مستند «اطلاعات‌روز» برنده جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره بین‌‎المللی آمستردام شد

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 05:00

مستند اطلاعات‌روز، روایت و سرگذشت روزنامه‌نگاران اطلاعات‌روز در ماه‌های نخست پس از سقوط افغانستان به دست طالبان است که توسط عباس رضایی از کارمندان این رسانه، کارگردانی شده است. 

جشنواره فیلم بین‌المللی آمستردام یا (IDFA) مستند اطلاعات‌روز را "طنین‌انداز" توصیف می‌کند و می‌گوید این فیلم "یک بخش خاص از تاریخ را، مستندات تاریخی و اهمیت رسانه‌های آزاد را مستند کرده است." 

جشنواره فیلم بین‌المللی آمستردام، در مورد این مستند می‌گوید که از طریق یک سبک همه‌جانبه و مشاهده‌ای آنان در این مستند دیدند که "همکاران باهم یک خانواده‌ می‌شوند، اما خانواده‌ای که ازهم جدا ساخته می‌شود."

روزنامه اطلاعات‌روز در شرح این مستند گفته که این مستند "سقوط کابل به دست طالبان را از درون دفتر اطلاعات‌روز روایت کرده است." 

عباس رضایی، کاگردان این مستند در هنگام دریافت جایزه، سخنان خود را با عبارت «زن، زندگی، آزادی» که شعار معروف تظاهرات این‌روزهای زنان و معترضان ایرانی است، آغاز کرد و سپس از جهان خواست که زنان افغانستان را که اینک در مقابل طالبان، برای حق‌شان مبارزه می‌‌کنند، فراموش نکنید.

آقای رضایی همچنین گفت که «این برای مردم من خبری بسیار نشاط‌ آور است که افغانستان در این‌روزها دشوار، جایزه‌ای در بخش هنر می‌برد.»

در این مستند که قرار است در جشنواره مستند DMZ کره‌جنوبی و در جشنواره ساندس آمریکا نیز به نمایش درآورده شود، سه ماه نخست سقوط دوباره افغانستان، چگونگی فعالیت رسانه‌ها در زمان طالبان و دشواری‌های کار خبرنگاری در زیر حاکمیت طالبان، مستند شده است.

به تاریخ ١٥ اوت ٢٠٢١ برای دومین‌بار، افغانستان به دست طالبان سقوط کرد. از آن زمان تاکنون، فعالیت‌ رسانه‌های آزاد که یکی از دستاوردهای برجسته افغانستان در ٢٠ سال پسین بود، به کلی توسط طالبان ازبین برده شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز