مجلس ملی فرانسه به اتفاق آراء قطعنامه‌ای در حمایت از مردم ایران تصویب کرد

Submitted on Mon, 11/28/2022 - 17:45

پیش از رأی گیری، نمایندۀ ایرانی تبار حزب "رنسانس"، آدریین قمی، از نمایندگان مجلس ملی فرانسه خواست که با تصویب قطعنامۀ پیشنهادی این حزب پیام قدرتمندی در حمایت از مبارزات مردم ایران بفرستند.

در پاسخ به این درخواست ١٤٩ نمایندۀ حاضر در مجلس فرانسه به اتفاق آراء به قطعنامۀ پیشنهادی رأی مثبت دادند و در پایان رأی‌گیری به پا خاسته و در حمایت از مبارزۀ مردم ایران کف زدند.

وزیر امور خارجۀ فرانسه، کاترین کولونا، که در نشست امروز مجلس ملی فرانسه حضور داشت با یادآوری شعار محوری "زن، زندگی، آزادی" در تظاهرات‌های خیابانی ایران گفت که بیش از ٤٠٠ نفر از معترضان تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. او گفت : وضعیت اقتضاء می کند که رفتاری مسئولانه در حمایت از مردم ایران اتخاذ کنیم. خانم کولونا با اشاره به دو رشته تحریم های اتحادیۀ اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، افزود که تحریم های تازه ای در راهند و قرار است در نشست آتی وزرای امور خارجۀ کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در دوازدهم دسامبر آینده به تصویب برسند.

مصوبۀ مجلس ملی فرانسه "به شدیدترین نحو سرکوب خشن و گستردۀ تظاهرکنندگان بی دفاع در ایران و به کارگیری شکنجه علیه آنان را محکوم و حمایت خود را از مردم این کشور برای دستیابی به دموکراسی و رعایت حقوق و آزادی‌های اساسی اعلام می‌کند.

مصوبۀ مجلس ملی فرانسه همچنین خواستار آزادی فوری هفت شهروند فرانسوی شده است که به طور خودسرانه در ایران زندانی هستند.

رئیس فراکسیون نمایندگان کمونیست مجلس ملی فرانسه، "آندره شسیّن"، گفت که همۀ گروه های سیاسی از تصویب این قطعنامه در مجلس ملی فرانسه خرسند هستند. او گفت : درست است که این قطعنامه جنبۀ نمادین دارد، اما، یک پیام همبستگی با مردم ایران است که به خاطر بدیلی دموکراتیک در کشورشان مبارزه می کنند.

میّر حبیب، نمایندۀ حزب جمهوری‌خواه اما متن قطعنامه را "بی رنگ و رو" و بی بهره از جسارت خواند و گفت که مصوبۀ مجلس ملی فرانسه چیزی دربارۀ برنامۀ اتمی ایران، تروریسم دولتی و تمامیت‌خواهی حکومت این کشور نمی‌گوید.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز