مایک پمپئو از سیاست فشار حداکثری واشنگتن بر ایران و حذف قاسم سلیمانی دفاع کرد

Submitted on ش., 02/29/2020 - 01:19

مایک پمپئو گفت که «ما با حذف قاسم سلیمانی خطر را برای سربازان و دیپلمات‌های آمریکا کاهش دادیم، و واکنش محدود ایران به این اقدام نشان داد که آنها متوجه جدیت دولت پرزیدنت ترامپ برای حمایت از منافع آمریکا شدند و می‌دانند اگر با ما بجنگند، بازنده قطعی خواهند بود».وزیر امورخارجه آمریکا گفت «نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان مورد حمایت آنها، مسئول مرگ صدها آمریکایی در عراق هستند؛ بشار اسد را در سوریه تقویت می کنند؛ دموکراسی را در عراق و لبنان تضعیف می‌نمایند؛ و کمک‌های بشردوستانه را در یمن به سرقت می‌برند».

وی در ادامه گفت «حکومت ایران مسئول ساقط کردن یک هواپیمای مسافری اوکراینی در ماه ژانویه است که همۀ ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند و رژیم درباره آن فاجعه دروغ می‌گوید، و هنوز جعبه‌های سیاه هواپیما را برای بررسی تحویل نداده است».آقای پمپئو گفت، «رژیم جمهوری اسلامی در اعتراضات ماه نوامبر چند صد نفر از مردم خود را کشته است. برخی گزارش‌ها شمار کشته‌ها را تا یکهزار و ۵۰۰ نفر اعلام می‌کنند. همچنین میلیون‌ها نفر دیگر نیز در طول ۴۰ سال گذشته توسط این رژیم دچار درد و رنج و اندوه شده‌اند».او گفت «برای آگاهی از میزان منفور بودن و مخرب بودن رژیم ایران، نیازی نیست که به سخنان من گوش دهید؛ فقط به خشم و سرخوردگی مردم ایران در خیابان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مشارکت آنان در صندوق‌های رأی توجه کنید».

مایک پمپئو با توجه به سابقه پنهانکاری مسئولان جمهوری اسلامی گفت: «رژیم ایران تمایلی ندارد که درباره شیوع ویروس کرونا اطلاع‌رسانی کند و من برای مردم این کشور بسیار نگران هستم که آنها اطلاعات مهمی را پنهان کرده باشند».

وی با تأکید بر کوتاه بودن دوره اعمال‌ محدودیت‌‌ها علیه برنامه اتمی ایران گفت: «در این زمینه با متحدان اروپایی در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم تا چین و روسیه را متقاعد کنیم که نگذارند تسلیحات نظامی به ایران، به عنوان حامی شماره یک تروریسم در جهان برسد».

یادآور می‌شویم براساس توافق اتمی و برجام، محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل برای خرید و فروش تسلیحات پبشرفته، در ماه اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.

پمپئو در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان درباره احتمال افزایش نیروی قدس سپاه در افغانستان اطمینان داد و گفت: «اقدامات ایران در افغانستان را از نزدیک رصد می‌کنیم که ببینیم آیا آنها قصد دارند خطری را متوجه سربازان آمریکا ‌کنند یا خیر؟» وی همچنین گفت که «ایران را به دقت زیرنظر داریم تا تلاش‌های صلح در افغانستان را مختل نسازد».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز