موج گسترده احضار وکلای دادگستری: دست‌کم ٢٠ وکیل احضار شدند

Submitted on س., 05/16/2023 - 09:51

همزمان با موج جدید و گسترده احضار و بازداشت وکلای دادگستری، پایگاه اینترنتی شرق‌آنلاین، در گزارشی که روز دوشنبه ٢۵ اردیبهشت منتشر کرد، نوشت: در سال گذشته (۱۴٠۱)، حدود «۵۵ وکیل بازداشت یا زندانی شدند».

در این گزارش با اشاره به اینکه سال ۱۴٠۱، سال سختی هم برای جامعه و هم برای وکلا بود، آمده است: علاوه بر احضار‌ها و بازداشت‌ها، در سال گذشته، پنج وکیل به «قتل» رسیدند، ده وکیل هدف «سوء قصد نافرجام» قرار گرفته و «مجروح» شدند، شماری از حرفه وکالت «تعلیق» شدند، تعدادی هدف «آتش‌سوزی خودرو» و «تهدیدهای مالی و خسارت» قرار گرفتند.

در عین حال، گزارش‌های روزهای اخیر نشان می‌دهد که با وجود سپری شدن سال ۱۴٠۱، مشکلات، احضارها و بازداشت برای وکلای ایران به پایان نرسیده است و از آغاز سال جاری، این گروه، بطور مستمر، با تهدیدهای گاه «علنی» و گاه «خاموش» روبرو بوده‌اند.

«کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر»، در نشستی ضمن بررسی وضعیت وکلای احضار یا بازداشت‌شده در چند روز اخیر، نسبت به لزوم توقف احضارها، بازداشت یا صدور احکام فراقانونی هشدار داد.

در تازه‌ترین موارد منتشر شده، طی روزهای اخیر، شماری از وکلای دادگستری، از جمله حسن یونسی، علی مجتهدزاده، علی شریف‌زاده، محسن برهانی، ثمین چراغی، سارا حمزه‌زاده، سعید آینه‌وند و مرجان اصفهانیان، ابوالفضل حمزه،‌ محمدعلی کامفیروزی، سعید شیخ، ابوذر نصرالهی به شعب دادسرای امنیت در تهران احضار شدند. همچنین متیرا ایزدی‌فر، در مشهد، سعید آینده‌روند، در همدان و محمدهادی جعفرپور در شیراز از احضار مجدد خود خبر داده‌اند.

روزنامه اعتماد، در گزارشی از که روز یک‌شنبه منتشر کرد، زیر عنوان «موج جدید احضار وکلا»، نوشت: دست‌کم ٢٠ وکیل از سراسر کشور به دادسرا احضار شده‌اند.

علی مجتهدزاده، یکی از وکلای احضار شده، در گفتگو با روزنامه اعتماد، با اشاره به احضاریه‌ای که دریافت کرده‌ است، گفت: «احضاريه من ۲۱ ارديبهشت به دستم رسيد، برخی از وکلا ۲۲ ارديبهشت و برخی ديگر ۲۳ ارديبهشت اين احضاريه را دريافت كرده‌اند. هرچند نمی‌توان تعداد دقيق احضارها را تخمين زد اما بر اساس برخی روايت‌ها ۲۰ نفر از وکلای سراسر كشور و بر اساس برخی ديگر از روايت‌ها بيش از ۲۰ نفر احضار شده‌اند».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز