مذاکرات وین احتمالا پیش از پایان اکتبر از سر گرفته می‌شود

Submitted on ش., 10/09/2021 - 13:31

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از "منابع مطلع" که نامی از آن‌ها برده نشده است، نوشت: دور بعدی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای[برجام] میان تهران و اعضای باقی مانده در توافق، احتمالا پیش از پایان یافتن این ماه[اکتبر] در وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

اظهارات این منابع مطلع در پی این مطرح می‌شود که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در گفت وگو با شبکه فرانس ٢٤ در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امورخارجه کشورمان مبنی بر اینکه مذاکرات هسته ای به زودی از سر گرفته می‌شود، گفت: به محض اینکه روند بررسی و بازبینی رایزنی‌های قبلی پایان یابد، مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از آغاز به کار دولت جدید ما دو روند بررسی گفت‌وگوهای قبلی را در داخل کشور شروع کردیم. نخستین پروسه بازبینی به جمع بندی رسیده و پایان یافته است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم که به طور قطع به مذاکرات با ١+٤ در وین بازگردیم و آن را نیز اعلام کرده ایم. بنابراین، پاسخ به نخستین پروسه بازبینی مثبت بوده است.

خطیب زاده تصریح کرد: اما دومین فرایند بازبینی هنوز به اتمام نرسیده است. دولت جدید در حال بررسی تمامی جزئیات گفت‌وگوهای صورت گرفته در جریان شش دوره مذاکرات در دولت گذشته است و به طور قطع سوالاتی دارد که می خواهد آن را بررسی کند. اینکه کمبودها چه بوده و مجموعه ویژگی ها و نتایج آن گفت وگوها مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اما به زودی روند این بازبینی به پایان خواهد رسید و ما قادر خواهیم بود یک تاریخ دقیق برای از سرگیری این مذاکرات تعیین کنیم.

خبرگزاری آناتولی به نقل از این منابع رسمی آورده است، مرحله بررسی که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ماه آگوست شروع شد، احتمالا در روزهای آتی به اتمام خواهد رسید.

این منابع همچنین به آناتولی گفته‌اند، با نزدیک شدن به پایان مرحله بررسی، نقشه راه دور بعدی مذاکرات «تا حد زیادی» با برنامه دولت قبلی «تفاوت خواهد داشت».

توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی(آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) منعقد شد اما پس از خروج یک‌جانبه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از این توافق و در پی آن، با فاصله گرفتن تدریجی ایران از عمل کردن به تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق که در نتیجه متحمل‌ شدن تحریم‌های آمریکا و عدم بهره‌مندی از منافع تعیین شده در برجام رخ داد، تا کنون به مرحله اجرایی شدن کامل نرسیده است.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱  آمریکا و تشکیل دولت جدید در کاخ سفید، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، طبق وعده انتخاباتی او در دستورکار سیاست خارجی دولت بایدن قرار گرفت. قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا هم‌زمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این مذاکرات می تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز