مسئول امور بشردوستانۀ سازمان ملل: وضعیت انسانی در سودان به نقطۀ فروپاشی رسیده است

Submitted on Mon, 05/01/2023 - 07:21

در سومین هفتۀ درگیری‌ها در سودان و در حالیکه آتش‌بس سه روزه میان دو طرف از نیمه‌شب یکشنبه ٣۰ آوریل (١۰ اردیبهشت) با میانجیگری عربستان سعودی و آمریکا تمدید شده است، رسانه‌های محلی از ادامۀ درگیری طرفین در خارطوم پایتخت این کشور خبر داده‌اند.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونیو گوترش با ابراز نگرانی از وخامت بی‌سابقۀ بحران انسانی در سودان، تصمیم گرفته‌است که مارتین گریفیث مسئول امور بشردوستانۀ سازمان ملل را فوراً عازم منطقه کند.

استفان دوجاریک در ادامۀ این بیانیه تأکید کرد: «مقیاس و سرعت آنچه در سودان در حال رخ دادن است، بی‌سابقه است».

در همین حال، مارتین گریفیث مسئول امور بشردوستانۀ سازمان ملل نیز روز یکشنبه پیش از عزیمت به سودان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: «من در راه سفر به منطقه هستم تا چگونگی ارائۀ کمک فوری و اضطراری به ساکنان را بررسی کنم».

این مقام ارشد سازمان ملل که از سوی آنتونیو گوترش عازم سودان شده است، در ادامۀ این بیانیه تأکید کرد که «وضعیت انسانی در سودان بحرانی و در آستانۀ رسیدن به نقطۀ فروپاشی است».

مسئول امور بشردوستانۀ سازمان ملل همچنین تصریح کرد: «در پی غارت دفاتر و انبارهای حاوی اقلام بشردوستانه در سودان، بیشتر ذخایر ما تخلیه شده است بنابراین ما به دنبال راه‌های سریع برای ارائه و توزیع مواد غذایی و کمک‌رسانی به ساکنان هستیم».

برنامۀ جهانی غذا فعالیت خود را در سودان از سر گرفت

برنامه جهانی غذا که شاخۀ کمک غذایی سازمان ملل متحد و بزرگترین نهاد بشردوستانۀ جهان در زمینۀ امنیت غذایی است، روز دوشنبه اول ماه مِه (۱۱ اردیبهشت)، اعلام کرد که فعالیت خود را در سودان از سر می‌گیرد.

برنامۀ جهانی غذا در تاریخ ۱۶ آوریل و در پی جان باختن سه نفر از کارمندان خود در جریان درگیری‌های خشونت‌آمیز در شهر خارطوم پایتخت سودان، فعالیت خود را به طور موقت متوقف کرده بود.

 

As the crisis in #Sudan pushes millions into hunger, @WFP is immediately lifting the temporary suspension put in place after the tragic deaths of our team members.WFP is rapidly resuming our programs to provide the life-saving assistance that many so desperately need right now.

 

این نهاد سازمان ملل با اشاره به اینکه پیشتر یک سوم از جمعیت ۴۵ میلیون نفری سودان که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است از گرسنگی رنج می‌بردند، هشدار داده است که اکنون میلیون‌ها نفر دیگر در این کشور در خطر گرسنگی قرار دارند.

در همین حال، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ، از ارسال یک محموله حیاتی هشت تُنی کمک‌های بشردوستانه به بندر سودان واقع در ۸۵۰ کیلومتری شرق خارطوم، خبر داد.

از زمان آغاز درگیری‌ها و جنگ خونین قدرت میان ژنرال عبدالفتاح برهان فرماندۀ ارتش سودان و ژنرال محمد حمدان داقلو (معروف به حمیدتی) فرماندۀ نیروهای شبه‌نظامی «پشتیبانی سریع» (RSF) در تاریخ ١۵ آوریل، این کشور با بحران داخلی روبرو شده و نگرانی‌های بین‌المللی از بی‌ثباتی ‌گسترده‌تر در صورت ادامه یافتن درگیری‌ها در سودان، افزایش یافته است.

در حالیکه طرفین درگیری، یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می کنند، شهروندان غیرنظامی به آب، برق و غذا دسترسی ندارند و بنا به گفتۀ اتحادیۀ پزشکان، ۷۰ درصد بیمارستان‌های مناطق جنگی، از خدمت‌رسانی خارج شده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت سودان، تا کنون دست‌کم ۵۲۸ نفر کشته شده‌اند و ۴۵۹۹ نفر نیز زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت سودان همچنین با اشاره به اینکه هنوز اجساد بسیاری در خیابان‌ها شناسایی نشده‌اند، تأکید کرده که آمار واقعی جان‌باختگان بیشتر از آمار اعلام شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، تاکنون بیش از ۷۵ هزار نفر از مردم سودان به دلیل جنگ داخلی در این کشور آواره شده‌اند و اگر آتش‌بس به توقف جنگ در سودان منجر نشود، صدها هزار نفر این کشور را ترک خواهند کرد.

همچنین ده‌ها هزار نفر از شهروندان سودان و نیز اتباع خارجی یا پناهنده مقیم در این کشور، به مصر، اتیوپی، چاد یا سودان جنوبی گریخته‌اند. همزمان، کشورهای خارجی نیز عملیات تخلیۀ صدها نفر از اتباع خود از سودان را در پیش گرفتند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز