موافقت دیوان لاهه با شکایت ایران از آمریکا به دلیل تحریم‌ها

Submitted on پ., 02/04/2021 - 13:32

روز چهارشنبه ۱۵ بهمن، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه اعلام کرد که این نهاد وابسته به سازمان ملل جهت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در زمینه اعتراض به تحریم‌ها، صاحب صلاحیت است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، خرداد سال ۱۳۹۷ ایران به دیوان لاهه شکایت علیه تحریم‌های آمریکا را ارائه داد اما دولت دونالد ترامپ اعلام کرد که این دیوان صلاحیت رسیدگی به این پرونده و همچنین نقض “عهدنامه مودت” را ندارند.

دقایقی پس از موافقت اکثریت ۱۶ قاضی در دیوان لاهه با شکایت ایران از آمریکا ، وزیر خارجه ایران، محمدجواد ظریف این امر را یک “پیروزی حقوقی بزرگ” برای تهران خواند و گفت زمان آن رسیده که آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

به گفته ایران، دولت ترامپ “پیمان مودت” را که در سال ۱۹۵۵ بین دو کشور بسته شد با بازگرداندن تحریم‌ها نقض کرده است در حالی که این پیمان سال ۱۳۵۷ پیش از به ثمر رسیدن انقلاب ایران، امضاء شده بود.

این پیمان در تاریخ ۲۳ مرداد سال ۱۳۳۴ شمسی با نام کامل “عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی” بین دولت شاهنشاهی ایران و آمریکا در تهران منعقد شد. با توجه به محتوای این پیمان، دیوان لاهه برای رسیدگی به مشکلات احتمالی تعیین شده بود. تهران با متهم دانستن واشنگتن به نقض این پیمان در خرداد سال ۱۳۹۷ پرونده شکایت علیه واشنگتن را به دیوان لاهه فرستاد.

روز چهارشنبه یکی از قضات دیوان لاهه به نام عبدالقوی یوسف اعلام کرد با توجه به رای گیری میان قضات، استدلال آمریکا از این که این دیوان صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد رد شده و رسیدگی به این پرونده آغاز شده است و دادگاه آماده شنیدن دفاعیات طرفین است، اما به گزارش خبرگزاری رویترز، رای نهایی می‌تواند چند سال طول بکشد.

روز چهارشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سعید خطیب زاده گفت: «دیوان لاهه ایرادات مقدماتی آمریکا را رد کرده و خود را برای رسیدگی به شکایت علیه آمریکا صالح دانسته است و پرونده وارد رسیدگی به ماهوی خواهد شد».

در حکمی که سال ۲۰۱۹ توسط دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام شد، در مورد دارایی‌های ایران که از سوی آمریکا مسدود شده بود آمده بود که پیمان مودت بین دو کشور که در سال ۱۹۵۵ به امضاء رسید می‌تواند در اختلافات حقوقی بین تهران و واشنگتن مورد استفاده قرار گیرد.

وکلای دولت ترامپ در این مورد گفته بودند ایران برای احیای توافق هسته‌ای برجام ۲۰۱۵ که آمریکا دو سال بعد از آن کناره‌گیری کرد به اشتباه پیمان مودت بین دو کشور را پیگیری می‌کند.

در اردیبهشت ۱۳۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران از طرف واشنگتن دوباره شروع شد و این بار با فشار حداکثری این تحریم‌ها را ادامه داد. پیمان مودت با ایران را نیز در سال ۹۷ لغو کرد.

قبل از این تیم وکلای آمریکا از دیوان لاهه درخواست کرده بودند که درخواست ایران را به دلیل ارتباط ایران با بمب گذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت و انفجار در پایگاه نیروهای آمریکایی در سال ۱۹۹۶ در خُبَر عربستان را رد کند.

اما دیوان لاهه استدلال‌های ذکر شده از طرف آمریکا مبنی بر همکاری ایران با گروه‌های تروریستی برای بی اعتبار ساختن شکایت جمهوری اسلامی ایران را در بهمن ۱۳۹۷ رد کرد و از ادامه روند رسیدگی به پرونده خبر داد.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز