از مشارکت و چالش سوم، بروز تقلب است.

ما در اینجا از طریق این تریبون اعلام می‌کنیم که در صورت کاهش میزان مشارکت، تقلب با نسبت بالایی رخ خواهد داد.هر چه میزان مشارکت پایین‌تر باشد، نسبت تقلب بالاتر و بر نتایج انتخابات تاثیرگذار خواهد بود.اما هر اندازه میزان مشارکت شهروندان عراقی بالا باشد، تقلب کمتر که تاثیر گسترده‌ای بر سازوکار انتخابات و حتی سطح مشارکت نخواهد داشت.

به همین من معتقدم که اینها چالش‌های اساسی هستند. چالش بزرگتر و خطرناک‌تری که روند انتخابات با آن روبرو است، نتایج و پیامدهای آن و ائتلاف‌های آینده است، چه بسا نتایجی را شاهد باشیم که دلخواه طرف دیگر و چه پروژه آمریکایی باشد، وضعیت ائتلاف‌ها، چه بسا سبب شود که کشور به سمت پرتگاه حرکت کند، چه بسا شاهد چالش اقتصادی باشیم .

همچنین باید به پروژه و طرح وادار کردن جامعه به پذیرفتن رژیم صهیونیستی اشاره کرد، در واقع این پروژه وجود دارد و بانیان آن برای اجرای این طرح تلاش می‌کنند، آنها در بهره‌برداری از گروه تروریستی داعش شکست خوردند که شاخه نظامی سازمان صهیونیستی برای گسترش رژیم صهیونیستی پس از برچیدن مرزهاست.

چالش دیگر، جنگ نرم از جمله توافقات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به توافق ابراهیمی جزئی از این جنگ نرم است.

پرونده دیگری که بر روی آن کار می‌کنند، موضوع اقتصاد است، تمام این امور و مسائل با هم مرتبط هستند و چالش وجودی بزرگ به شمار می‌رود و به همین سبب نخبگان و جامعه عراقی این خطر را درک کرده‌اند و قطعا این آگاهی و درک خطر بر میزان مشارکت تاثیر مثبت خواهد گذاشت تا این با این پروژه مقابله کنیم همانطور که قبلا با گروه تروریستی داعش مقابله کردیم.

 تسنیم: با تشکر از استاد محمد، سئوال دیگرم از استاد نبیل است، مسئله نظارت سازمان ملل و شورای امنیت و اتحادیه عرب چه مفاهیم و نشانه‌هایی دارد و تاثیرات آن بر انتخابات چگونه است؟

نبیل العزاوی: اولا از میزبانی شما تشکر می‌کنم، ثانیا به دکتر هاشم و استاد محمد سلام و درود عرض می‌کنم.معتقدم این انتخابات، بنیادی و اساسی است و همانند انتخابات گذشته، اجرایی و ظاهری نیست، انتخابات این دوره کاملا متفاوت از انتخابات دوره‌های قبلی است.

متغیرات فراوانی وجود دارد، حتی طبقه سیاسی هم به این امور عادت نکرده است، اینکه شهروندان به خیابان بریزند و به صورت گسترده تظاهرات کنند و امور دیگری که دلایل و علل آن را می‌دانید

انتخابات این دوره بر اساس قانون جدید انتخابات یعنی حوزه‌های متعدد برگزار می‌شود و این برای اولین بار است که شاهد این رویداد هستیم، حتی در قانون اساسی عراق چیزی به نام انتخابات زودهنگام وجود ندارد. در نتیجه این انتخابات بر اساس امور متعددی برگزار می‌شود و این امور باید مسیرهای اشتباه را اصلاح کند و گروه‌های سیاسی باید اشتباهات رخ داده در سال‌های اخیر را اصلاح کنند.

هیچ دیدگاه واقعی برای مدیریت کشور عراق وجود ندارد. هیچ منطق و عقلانیتی در اداره مسیرهایی که به آن عادت کرده‌‌ایم، وجود ندارد. در نتیجه امروز همه بر این انتخابات حساب باز کرده و آن را دنبال می‌کنند. از اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، شصت و پنج سفارت و 550 ناظر حرف می‌زنیم که معنایش این است که پیامدها و تاثیرات این انتخابات تنها متوجه عراق نیست و  دیگران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در جامعه و فضا و جغرافیایی قرار داریم که تاثیر می‌گذاریم، ولی تحت تاثیر قرار نمی‌گیریم. در نتیجه امروز همه انتخابات را زیر نظر دارند و دنبال می‌کنند، نتایج این انتخابات بسیار مهم است و اعتبار آن اهمیت دارد.

امروز همه شبکه‌های خبری جهان، خبرهای مربوط به این انتخابات را منتشر و پخش می‌کنند، هر چند اولین مرحله انتخابات با حضور نظامیان برگزار شد، اما تاثیر بزرگی بر نگاه به این انتخابات و نتایج آن گذاشته است.

تا کنون یک حالت یا مورد مشخص و منفی را ثبت نکرده‌ایم، در نتیجه بر این انتخاباتی حساب باز می‌کنیم که روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

انتخابات روز یکشنبه تکمیل کننده انتخابات روز جمعه (ویژه نظامیان و زندانیان و آوارگان) خواهد بود، امروز اظهارات یکی از اعضای هیئت اتحادیه عرب را شنیدیم که گفته بود قبلا برای نظارت بر انتخابات بیست و دو کشور سفر کرده بود، اما سازماندهی لجستیکی را که از سوی نیروهای امنیتی و کمیساریای عالی انتخابات عراق شاهد بوده، در آن کشورها شاهد نبوده است.

این کمیساریا امروز مدیریت روند انتخابات را برعهده دارد، هر چند نوپاست، اما با اعضا و کمیساریا و قضات مستقل، روند انتخابات را مدیریت می‌کنند .

منتظر برگزاری انتخابات روز یکشنبه هستیم و پس از آن می‌توان گفت که ما را در ریل صحیح قرار می‌دهد، اگر همانطور که میهمانان گرامی شما به آن اشاره کردند، اگر مشارکت بالا باشد، من بر مسئله مشارکت تاکید می‌کنم.

دو گروه وجود دارند، یکی کسانی که دچار تردید هستند و دیگری کسانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند، باید این نکته را درک کنیم که این دو دسته، در تغییر معادله اهمیت دارند، یعنی این دو طیف، 45 درصد(افراد واجد شرایط) را تشکیل می‌دهند.امروز با بیانیه مرجعیت و موفقیت این انتخابات و تشویق مردم به شرکت در آن، معتقدم این دو گروه فعال شده‌اند.

با ارزیابی‌های ساده‌ای که انجام داده‌ایم، این دو گروه در انتخابات سرنوشت‌ساز شرکت خواهند کرد که مسیر کشور عراق را مشخص خواهد کرد و پس آن دیدگاه جدیدی را شاهد خواهیم بود، دیدگاه واقعی،دیدگاه واقعی دولت‌سازی.

همانطور که مرجعیت اشاره کرد، مرجعیتی که به سرزنش فراوان روند سیاسی سابق پرداخت و به صراحت اعلام کرد که زمان تغییر فرا رسیده است و پس از آن دیگر جایی برای پشیمانی از آنچه انجام داده‌ایم، وجود نخواهد داشت، در نتیجه امروز با مشارکت واقعی روبرو هستیم، در نتیجه معتقدم در آینده شاهد بهبود اوضاع به ویژه با مشارکت گسترده در انتخابات خواهیم بود.

 تسنیم: استاد هاشم، آیا انتخابات، نقشه حضور گروه‌های سیاسی را تغییر خواهد داد؟

هاشم الکندی: با توجه به داده‌ها انتظار می‌رود،‌ حجم و میزان حضور نیروهای سیاسی سنتی در صحنه بیشتر باشد و با وجود تمام تلاش‌های بیگانگان برای بهره برداری از تحولات و رخدادهای عراق برای تغییر در حجم و اندازه حضور این نیروها در صحنه سیاسی از طریق انتخابات و تأثیرات آن و حتی تهدیدها از سوی کسانی که با طرح آمریکا در عراق همراهی داشتند و در قالب تظاهرات این تهدیدها نمایان شد و تلاش کردند به این طریق برخی از احزاب و به طور مشخص احزاب اسلامی فعال در مرکز و جنوب عراق را تهدید و این احزاب را به هر طریق ممکن از صحنه دور کنند، مثلا با بهره برداری از تظاهرات اقدام به سوزاندن دفاتر و مقرهای این احزاب کردند، اما تمام این اقدامات در حد و حدود داده‌ها باقی ماند و با حضور هواداران و طرفداران این احزاب آشکار شد که چه طرف‌هایی در تلاش هستند تا احزاب اسلامی را مهار کنند و مشخص شد،‌ این احزاب چه جایگاهی در اذهان و افکار عمومی دارند و مبرا از نقشه‌ها و به دور از توطئه‌های بیگانگان هستند،.

به همین دلیل انتظار می‌رود، این احزاب جایگاه و موقعیت خود را حفظ کنند،‌ البته ممکن است، در این میان برخی متغیرات باشد که بر این احزاب در انتخابات تأثیر بگذارد،‌ اما این متغیرات در آخرین درجات اهمیت و تأثیرگذاری هستند،‌ مثلا و به طور مشخص دیدگاه‌ها درباره حضور نظامیان آمریکایی در عراق و یا نیروهای حشد شعبی و آینده و سرنوشت این نیرو و یا رویکرد عراق در قبال عادی سازی روابط با اسرائیل همه اینها، می‌تواند،‌ تغییراتی در نقشه انتخابات ایجاد کند.

اما به طور کلی شاهد تغییر و تحولات چندانی در این صحنه و میدان نخواهیم بود. این سبب شده تا در این دور از انتخابات برای ما آشکار و مشخص شود که در برابر دو گروه قرار داریم، یک گروه، گروهی است که در تلاش برای اعمال حاکمیت مستقل عراق است و تلاش می‌کند، عراق از زیر یوغ اشغالگران و تأثیرگذاری عوامل و کشورهای خارجی رها کند و گروه دوم که تلاش می‌کند،‌ با کنار آمدن با بیگانگان، منافع خود را از طریق نبود حاکمیت مستقل دولت و حضور اشغالگران و دادن امتیازها و تحریک افکار عمومی محقق کند.

در این میان، کسانی که خواهان استقلال و حاکمیت برای عراق هستند، وفادار به خون شهدا و از خودگذشتگی و جانفشانی آنها نیز هستند که پرچمدار آنها در مبارزه با تروریسم و آزادسازی عراق، شهید سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس بودند.

تسنیم: استاد محمد لطفا درباره چالش‌های احتمالی و تقلب در انتخابات بگویید،‌ چقدر این چالش‌های احتمالی عینیت دارند و تا چه اندازه می‌توانند، بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارند؟

محمد الحَمَد : خیلی ممنون .. چند دقیقه قبل درباره تقلب در انتخابات صحبت کردم، در اینجا بار دیگر تکرار می‌کنم، در همه کشورهای جهان از جمله در آمریکا که انتخابات ریاست جمهوری با رقابت شدید بین دونالد ترامپ و جو بایدن برگزار شد، یکی از موضوعات مورد بحث و مناقشه در کشوری که قدرتمندترین کشور در جهان به شمار می‌رود، موضوع تقلب در انتخابات بود، بنابراین موضوع تقلب مطرح است.

اما بار دیگر من به این موضوع اشاره و آن را تکرار می‌کنم،‌ که اگر میزان مشارکت بالا و گسترده باشد، تقلب در نتایج انتخابات واقعا بی تأثیر خواهد بود،‌ اما اگر میزان مشارکت کم باشد، واقعا شاهد تقلب فاجعه بار در انتخابات خواهیم بود و واقعا نتایج انتخابات تغییر خواهد کرد و همه امور و قضایا را تغییر خواهد داد و حقیقتا این همان خواسته  طرف مقابل از انتخابات است. اما اگر بخواهم از بعد فنی وارد موضوع شوم،‌ باید واقعا از نخبگان سیاسی عراق،‌ به خصوص پارلمان تشکر کنم که قانون جدید انتخابات را تصویب و آن را الکترونیکی کرد و باعث شد، شمارش آرا به صورت الکترونیکی و نه دستی انجام شود،‌ موضوعی که در انتخابات 2018 و دوره های قبل شاهد آن نبودیم.

شمارش آرا به صورت دستی مشکلات زیادی را در انتخابات‌های پیشین ایجاد کرده بود، از جمله اینکه به صندوق‌ها حمله می‌شد و یا شاهد سوزاندن صندوق‌ها بودیم، این اتفاقات و اتفاقات مشابه آن سبب شده بود تا تصویری بسیار منفی از انتخابات عراق ارائه شود و متاسفانه نیروهای سیاسی سابق حاضر در پارلمان از تجربه‌های گذشته بهره نبرده و استفاده نکردند و همان روند گذشته را ادامه دادند، بدون اینکه بتوانند، تصویری جدید به افکار عمومی عراق ارائه دهند و انتخابات بر همان منوال سابق یعنی به صورت کاملا دستی در قالب دادن تعرفه‌های اخذ رأی به مراکز و شعب اخذ رای و قرار دادن آنها در اختیار رای دهندگان ادامه یافت.

این سبب می‌شود تا اهمیت رای‌گیری الکترونیکی و شمارش آرای الکترونیکی بیش از پیش بر شیوه دستی نمایان شود و این یکی از مسائل بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.

موضوع دوم، مأموریت و وظیفه به‌کارگیری و پیاده سازی انتخابات الکترونیکی به شرکت‌هایی داده شد که با علامت‌های سؤال بزرگی از نظر ماهیتی روبرو بودند، با این حال بار دیگر تکرار می‌کنم،‌‌ اگر میزان مشارکت بالا و گسترده باشد، همه این امور تاثیری نخواهد گذاشت،‌ اما اگر میزان مشارکت کم باشد، قطعا بر نتایج تاثیر خواهد گذاشت،‌ این شرکت‌ها ماهیتشان زیر سؤال است، این شرکت‌ها همان شرکت‌هایی هستند که با سازمان ملل در ارتباط هستند و نتایج انتخابات را در اختیار این سازمان قرار می‌دهند و سازمان ملل بر نتایج ارائه شده از سوی آنها تکیه می‌کند و آن نتایج را نتایج رسمی می‌دانند.

همین شرکت‌ها بودند که سازوکار انتخاباتی عراق را بنا نهادند که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت کره ای «میرا» اشاره کرد، همچنین شرکت آلمانی «هس» که دارای برخی ارتباطات از نوعی است که به آن اشاره کردم، شرکت بعدی شرکت اسپانیایی «الکترا» است که سیستم کارت‌های شناسایی و کارت‌های انتخاباتی را ارائه می‌کند و شرکت اماراتی «یاه ست» که وظیفه ارتباطات و انتقال داده‌ها را برعهده دارد، این شرکت‌ها مسئولیت برگزاری انتخابات در عراق را برعهده دارند. بدون اینکه وارد جزئیات شویم، همه می‌دانند. فعالیت آنها به چه ترتیب و بر چه منوالی است و حتی اگر هم اتفاقی رخ ندهد، باز روی روند انتخابات تأثیرگذار هستند، در واقع این بزرگ‌ترین و بارزترین چالش پیش روی انتخابات عراق به شمار می‌رود و البته در صورتی که مشارکت در انتخابات اندک و پایین باشد.

اما اگر مشارکت در انتخابات گسترده و وسیع باشد، روند امور به طور تأکید روند دیگری خواهد گرفت، در صورتی که شمارش آرا دستی باشد، این شرکت‌ها البته تاثیر چندانی بر روند انتخابات نخواهد داشت، اگرچه برخی گزارش‌های دولتی وجود دارد که تأکید می کند، دولت اقداماتی برای جلوگیری از وقوع هرگونه تقلب در انتخابات اتخاذ کرده است. آنها از سازوکارهای عملی هنگام رأی‌گیری صحبت می‌کنند، در حالی که همه می‌دانند، هنگام رای‌گیری، تقلبی صورت نمی‌گیرد، اگر قرار باشد، تقلبی رخ دهد، بی شک بعد از پایان عملیات رای‌گیری است، آنچه که شهروندان عراقی باید از آن بیمناک و نگران باشند، تقلبی است که بعد از این عملیات رخ خواهد داد، طی مدت یک ماهی که بین رای‌گیری و اعلام نتایج انتخابات وجود دارد، فرصت بسیار خوبی برای تقلب در انتخابات است که باید در خصوص آن نگران بود.

نگرانی بعد درباره نرم افزار است که وقتی همواره آنلاین باشد و ماهواره‌ها داده‌ها را به سِرور اصلی انتقال دهند چه ضمانت واقعی و حقیقی وجود دارد که وارد این سیستم نشود، چه سازوکاری برای مقابله با این نفوذها و هک‌ها وجود دارد، این هم یک علامت سؤال دیگری است که بدون پاسخ است، در این بین تنها چیزی که می‌تواند، پاسخگوی تمام این سؤالات باشد، حضور گسترده در انتخابات است که باعث می‌شود، تاثیری روی روند واقعی و نتایج حقیقی انتخابات نداشته باشد.

تسنیم: سؤال ما از استاد نبیل است ..نظر شما درباره رای‌‌گیری خاص  شامل نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان که انجام شد، چیست؟

نبیل العزاوی:  می‌دانید که رای‌گیری خاص شامل زندانیان و آوارگان و نیروهای امنیتی است، رصدی که در میزان مشارکت در انتخابات انجام دادم، نشان داد که میزان مشارکت آوارگان پایین بوده و این امری مورد انتظار بود، چون آنها مطالبات زیادی دارند، به همین ترتیب، زندانیان که هنوز مشخص نیست میزان مشارکت آنها چه اندازه بوده، می‌گویند، 600 تا 700 نفر، اما به طور تأکید تعداد آنها بسیار بیشتر است.

اما در میان همه اینها آنچه بسیار اهمیت دارد، حضور و مشارکت نیروهای امنیتی و نظامی در تمام سطوح و در همه حوزه ها در انتخابات است، برآورد شخصی من این است که امروز خروجی‌های انتخابات در حوزه نیروهای مسلح و امنیتی عراق در تمام حوزه‌ها و تمام سطوح بسیار موفق بوده، چه در حوزه امنیتی و لجستیکی و اینکه هیچ حادثه و رخدادی یا منع رفت و آمدی ثبت نشده و همه چیز آرام است و این موضوعی بسیار خوشایند و خوب است، همه این داده‌ها تأکید می‌کند که باید شاهد انتخابات سرنوشت سازی باشیم.

همان طور که پیشتر هم به آن اشاره کردیم و امیدوارم انتخابات سراسری به همان ترتیب و شکل انتخابات خاص ما برگزار شود، البته این به معنای نبود مشکلات و موانع در انتخابات نیست و نخواهد بود و این سبب می‌شود که امیدوار باشیم، انتخابات بدون مانع حقیقی و به سلامت و روندی که بایسته است، برگزار شود و این موضوعی است که رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات عراق به آن اشاره داشت و خاطر نشان کرد که از آرای مردم محافظت خواهد شد و نتایج انتخابات ظرف 24 ساعت بعد اعلام خواهد شد و ما نیز منتظر می‌مانیم و پس از آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز