لقمان سلیم، فعال سیاسی لبنانی، مخالف حزب‌الله لبنان، با شلیک گلوله به سرش کشته شد؛‌ اتحادیه اروپا و سازمان ملل واکنش نشان دادند

Submitted on پ., 02/04/2021 - 13:32

جسد لقمان سلیم، تحلیلگر و فعال سیاسی لبنانی، روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن، در حالی خودروی شخصی وی در جنوب لبنان کشف شد که بر اساس بررسی‌های پزشکی قانونی لبنان، پنج گلوله به سر و یک گلوله به پشت وی شلیک شده بود. این منبع زمان مرگ را حدود ساعت ۲ صبح روز پنج‌شنبه به وقت محلی (نیمه شب به وقت جهانی) اعلام کرده است.

یک منبع قضایی، شمار گلوله‌های شلیک شده به سر لقمان سلیم را ۴ گلوله اعلام کرده و گفته است یک گلوله نیز به پشت این فعال سیاسی شلیک شده است.

پیش از این نیز، یک مقام امنیتی در لبنان که نامش فاش نشده است،‌ به خبرگزاری فرانسه گفته بود جسد لقمان سلیم، در خودروی او، در حالی که گلوله به سرش شلیک شده بود، پیدا شده است. 

آقای سلیم، تحلیلگر و فعال سیاسی ۵۸ ساله، که از جمله مدافعان لائیسیته و دموکراسی بود و به عنوان یکی از مخالفان حزب‌الله لبنان نیز شهرت داشت، پیش از این، از برخی تهدیدات علیه جانش از سوی حزب‌الله لبنان خبر داده بود. 

خانواده آقای سلیم، روز گذشته (چهارشنبه)، از ناپدیدشدن وی خبر داده و نسبت به این بی‌خبری ابراز نگرانی کرده بودند. قرار بود لقمان سلیم، که برای انجام ملاقات با یکی از دوستانش به جنوب لبنان رفته بود، روز چهارشنبه به بیروت بازگردد. جنوب لبنان، از جمله مناطقی در این کشور است که تحت کنترل حزب الله قرار دارد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی این سوءقصد، مدارک شناسایی آقای سلیم ناپدید شده است. 

پیش از یافت شدن جسد آقای سلیم، خواهر وی، رشا سلیم، ناپدید شدن برادرش را با مواضع سیاسی او مرتبط دانسته بود. رشا سلیم تاکید کرده بود: احتمالا برادرم به دلیل مواضع سیاسی خود ربوده شده است. 

محمد فهمی، وزیر امور داخله (کشور) لبنان، در واکنش به این ترور، آن را «جنایتی هولناک» توصیف کرده و تاکید کرد با مقامات دستگاه‌های امنیتی به منظور اطمینان از روند رسیدگی به پرونده در تماس بوده است. 

ترور لقمان سلیم، واکنش‌های فراوان کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است. یکی از فعالان سیاسی در توییتر نوشته است: نه! اینگونه اعمال نمی‌تواند ادامه یابد. نه. این قابل قبول نیست. روشنفکران ما را می‌کشید؟ 

سفارتخانه‌های فرانسه و سوییس در لبنان، همچنین اتحادیه اروپا ، ابراز تاسف عمیق خود را نسبت به این اقدام بهت‌برانگیز اعلام کردند.

نماینده سازمان ملل متحد در امور لبنان، ترور لقمان سلیم را «فقدانی ناگوار» برای جامعه لبنان توصیف کرده و از او بعنوان «صدای شجاعت، استقلال و صداقت» یاد کرد. 

لقمان سلیم، پژوهشگر و دانش‌آموخته فلسفه در دانشگاه پاریس بود و تحقیقات فراوانی درباره جنگ داخلی در لبنان و ناپدیدشدگان آن در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ انجام داده است. 

این فعال سیاسی، بارها به دلیل ملاقات‌های خود با نمایندگان آمریکایی درباره این پژوهش‌ها، هدف حملات رسانه‌های نزدیک به حزب‌الله قرار گرفته بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز