مرکز وابسته به جمهوری اسلامی ایران از شورای مجامع اسلامی هامبورگ اخراج شد

Submitted on Mon, 11/21/2022 - 09:12

خبر اخراج مرکز اسلامی هامبورگ از شورای مجامع اسلامی را شامگاه یکشنبه ۲۰ نوامبر، ۲۹ آبان، در پایان نشست همگانی شورا، قاتح ییلدیز، رئیس ترک تبار آن به آگاهی افکار عمومی رساند.

پایگاه اینترنتی نشریه معتبر سایت آلمان به نقل از فاتح ییلدیز نوشت:

شورای مجامع اسلامی که در آلمان «شورا» خوانده می‌شود، از سال ۱۹۹۹ میلادی تمام انجمن‌ها و نهادهای اسلامی ثبت شده در ایالت/شهر هامبورگ  شمال را زیر پوشش دارد. این شورا در چارچوب توافقنامه‌ای که با شهر هامبورگ منعقد کرده، تعهد سپرده است که ارزش‌های جامعه آلمان، از جمله آزادی و برابری همه مذاهب را رعایت کند. در برابر این التزام، شهر هامبورگ نیز از شورا پشتیبانی مالی و فرهنگی می‌کند.

مرکز اسلامی هامبورگ که «مسجد آبی» این شهر را نیز زیر پوشش دارد، از مهم‌ترین اعضای شورا بود. این مرکز که حدود هفتاد سال پیش از سوی آیت الله بروجردی تاسیس شده است، در سال‌های گذشته بارها از سوی سازمان امنیت آلمان متهم به نقض تعهدات شورا شد.

سازمان امنیت آلمان از این مرکز به عنوان مهم‌ترین بازوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی در اروپا نام برده است. مرکز همچنین به یهودستیزی و نفرت‌پراکنی علیه اسرائیل و یهودیان ساکن آلمان متهم شده است.

سازمان امنیت آلمان مرکز اسلامی را سازمان‌دهنده و پشتیبان تظاهرات روز قدس در برلین معرفی کرده است. این تظاهرات تا پیش از شیوع پاندمی کرونا هرسال با مشارکت عوامل ایرانی و عرب وابسته به ایران، حزب الله لبنان و گروه‌های فلسطینی در آخرین روز ماه رمضان برگزار می‌شد.

 

مسئولان مرکز اسلامی همواره اتهام دخالت در تظاهرات روز قدس را رد می‌کردند، اما سازمان امنیت با تهیه فیلم و عکس از حضور برخی از آنها ادعای خود را ثابت کرد.

فشارها بر مرکز اسلامی هامبورگ از بهار سال جاری اوج گرفت و در ماه اوت امسال منتهی به صدور حکم‌ ترک خاک برای سید سلیمان موسوی‌فر، معاون این مرکز شد. وی همگام صدور حکم اخراجش، اعلام کرد که وکیل زبده‌ای انتخاب و علیه این حکم شکایت کرده است. اما در نهایت راه به جایی نبرد و در ماه اکتبر امسال مجبور به ترک آلمان شد.

از دید بسیاری از سیاستمداران آلمانی، محمدهادی مفتح رییس مرکز اسلامی نیز با خطر اخراج روبرو است، زیرا سازمان امنیت داخلی آلمان او را نماینده شخص علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و مسئول تبلیغ نظرات ضداسراییلی و ضد غربی او می‌داند.

اخراج مرکز اسلامی از شورای مجامع اسلامی در آستانه تمدید توافقنامه این شورا با سنای برلین انجام شده است تا ادامه همکاری متقابل شورا و شهر هامبورگ را به خطر نیاندازد.

توافقنامه شورای مجامع اسلامی و شهر هامبورگ قرار است در هفته‌های آینده تمدید شود. حضور مرکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی می‌توانست این امر را غیر ممکن کند. شورا متعهد شده است که افراد و نهادهای مرتبط با بنیادگرایان اسلامی را نپذیرد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز