مقامات تاجیکستان بازداشت جمشید شارمهد در این کشور را تکذیب کردند؛ آخرین محل ردیابی شده از وی بندر «صُحار» در عمان بوده است

Submitted on س., 08/04/2020 - 01:19

رمضان رحیم زاده، وزیر کشور تاجیکستان، روز دوشنبه ٣ اوت/ ١٣ مرداد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایتخت این کشور، بازداشت جمشید شارمهد در این کشور را نادرست خواند و گفت وی نیز «از طریق رسانه‌ها به این خبر آگاهی یافته و بازداشت وی در تاجیکستان و استرداد وی به ایران را تکذیب» می‌کند.

روزنامۀ جوان که «وابسته به سپاه پاسداران» شناخته می‌شود، در شمارۀ روز گذشتۀ خود نوشته بود بر اساس «اطلاعات رسیده» جمشید شارمهد روز «جمعه ١٠ مرداد ٩٩ [...] در تاجیکستان دستگیر شده است».

روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای «هرگونه گمانه‌ زنی مطرح‌ شده در رسانه‌ها درباره نحوه دستگیری» جمشید شارمهد را رد کرد و « ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر دستگیری سرکرده گروهک تندر در تاجیکستان» را «شدیداً تکذیب» نمود.  

سید محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز شنبه یازدهم مرداد در گفتگو با سیمای جمهوری اسلامی در سخنانی  پوشیده، گفته بود که وزارت اطلاعات وی را «هدایت» کرد و «در داخل جمهوری اسلامی ایران او را در اختیار» گرفت. او هر چند پس از آن با اشاره به «سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل» که بگفتۀ او از جمشید شارمهد حمایت می‌کرده‌اند، گفت «اینکه هنوز هم آنها باورشان نیست که او در ایران دستگیر شده و در ایران در اختیار سرویس اطلاعاتی ایران است، بلکه خیال می‌کنند که ایشان در خارج کشور است و این عکس‌ها مربوط به خارج از کشور است»، بیش از اینکه به دستگیری وی در ایران اشاره داشته باشد، بر انتقال و حضور وی در آن هنگام در ایران تاکید داشت.

فرزندان جمشید شارمهد در گفتگو با رسانه‌های خارج از کشور تاکید کرده‌اند که ردیابی تلفن دستی پدر آنها نشان می‌دهد که او از «دبی» به استان «البُرَیمی» در شمال شرقی کشور عُمان برده شده و ردیابی او از آن پس با خاموش شدن تلفن وی در بندر «صُحار» در این کشور ناممکن شده است.

بگفتۀ آنان جمشید شارمهد برای انجام امور حرفه‌ای خود عازم کشور هند بوده و به دلیل بسته بودن بسیاری از خطوط هوائی در دوران شیوع بیماری کووید١٩، ناگزیر برای انجام این مسافر از آلمان به دُبی رفته بود. بگفتۀ شایان شارمهد، پدر وی در روز سوم مرداد هنوز در دُبی بوده و ردیابی تلفن دستی او نشان می‌دهد که در روز چهارم مرداد در بندر «صُحار» بوده است.

دختر و پسر جمشید شارمهد تاکید می‌کنند که سفر به «البُرَیمی» و «صُحار» به هیچ رو در برنامۀ سفر وی نبوده است. آنان نیز خبر دستگیری پدر خود در تاجیکستان را «دروغ» خوانده و آن را تکذیب می‌کنند.

سید محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، در سخنان روز شنبۀ خود در باره چگونگی دستگیری جمشید شارمهد به «عملیات پیچیدۀ وزارت اطلاعات» اشاره کرد. برخی کارشناسان کشورهای عرب منطقۀ خلیج فارس در پاریس با اشاره به این اطلاعات از امکان ربودن وی در دُبی و انتقال او با اتوموبیل به بندر صُحار و سپس بردن وی به ایران از راه دریای عمان سخن می‌گویند. بگفتۀ آنان کار ربودن و انتقال تا بندر مزبور را می‌توان به برخی گروه‌های وابسته و یا در ازای پرداخت پول به گروه‌های «کارگزار» سپرد.

وزیر اطلاعات ایران در سخنان روز شنبه خود در این زمینه وعده کرد که مردم «در آیندۀ نزدیک به همه چیز واقف» شوند.

جمشید شارمهد، رئیس «انجمن پادشاهی ایران»، پس از بنیانگذار آن، «فرود فولادوند»، رهبری این سازمان را بر عهده گرفت. این انجمن بر اساس بیانیۀ بنیادین آن هدف خود را «براندازی جمهوری اسلامی ایران» و برقراری پادشاهی در این کشور اعلام داشته، اما هواخواه پادشاهی فرزند محمد رضا شاه پهلوی نیست و بر اساس همان بیانیه «بر این باور است که شاهزاده رضا پهلوی، نه تنها شایستگی هیچ گونه سمت دولتی، مبارزاتی و ملی را ندارد، بلکه فعالیتهای ایشان در سه دهه پیش، تفرقه افکنانه، ناکافی و در نهایت بر خلاف منافع ایران بوده است».

این انجمن بر اساس همان بیانیۀ «در تدارک این است که پادشاه ایران از میان بهترین پسر یا بهترین دختر ایران زمین، که شایستگی خود را در مبارزه برای به زیر کشیدن دولت اسلامی نشان داده است با رای مردم برگزیده شود».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز