محسن فخری زاده مرد سایه برنامۀ اتمی ایران ترور شد

Submitted on جمعه, 11/27/2020 - 12:35

همین منبع افزوده است که ضاربان پیش از تیراندازی به سمت خودروی حامل محسن فخری‌زاده یک خودروی دیگر را منفجر کردند.

تسنیم افزوده است که در عملیات ترور محسن فخری‌زاده تعداد دیگری نیز کشته شدند. هنوز اطلاعی دربارۀ هویت دیگر کشته شدگان مخابره نشده است. تسنیم تصریح کرده است که برخی نزدیکان محسن فخری‌زاده به هنگام ترور همراه وی بوده اند

خبرگزاری رویترز در سال ٢٠١١ از محسن فخری زاده به عنوان مرد سایه یا قلب برنامۀ اتمی ایران یاد کرده و نوشته بود که نامبرده در مکانی مخفی و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی زندگی می‌کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی از محسن فخری زاده به عنوان چهرۀ کلیدی برنامۀ اتمی ایران یاد کرده بود. فخری زاده از فرماندهان سپاه پاسداران بود و تنها مقام ایرانی به شمار می رفت که در کلیه گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نامش با تلاش‌های ایران برای دستیابی به بمب اتمی مرتبط شده بود. 

دیوید آلبرایت یکی از کارشناسان اصلی آمریکا در امور توسعۀ سلاح‌های اتمی محسن فخری زاده را فردی بسیار بسیار مهم خوانده بود. کارشناسان امور ایران و برنامۀ اتمی این کشور اطلاعات بسیار اندکی دربارۀ محسن فخری زاده داشته اند. فخری زاده مهندس اتمی و مسئول شماری از طرح های تحقیقاتی و توسعۀ زرادخانۀ اتمی ایران بود. یک کارشناس مسائل اتمی ایران فخری زاده را مردی بسیار مرموز توصیف کرده بود که همواره نقش اصلی را در فعالیت‌های اتمی ایران ایفاء می کرد.

{{ scope.legend }}

گَرگ تییلمن، از اعضای مدیریت انجمن کنترل تسلیحات و کارشناس باتجربۀ اتمی گفته بود که محسن فخری زاده به احتمال بسیار در قلب برنامۀ سلاح های هسته ای ایران در سال ٢٠٠٣ بوده و به احتمال بسیار زیاد این سمت را پس از این تاریخ نیز همچنان حفظ کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها خواستار گفتگو با او شده بود. اما، حکومت اسلامی ایران هر بار با این درخواست مخالفت کرده بود.

با این حال، پس از ترور شماری از دانشمندان و مسئولان برنامۀ اتمی ایران تدابیر امنیتی برای حفاظت از محسن فخری‌زاده بسیار شدیدتر شده بود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در یکی از گزارش های خود محسن فخری زاده را مسئول برنامۀ "آماد"، یک برنامۀ تحقیقاتی دربارۀ اورانیوم، انفجارهای قدرتمند و تغییر کلاهک‌های انفجاری موشک‌ها معرفی کرده بود. این برنامه که قابل به کارگیری در سلاح های هسته ای بود ناگهان در اواخر سال ٢٠٠٣ متوقف شد.  

در سال ٢٠١٨ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جریان نمایش اسناد اتمی ایران که سازمان موساد از این کشور ربوده و به اسرائیل منتقل کرده بوده صریحاً از محسن فخری‌زاده نام برده و او را مغز برنامۀ مخفی اتمی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای معرفی کرده بود.  

 

 

 

 

     

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز