ملحق شدن ناو بندر مکران به نیروی دریایی ایران در رزمایش دریایی

Submitted on پ., 01/14/2021 - 12:48

ناو بندر مکران که گفته می‌شود بزرگترین شناور نظامی ایران است، به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش ایران پیوسته است.

طبق گزارش رسانه هدهد کانادا، ناو بندر مکران ماموریت برقراری امنیت دریایی در مناطق راس‌الحد، خلیج عدن، دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را دارد و به این مناطق اعزام خواهد شد.

نیروی دریایی ارتش اعلام کرده است که با تغییر در ناو بندر مکران آن را به یکی از بزرگ‌ترین ناو بندر‌های بالگردبر تبدیل کرده است. این ناو بندر یک جزیره متحرک ۱۲۱ هزار تن است و ناوگروه‌های رزمی نیروی دریایی ارتش را در آب‌های بین‌المللی و دور دست پشتیبانی می‌کند، به ویژه در منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ.

این ناو می‌تواند ۸۲ هزار تن از انواع نیازمندی‌های پشتیبانی یگان‌های شناور رزمی را حمل کند و بدون ارتباط با ساحل حدود یک هزار شبانه روز دریانوردی داشته باشد.

ناو بندر مکران می‌تواند همزمان ۵ فروند بالگرد را حمل کند، در واقع مکران یک پایگاه متحرک هوادریا است که با داشتن بالگردهای مین روب، ضد زیردریایی و رزم سطحی از عملیات نیروهای ویژه و همینطور عملیات موشکی می‌تواند پشتیبانی کند.

از جمله قابلیت‌های دیگر این ناو بندر حمل یک گردان تکاور دریایی جهت انجام عملیات دریایی در دریاهای دور دست و با استفاده از شناورهای تندرو و زیردریایی‌های مرطوب، بالگردهای آماده در عرشه برای پرواز می‌باشد.

علاوه بر قابلیت‌های ذکر شده این ناو می‌تواند به جمع‌آوری اطلاعات در نقش یک ناو اطلاعاتی بپردازد و هرگونه اطلاعاتی را جمع‌آوری، پردازش و تحلیل کند و آن‌ها را برای مراکز فرماندهی و کنترل در ساحل در کیلومترها دورتر ارسال کند.

طول این ناو بندر ۲۲۸ متر است و ارتفاع آن ۲۱.۵ متر و نیز عرض ۴۲ متر به عنوان بزرگ‌ترین شناور نظامی ایران قادر است با سرعت ۱۵ گره دریایی دریانوردی کند.

ناو مکران که یک بندر شناور است که می‌تواند خدمات فنی و طبقات دهگانه آماده مثل آب، سوخت، مهمات و … را ارائه دهد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های حاصل از آن و ضرورت حضور ناوگروه‌های نداجا در بنادر سایر کشورها و ضرورت پشتیبانی مکرر از آن‌ها فاز اول این ناو بندر ظرف مدت شش ماه به پایان رسید. در این فاز یک شناور تجاری را به یک ناو پشتیبان تبدیل کردند و فاز دوم آن که که مجهز کردن ناو به تسلیحات آفندی و پدافندی است در سال آینده به همراه یک مجموعه بیمارستانی که قادر به ارائه تمامی خدمات بیمارستانی است انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز