علل و درمان چین‌های بینیافزودن دیدگاه

Submitted on س., 03/24/2020 - 12:37

چین‌های بینی، خطوط فرورفته‌ای در دو طرف دهان است که از لبه بینی تا گوشه‌های بیرونی دهان امتداد می‌یابند. آنها هنگام لبخند، برجسته‌تر می‌شوند.
این چین‌ها همچنین با افزایش سن عمیق‌تر می‌شوند. در بعضی افراد، چین و چروک‌هایی کنار چین‌های بینی ایجاد می‌شود که ممکن است هنگام لبخند بیشتر نمایان شوند. این خطوط را خطوط لبخند یا خنده نیز می‌نامند.

چین‌های بینی، خطوطی هستند که در دو طرف دهان قرار دارند. آنها هنگام لبخند، بیشتر به چشم می‌آیند. به‌جز نوزادان و افرادی که صورت آنها به دلیل وضعیت پزشکی فلج شده است، تقریباً همه افراد دارای چین‌های بینی هستند.
این چین‌ها که از دسته‌های متراکم بافت و ماهیچه‌های فیبری ساخته ‌شده‌اند، با افزایش سن، برجسته‌تر می‌شوند.
با ایجاد لکه روی پوست و نازک‌تر شدن آن، بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که چین‌خوردگی بینی آنها نمایان‌تر می‌شود.

 

چین‌خوردگی‌های بینی، بخشی طبیعی از آناتومی انسان است، نه نشانه عدم سلامت یا پیری. با این ‌حال، با افزایش سن افراد، این چین‌ها عمیق‌تر می‌شوند و ممکن است دچار چین و شکن شوند. با افزایش سن، در برخی افراد خطوطی نیز در کنار چین‌های بینی ایجاد می‌شود و در برخی دیگر خط‌هایی ایجاد می‌شود که به سمت چانه امتداد می‌یابند، که گاهی خطوط ماریتونت نامیده می‌شوند.

چین‌های بینی در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند، از جمله:

با افزایش سن پوست، حالت‌های بیانی صورت می‌تواند باعث ایجاد چین‌ و چروک‌های عمیق‌تر شود. درست همان‌طور که اخم زیاد می‌تواند باعث ایجاد خطوط بین ابروها شود، لبخند زدن می‌تواند چین‌های بینی را عمیق‌تر کند.
عوامل دیگری که در پیری پوست نقش دارند عبارت‌اند از:

 

چین‌خوردگی‌های بینی ازنظر زیبایی اهمیت دارند، اما برای سلامتی عامل خطر محسوب نمی‌شوند و لزوماً نیازی به درمان ندارند. برخی افراد که چین‌های بینی آنها نمایان‌تر است، تمایل دارند آنها را از بین ببرند. برخی روش‌های آرایشی می‌توانند چین‌های بینی را محو کنند یا آنها را از بین ببرند.
گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر است:

پرکننده‌های پوستی کاشت‌هایی هستند که دقیقاً زیر پوست قرار می‌گیرند. آنها می‌توانند پوست را بالا بیاورند و باعث کاهش چین‌ و چروک شوند.
پزشک می‌تواند پرکننده‌های پوستی را دقیقاً زیر پوست در ناحیه چین بینی یا ناحیه فوقانی گونه تزریق کند تا به گونه‌ها لیفت داده شود و این باعث می‌شود چین‌های بینی کمتر به چشم بیایند. این عمل می‌تواند در مطب پزشک انجام شود. پرکننده‌ها نمی‌توانند چین‌های بینی را از بین ببرند، اما می‌توانند آنها را محو کنند. همچنین از این طریق می‌توان کاری کرد که پوست صاف‌تر و جوان‌تر به نظر برسد.
پزشکان همچنین می‌توانند چربی را در ناحیه اطراف بینی تزریق کنند تا چین‌ها کمتر دیده شوند. چربی از ناحیه دیگری از بدن گرفته ‌شده و برای پر کردن محدوده، همانند پرکننده پوستی، تزریق می‌شود.

برخی از درمان‌های ضد جوش پوست می‌توانند به پوست اطراف لب‌ها و بینی کمک کنند جوان‌تر به نظر برسد. به‌عنوان ‌مثال، بازسازی پوست با لیزر می‌تواند ظاهر زخم‌ها و لکه‌های ناشی از سن را کاهش دهد.
میکرودرمابراسیون لایه‌برداری عمیقی را ایجاد می‌کند که باعث جوان‌تر و ضخیم‌تر شدن پوست می‌شود. این روش‌های درمانی می‌توانند به بهتر شدن ظاهر چین‌های بینی کمک کنند، اما چین‌ها را برطرف نمی‌کنند.

پزشک می‌تواند با استفاده از جراحی به نام سابسیژن، نمایان بودن چین‌های بینی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.
این روش به‌طور معمول برای درمان زخم‌ها و علائم آکنه استفاده می‌شود اما ممکن است برای چین‌های بینی نیز مفید باشد.
در این عمل، پزشک از سوزنی برای شکستن توده‌های بافت استفاده می‌کند. این عمل می‌تواند به بازسازی ناحیه اطراف چین‌های بینی کمک کند و باعث شود عمق چین‌ها کاهش یابد و پوست اطراف آن‌ها جوان‌تر به نظر برسد.
گزینه دیگر، برداشتن پوست آسیب‌دیده و تلاش برای بازسازی محدوده اطراف چین‌ها است. در این عمل نیاز است از پوست سر استفاده شود، اما از طریق آن می‌توان به نتایج چشمگیرتری دست ‌یافت.

پزشکان به‌طور مداوم در تلاشند راهکارهای جدیدی برای کاهش ظاهر چین‌های بینی بدون جراحی ارائه دهند.
یکی از گزینه‌ها، استفاده از فاکتور رشد است، یعنی ماده‌ای شیمیایی که رشد سلول را تحریک می‌کند. در تحقیقی در سال ۲۰۱۵، تزریق کنسانتره فاکتور رشد در مورد ۸۰ نفر با چین‌های بینی انجام شد.
محققان به این نتیجه رسیدند که این روش درمانی گزینه‌ای مطمئن و مؤثر است.

 

عضلات صورت دقیقاً مانند هر گروه دیگری از ماهیچه‌ها قابل کشیده شدن هستند. عضلات قوی صورت، کنترل حالت‌های صورت را آسان‌تر می‌کنند. درست همان‌طور که عضلات سفت شکم می‌تواند باعث کمتر دیده شدن شکم شود، چهره‌ای با عضلات سفت نیز می‌تواند کشیده‌تر به نظر برسد.
با وجود این که لبخند زدن مکرر می‌تواند چین‌های بینی را بدتر کند، فرد نباید سعی کند از لبخند زدن خودداری کند. خنده و لبخند تأثیرات مثبتی بر سلامت روان فرد دارد و نشانه مهمی از سلامت اجتماعی است.
برخی ادعا می‌کنند که تمرین‌های صورت می‌توانند عضلات اطراف چین‌وچروک بینی را تقویت کنند و باعث شوند چین‌ها کمتر به چشم بیایند.
شواهد علمی محکمی در مورد اثربخشی این تمرینات وجود ندارد، اما این تمرینات بی‌ضرر هستند. هر کسی که مایل است آنها را امتحان کند، می‌تواند با خیال راحت این کار را انجام دهد و ممکن است آنها را سودمند بیابد.

تمرینات مناسب برای کاهش چین بینی عبارت‌اند:
کشیدن لب‌ها به سمت بالا، چنان‌که انگار می‌خواهید سقف را ببوسید. به مدت ۱۵ ثانیه لب‌ها را بالا نگه‌ دارید و این عمل را ۴ یا ۵ بار تکرار کنید.
لب‌ها را با حرکت تند و سریع به سمت جلو بکشید و سپس گوشه‌های دهان را به سمت کناره بیرون بکشید. به مدت ۱۵ ثانیه این وضعیت را نگه‌دارید و این عمل را ۴ یا ۵ بار تکرار کنید.
دهان را باز کنید و گوشه‌های آن را با دو انگشت شاخص بکشید. دهان را به مدت ۲ تا ۳ ثانیه در این وضعیت نگه‌دارید و این عمل را ۲۵ تا ۵۰ بار تکرار کنید. این تمرینات را می‌توانید هر روز انجام دهید.

 

هیچ روشی برای جلوگیری از چین‌خوردگی بینی وجود ندارد، حتی کودکان نیز هنگام لبخند این چین‌ها را دارند.
کسانی که مایل به جلوگیری از عمیق‌تر و برجسته‌تر شدن آنها هستند، باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و صورت خود را از آفتاب محافظت کنند. این امر می‌تواند آسیب پرتوهای UV مضر خورشید را کمتر کند.
هیچ روش تأیید شده علمی دیگری برای جلوگیری از چین‌خوردگی بینی وجود ندارد.

 

چین‌های بینی بخشی طبیعی از صورت هستند و نقص محسوب نمی‌شوند. اگرچه، ممکن است این چین‌ها باگذشت زمان و بر اثر لبخند برجسته‌تر و یا عمیق‌تر شوند اما هیچ نیازی به دریافت خدمات پزشکی برای درمان آنها وجود ندارد.
افرادی که از چین بینی خود ناراحت هستند باید با یک جراح پلاستیک ماهر یا پزشک متخصص زیبایی مشورت کنند.
درمان مناسب به عوامل شخصی زیادی بستگی دارد و آنچه ممکن است برای شخصی مفید نباشد برای شخص دیگری ممکن است مؤثر باشد.
فردی که به دنبال درمان چین‌ها از طریق روش‌های جراحی زیبایی است، باید از متخصص زیبایی سؤال‌های زیادی بپرسد و انتظارات خود را به‌روشنی بیان کند.

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منبع تصاویر 

منبع
rastineh
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز