موضع‌گیری پاریس در قبال جمهوری اسلامی روشن‌تر می‌شود؛ هفت فرانسوی در ایران اسیرند

Submitted on ش., 11/12/2022 - 13:23

روز شنبه ۲۱ آبان/۱۲ نوامبر، خانم کاترین کولونا وزیر امور خارجۀ فرانسه گفت که شمار فرانسوی‌ها یا دوتابعیتی‌های فرانسوی/ایرانی که اسیر جمهوری اسلامی‌اند هفت نفر است و نه پنج نفر. او به روزنامۀ "پاریزین" گفت: "ما نگرانی‌هایی در مورد دو هم‌وطن داشتیم و آخرین بررسی‌ها نشان داد که آنان نیز زندانی‌اند. بیش از هر زمان دیگری لازم است که تعهدات بین‌المللی ایران گوشزد شود. اگر هدف رژیم شانتاژ (اخاذی) است، باید بگوییم که این روش جواب نمی‌دهد. این، راه طرف شدن با فرانسه نیست".

خانم کولونا افزود که "گفتگویی طولانی و دشوار" با همتای ایرانی‌اش داشته و وی (امیرعبداللاهیان) تعهد کرده که حق خدمات کنسولی زندانیان مراعات شود.

ماه گذشته، وزارت خارجۀ فرانسه زندانی بودن پنج تبعۀ خود را در ایران تأیید کرده بود. هویت دو زندانی دیگر معلوم نیست. روزنامۀ فیگارو می‌نویسد که این دو تن از چند ماه پیش، یعنی قبل از شروع موج اعتراضات دستگیر شده‌اند و معلوم نیست که به چه دلیل تاکنون در مورد وضعیت آنها سکوت شده است.

دولت فرانسه از تابستان گذشته به شهروندان خود توصیه کرده بود که به ایران سفر نکنند. کاترین کولونا نیز چند بار از "دیپلماسی گروگان‌گیری" جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

با اینحال، پاریس تاکنون از موضع‌گیری سرسختانه در قبال تهران پرهیز می‌کرد. امانوئل ماکرون حتی حاضر شده بود که در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل با ابراهیم رئیسی ملاقات کند که البته از این بابت سخت مورد انتقاد مخالفان رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفت.

به نظر می‌رسد که امانوئل ماکرون با پذیرفتن چهار زن که نمایندگان مخالفت بنیادین با رژیم جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند، در موضع‌گیری خود تجدید نظر کرده است. در این دیدار که در کاخ الیزه انجام گرفت، مسیح علی‌نژاد همراه با لادن برومند، شیما بابایی و رویا پیرایی، دیدگاه خود را از أوضاع ایران برای رئیس‌جمهوری فرانسه شرح دادند. به این مناسبت، ماکرون صریحاً از انقلابی سخن گفت که به دست زنان ایرانی در حال انجام شدن است.

خانم علی‌نژاد نیز به ماکرون گفته است: "آنچه در ایران دارد اتفاق می‌افتد انقلاب است. فرانسه می‌تواند نخستین کشور باشد برای به رسمیت شناختن این انقلاب. به جای جمهوری اسلامی با چهره‌های اپوزیسیون در آینده دیدار کنید و اتحادیه اروپا را برای پذیرش یک ایران سکولار آماده کنید"...

روزنامۀ فرانسوی لوموند پذیرفته شدن مسیح علی‌نژاد به کاخ الیزه را "اولین دیدار میان یک چهرۀ اپوزیسیون ایران با یکی از رهبران قدرت‌های بزرگ" توصیف می‌کند.

رسانه‌های جمهوری اسلامی که پیوسته نسبت به فعالیت‌های خانم علی‌نژاد حساسیت فراوان نشان داده‌اند، از ملاقات اخیر به خشم آمده‌اند. خبرگزاری تسنیم که خبر این دیدار را منتشر کرده، در بارۀ امانوئل ماکرون می‌نویسد: وی "به دلیل حمایتهایش از توهین به پیامبر اعظم و دین مبین اسلام در ایران به ابلیس پاریس معروف شده"...

طی روزهای اخیر، بریتانیا و همچنین کشورهای اتحادیه اروپا موضع‌گیری خود را در قبال جمهوری اسلامی سخت‌تر کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این روند در روزهای آینده ادامه یابد. قرار است که روز دوشنبه ۱۴ نوامبر، وزیران خارجۀ کشورهای اتحادیه اروپا در بارۀ تحریم‌ بیشتر ایران به گفتگو بنشینند. در همین روز امانوئل ماکرون با رادیوی دولتی فرانسه گفتگویی خواهد داشت. قرار است که او موضع کشورش را در قبال رویدادهای جاری در ایران اعلام کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز