لحظه به لحظه با انتخابات پارلمانی عراق| آغاز کارزار انتخاباتی عراق/ حضور مقامات عراقی در پای صندوق‌های رای

Submitted on ی., 10/10/2021 - 01:31

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  روز دهم اکتبر فرا رسید و مردم عراق از صبح امروز در پای صندوق‌های رای حاضر شدند و ماراتن انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور آغاز شد.

زمان شروع و پایان رای گیری

روز برگزاری انتخابات پارلمانی عراق یعنی 18 مهر 1400 (دهم اکتبر 2021) تعطیل رسمی خواهد بود؛‌ رای‌گیری ساعت 7 صبح این روز شروع می‌شود و ساعت 6 عصر همان روز پایان می‌یابد.

مصطفی الکاظمی رای داد

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، از همان ساعات آغاز رای‌گیری  مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز با حضور در یکی از مراکز رای گیری در بغداد، رای خود را به صندوق انداخت.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق با حضور در یکی از مراکز أخذ رأی در بغداد، رأی خود را به صندوق انداخت.  رئیس جمهور عراق بعد از اینکه رأی خود را به صندوق انداخت، گفت که انتخابات خواسته مردمی برای تغییر و اصلاح است.

 

نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون نیز رای خود را به صندوق انداخت. عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق نیز در یکی از شعب اخذ رای حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

عمار حکیم رئیس ائتلاف نیروهای ملی عراق هم رای خود را به صندوق انداخت. وی هنگام انداختن رای خود به صندوق بیان کرد: مشارکت گسترده در انتخابات به مثابه پیروزی برای حقوق ملت عراق است. 

مقتدی صدر رهبر جریان صدر هم رای داد. نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در  پای صندوق های رای حضور یافت و رای داد. 

شمار افراد واجد شرایط

حدود 25 میلیون عراقی واجد شرایط رای دادن هستند که حدود 21 میلیون نفر که کار بیومتریک مدت دار و نیز کسانی که کارت انتخاباتی کوتاه مدت در اختیار دارند در آن شرکت می کنند.

جمعه  رأی گیری از گروههای ویژه (نیروهای ارتش، پلیس و زندانیان و برخی از آوارگان) صورت گرفت. 

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که در رأی‌گیری از گروه‌های خاص، 69 درصد در پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور مشارکت داشته‌اند.

 شمار ائتلاف‌ها و نامزدها

کمیساریای عالی انتخابات عراق، پیشتر اعلام کرده بود که 21 ائتلاف سیاسی، 167 حزب که 58 حزب در ائتلاف‌ها گنجانده شده‌اند و 3 هزار و 249 نامزد انتخاباتی از جمله 951 زن در این تاریخ به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

بنابر اعلام کمیساریای انتخابات عراق، 789 نامزد عراقی قرار است به عنوان مستقل، 959 نامزد در قالب ائتلاف‌ها و 1501 نفر در فهرست‌های حزبی در این انتخابات برای دستیابی به 329 کرسی پارلمانی به رقابت خواهند پرداخت.

هرچند که کمیساریای انتخابات سپس اعلام کرد که 6 نامزد از شرکت در این رقابت به دلایل مختلف از جمله سوء‌استفاده از بیت‌المال برای تبلیغ انتخاباتی محروم شدند به این ترتیب قرار است 3 هزار و 243 نامزد در این انتخابات با یکدیگر رقابت کنند.

قرار بود این انتخابات سال 2022 (یک سال بعد) برگزار شود ولی به دلیل تظاهرات در اعتراض به فساد و ضعف خدمات رسانی در سال 2019، دولت کاظمی از برگزاری زودهنگام آن خبر داد.

 

قانون جدید انتخابات، حداقل 83 کرسی پارلمان را برای زنان درنظر گرفته است. 951 نامزد زن در این انتخابات شرکت خواهند کرد (یک چهارم نامزدها). 

شمار احزاب مستقل 40 حزب  را شامل می‌شود که عمده آن‌ها در انتخابات شرکت نمی‌کنند ولی اسامی نمایندگان این احزاب در لیست نامزدها قرار دارد.  789 نامزد اعلام کردند مستقل در انتخابات حضور خواهند داشت.

در این انتخابات، از رؤسای سه‌گانه (پارلمان، نخست وزیری و ریاست جمهوری)، تنها محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان حضور دارد و مصطفی الکاظمی و برهم صالح کاندید نشده‌‌اند.

این اولین انتخاباتی است که رأی گیری برای عراقی‌ها مقیم خارج برگزار نمی‌شود. 

تعطیلی دو روزه در عراق

امروز یکشنبه که روز برگزاری انتخابات است و نیز یکروز پس از آن تعطیل رسمی است.

حضور بیش از 400 خبرنگار خارجی

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که بیش از 400 خبرنگار خارجی انتخابات عراق را پوشش می‌دهند.

آنگونه که «جلیل عدنان» رئیس شورای کمیساریای عالی انتخابات و سرلشکر «عبدالامیر الشمری» رئیس کمیته امنیتی انتخابات گفته‌اند همه چیز مهیای برگزاری انتخابات است تا رای دهندگان به راحتی بتوانند رای بدهند.

همزمان ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق دستور داد که شرایط حضور نیروهای حشد شعبی در پای صندوق‌های رای گیری فراهم و تسهیل شود.

نیروهای امنیتی وحشد شعبی حضور پررنگی در تامین انتخابات دارند.

وزارت برق عراق نیز همه توان خود را برای تامین برق مراکز انتخاباتی بسیج کرده است.

شمار ناظران

کمیساریای عالی انتخابات شمار ناظران خارجی انتخابات را 1877 ناظر خارجی و عربی دانست.

همزمان استرالیا، کانادا، دانمارک، فنلاند، آلمان، ایتالیا، هلند، نیوزیلند، نروژ، سوئد، بریتانیا، و امریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک بر نقش مهم نظارت بین‌المللی بر انتخابات عراق تأکید کردند و هیئت ناظران بین‌المللی را بزرگ‌ترین هیئت از این نوع در جهان دانستند که 5 برابر دست‌اندرکاران سازمان ملل در انتخابات 2018 عراق است.

محدودیت‌های تردد

سعد معن مدیر رسانه ای وزارت کشور عراق گفت که مقررات منع رفت و آمد اعمال نمی‌شود. اما محدودیت‌هایی اعمال می ‌ود.

اداره اطلاع رسانی امنیتی عراق گفت که رای دهندگان که کارت انتخاباتی دارند در صورتی که حوزه انتخابیه آنها در استان غیرمحل سکونتشان است، می‌توانند تردد کنند.

250 هزار نیروی امنیتی و پلیس مسئولیت تأمین امنیت این دوره از انتخابات را برعهده خواهند گرفت.

بسته بودن گذرگاهها و فرودگاهها

گذرگاهها و فرودگاههای عراق از ساعت 9 شب شنبه تا 6 صبح دوشنبه بسته است.

آماده باش حشد شعبی

حشد الشعبی در بیانیه‌ای تأکید کرد: برای تأمین سیر عادی روند انتخابات و انجام آن بدون وقوع هر نوع مشکل امنیتی، به تمام نیروهای خود آماده‌باش کامل داده است و این نیروها از ساعت 18 روز شنبه تا ساعت 5 صبح روز دوشنبه در حال آماده‌باش کامل خواهند بود.

نیروهای حشد شعبی در انتخابات سراسری رای می‌دهند.

موعد اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق

«عماد جمیل محسن» عضو کمیته رسانه‌ای کمیساریای عالی انتخابات عراق گفت: عراقی‌ها می‌توانند جزییات روند انتخابات را از 24 مرکز خبری شامل رسانه‌های عراقی و کمیساریا دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه نتایج اولیه انتخابات 24 ساعت پس از رای گیری اعلام خواهد شد، افزود: نتایج نهایی انتخابات ظرف 10 روز اعلام خواهد شد.

اولین تجربه انتخابات زودهنگام پارلمانی

عراق اولین تجربه انتخابات زودهنگام پارلمانی پس از سال 2003 را تجربه می‌کند. پس از 18 سال از حمله به عراق و تغییر رژیم صدام، بار دیگر تحولی جدید در تاریخ بغداد آکنده از کودتاها و خونریزی رخ داد تا خواسته مردمی بر برگزاری انتخابات زودهنگام باشد.

دوره کنونی پارلمان عراق به‌طور معمول باید تا سال 2022 ادامه می‌یافت اما پس از تحولات و اعتراضات مردمی در اواخر سال 2019، تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگامی گرفته شد که پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام دهم اکتبر سال جاری برای برگزاری این انتخابات قطعی شد.

 

نگاهی به ادوار سابق

 

در اولین دور از انتخابات پارلمانی که پس از سقوط رژیم بعث در 15 ژانویه سال 2005 برگزار شد، ائتلاف عراق یکپارچه 128 کرسی، ائتلاف کردستان 53 کرسی و جبهه توافق 44 کرسی را به دست آورد.

در دومین دور از انتخابات که در هفتم مارس 2010 برگزار شد، فهرست العراقیه 91 کرسی، ائتلاف دولت قانون 89 کرسی و ائتلاف ملی عراق 70 کرسی را به خود اختصاص داد.

در سومین انتخابات که در سی ام آوریل 2014 برگزار شد، ائتلاف دولت قانون 92 کرسی، ائتلاف المواطن 30 کرسی و ائتلاف الاحرار 28 کرسی را به دست آوردند.

در چهارمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که در 12 ماه مه 2018 برگزار شد، ائتلاف سائرون 54 کرسی،، ائتلاف فتح 48 کرسی و ائتلاف النصر با 42 کرسی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

تفاوت انتخابات پنجم با چهار دوره قبلی

برخلاف نظام انتخابات سابق که 4 انتخابات پارلمانی میان سال‌های 2018 ـ 2006 براساس آن برگزار شد، در نظام جدید کشور به 83 حوزه انتخابیه براساس نسبت جمعیتی‌اش تقسیم شده است، از جمله بغداد که پرجمعیت‌ترین استان عراق است و بیش از 21 درصد جمعیت عراق را در خود جای داده به 17 حوزه تقسیم شده است.

از تغییرات مهم در این نظام آن است که رقابت نامزدها نه در سطح استانی که در سطح حوزه‌های انتخابیه است، با این توضیح که در نظام سابق، رأی‌دهنده می‌توانست به هر نامزدی در استان که بخواهد رأی دهد، اما در نظام حاضر فقط به نامزدهایی که در حوزه انتخابیه خودش هستند رأی می‌دهد.

بر اساس قانون جدید انتخابات عراق که 50 ماده دارد، هر شهرستان دارای جمعیت بیش از یکصد هزار نفر یک حوزه انتخابیه محسوب می‌شود؛ در حالی که شهرستان‌های دارای جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر نیز با شهرستان‌های همجوار یک حوزه انتخابیه را تشکیل می‌دهند.

مطابق قانون جدید انتخابات عراق، هر عضو پارلمان‏، نماینده یک حوزه انتخابیه مشخص خواهد بود. در حالی که پیش از این گروهی از نمایندگان، نمایندگی کلّیتِ یک منطقه را بر عهده داشتند و مشخص نبود کدامیک نماینده کدام بخش یا شهرستان هستند.

اهمیت پارلمان در نظام سیاسی عراق

پارلمان در نظام سیاسی عراق به‌دلیل نقشی که در معرفی نخست وزیر و تأیید کابینه دارد، دارای جایگاهی ویژه است.

رهبران سیاسی عراق بر اساس یک قانون نانوشته، پست‌های کلیدی کشور شامل نخست‌وزیری، ریاست‌جمهوری و رئیس پارلمان را بین طوایف قومی و مذهبی بزرگ این کشور تقسیم کرده‌اند به‌نحوی که نخست‌وزیری برای شیعیان، ریاست‌جمهوری در اختیار کُردها و ریاست پارلمان با اهل‌سنت است.

طبق قانون، بزرگترین فراکسیون پارلمان مسئولیت معرفی نخست وزیر را به‌عهده دارد که بعد از معرفی به رئیس‌جمهوری، مأمور تشکیل کابینه می‌شود و در نهایت نخست وزیر و اعضای کابینه باید از پارلمان رأی اعتماد بگیرند.

مجلس نمایندگان عراق یا مجلس نواب عراق (مَجلس النوّاب العراقی) تنها مجلس قانون‌گذاری در عراق محسوب می‌شود. این مجلس در منطقه الخضراء شهر بغداد واقع شده است و نمایندگان آن برای دوره‌های چهارساله از طریق رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

کرسی‌های پارلمان به ‌تفکیک استانی

کرسی‌های پارلمانی استان‌های عراق به این شرح است؛ استان بغداد 71 کرسی، نینوا 34، بصره 25، ذی‌قار 19، سلیمانیه 18، بابل 17، اربیل 16، الانبار 15، دیالی 14، کرکوک 13، استان‌های واسط، دهوک، نجف و صلاح‌الدین هرکدام 12، کربلا و الدیوانیه 11، میسان 10 و المثنی 7 کرسی است

سهمیه زنان

سهمیه زنان در هر استان یک‌چهارم کرسی‌ها یا بیشتر خواهد بود. اقدام بسیاری از احزاب مؤثر عراق در نامزد کردن انحصاری زنان در حوزه‌های انتخابیه‌ای که قصد رقابت در انتخابات زودهنگام را دارند، نشان‌دهنده تأثیر واضح سهمیه زنان در پارلمان عراق بر معادله انتخابات است.

تقسیم عراق به 83 حوزه انتخابیه و مشخص کردن شمار کرسی‌های زنان در پارلمان عراق برای تضمین حضور یک زن در هرکدام، موجب شده است زنان نماینده در پارلمان عراق بر این باور باشند که سازوکار جدید قانون انتخابات و تغییر رویه احزاب در روی آوردن به زنان، سهم آنها در پارلمان آتی عراق را بیشتر می‌کند.

بارزترین ائتلافها و فهرست‌های شیعی

ائتلاف فتح و سازندگی در سال 2018 به ریاست «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر تشکیل شده است و دربرگیرنده احزابی است که از مهمترین آنها سازمان بدر، السند به ریاست «احمد الاسدی»، جنبش صادقون به ریاست «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق است. این ائتلاف همچنین مجلس اعلای اسلامی به ریاست «همام حمودی»، سازمان عمل اسلامی، جنبش جهاد و سازندگی به ریاست «حسن الساری» و کتائب سیدالشهداء، را در خود جای داده است. این ائتلاف با 73 نامزد در انتخابات مشارکت خواهد داشت.

ائتلاف فتح در انتخابات پیشین در رتبه دوم در شمار کرسی‌های مجلس عراق قرار گرفت و 48 کرسی را از آن خود کرد.

در میان تشکل‌های شیعی شاخص‌ترین، ائتلاف «نیروهای حکومت ملی» است که رهبری آن را « سید عمار حکیم» برعهده دارد. این ائتلاف نیز اولین بار است که با این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف شامل جریان حکمت ملی عراق (عمار حکیم)، نصر (حیدر العبادی)، کنفرانس ملی عراق، تیار المد العراقی، وطنیون و چند تشکل دیگر می‌شود و مجموعا 78 نامزد دارد.

ائتلاف دولت قانون

ریاست این ائتلاف را نوری المالکی که دو دوره متوالی از سال 2006 تا 2014 نخست وزیر بوده است، برعهده دارد و شامل حزب اسلامی الدعوه به ریاست مالکی، جنبش البشائر، اتحاد اسلامی ترکمن‌های شیعی عراق، جنبش اراده به ریاست «حنان الفتلاوی» و نیز جنبش بدایه است که در انتخابات با 72 نامزد شرکت خواهد کرد.

جریان صدر

این جریان رئیس آن مقتدی صدر است که با 95 نامزد در انتخابات شرکت خواهد کرد. جریان صدر عراق به ریاست مقتدی صدر هم اعلام کرده است که بدون شریک سیاسی وارد رقابت انتخاباتی خواهد شد؛ این جریان که حاضر به ائتلاف با هیچ گروهی نشده، اما مذاکراتی را برای ائتلاف‌های بعد از انتخابات آغاز کرده است.

العقد الوطنی

ائتلاف تازه‌ تأسیس دیگر ائتلاف «العقد الوطنی» به ریاست «فالح الفیاض»، رئیس سازمان الحشد الشعبی است.

این ائتلاف شامل جنبش عطاء (الفیاض) و حزب اسلامی عراقی، حزب الثبات، جریان اصلاح ملی، رجال عراق، حزب اسلامی وارثون و حزم ملی، می‌شود و 80 نامزد در انتخابات معرفی کرده است.

العمق الوطنی

«خالد الاسدی»، از سران سابق حزب الدعوه، نیز ائتلافی به نام «العمق الوطنی» راه‌اندازی کرد که شامل چند تشکل جداشده از حزب الدعوه می‌شود و 37 نامزد دارد.

تحالف التصمیم

ائتلاف دیگر «تحالف التصمیم» به ریاست «عامر الفایز» است که چند تشکل کوچک را با هم متحد کرده و 46 نامزد معرفی کرده که مهم‌ترین آنها اسعد العیدانی، استاندار کنونی بصره است.

قادمون للتغیر

ریاست آنرا «حسین الرماحی» تاجر عراقی بر عهده دارد و دربرگیرنده احزاب یا جنبش‌ها نیست و در انتخابات با بالاترین میزان نامزد یعنی 182 نامزد شرکت خواهد کرد که شامل افراد فن سالار و بازرگانان خواهد بود.

جنبش حقوق

ریاست آنرا «حسین مونس» یا ابوعلی العسکری برعهده دارد که قبل از تاسیس این تشکل، سخنگوی کتائب حزب الله عراق بوده است. وی در جولای گذشته این تشکل را تشکیل داده است و با 32 نامزد در انتخابات شرکت خواهد کرد.

کرسی‌هایی که ائتلاف‌های شیعی در سال 2018 کسب کردند

ائتلاف سائرون به ریاست صدر در انتخابات سال 2018 ، پنجاه و چهار کرسی، ائتلاف فتح 48 کرسی، ائتلاف النصر العبادی 42 کرسی، جریان حکمت ملی 19 کرسی، ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی 25 کرسی به دست آوردند.

 

بارزترین ائتلاف‌های سنی

ائتلاف «عزم» عراق

بزرگ ترین ائتلاف شرکت‌کننده در انتخابات به لحاظ شمار نامزدها ائتلاف «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» است. الخنجر در سال 2018 در پی اتهام به همکاری با تروریست‌ها از شرکت در انتخابات بازماند.

این ائتلاف از «المشروع العربی» به ریاست الخنجر و حزب الوفاء به ریاست «قاسم الفهداوی»، وزیر برق اسبق عراق، حزب حل (جمال الکربولی)، «الکتلة العراقیة الحرة» (قتیبه الجبوری)، حزب المسار (مثنی السامرائی)، تجمع المدنی (سلیم الجبوری)، حزب التصدی (خالد العبیدی)، حزب المجد (طلال الزوبعی) تشکیل شده و اولین بار است به این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف بزرگ‌ترین ائتلاف در استان‌های الانبار و صلاح‌الدین و موصل و بغداد و دیالی است و مهم‌ترین نامزدهایش «محمد الکربولی» و «محمود المشهدانی»، رئیس اسبق مجلس عراق، هستند.

این ائتلاف با 123 نامزد در انتخابات شرکت خواهد کرد.

این ائتلاف یکی از قوی‌ترین ائتلاف سنی در انتخابات آتی محسوب می‌شود و رقابت شدیدی با ائتلاف «تقدم الوطنی» برای به دست آوردن آرای سنی‌ها دارد.

ائتلاف تقدم

ائتلاف دیگری که با این ائتلاف در مناطق سنی نشین عراق رقابت می‌کند ائتلاف «تقدم الوطنی» به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق است که آن نیز برای اولین بار با این نام در انتخابات شرکت می‌کند.

این ائتلاف شامل حزب تقدم (محمد الحلبوسی)، «الخیار العربی» (عبدالحسین عبطان)، تجمع التعاون (علی فرحان)، حزب الحق الوطنی (احمد المساری)، و چند حزب و تشکل دیگر می‌شود و مجموعا 105 نامزد دارد که مهم‌ترین آنها رئیس کنونی مجلس عراق است.

ائتلاف «تقدم الوطنی» که نسل دوم از سیاستمداران سنی است که نزدیک به عربستان و امارات است.

«الحلبوسی» این بار می‌کوشد تحت عنوان گروه سیاسی «تقدم الوطنی» به تنهایی در انتخابات آینده ورود کند و «مشعان الجبوری» از شخصیت‌های برجسته اهل سنت تاکید کرده است که الحلبوسی از حمایت خارجی گسترده‌ای در جهان عرب برخودار است.

بسیاری از ثروتمندان جهان عرب از «الحلبوسی» حمایت کرده و همچنان یکی از گروه‌های سیاسی مهم در انتخابات آینده به شمار می‌رود.

پیش از این برخی گزارش‌ها، امارات متحده عربی را یکی از مهمترین حامیان عربی گروه الحلبوسی معرفی کرده بود.

پست ریاست پارلمان میان جریانهای مختلف سنی دست به دست شد

پست رئیس پارلمان در ادوار گذشته بین جریان‌های مختلف اهل سنت دست به دست شد که در برهه‌ای در اختیار طیف حزب اسلامی شامل «حاجم الحسنی» و بعد از آن «سلیم الجبوری» بود.

طیف موصلی‌ها به رهبری «اسامه النجیفی» نیز برای برهه‌ای ریاست پارلمان عراق را تصاحب کرد سپس به «محمود المشهدانی» از اهل سنت بغداد انتقال یافت و اینک در اختیار طیف الانباری‌ها به رهبری «محمد الحلبوسی» قرار گرفته است. در شرایط حاضر طیف موصلی‌ها (النجیفی) و تکریتی‌ها (خمیس الخنجر) برای خارج کردن این پست از دست الانباری‌ها تلاش می‌کنند.

ائتلاف جبهه نجات

ریاست این ائتلاف را «اسامه النجیفی» رئیس اسبق پارلمان عراق برعهده دارد. شخصیت‌های سیاسی دیگری در این ائتلاف حضور دارند که بارزترین آنها «خالد سلطان» فرزند سلطان هاشم وزیر دفاع رژیم صدام است.

ائتلاف پروژه ملی عراق

ریاست این ائتلاف با «جمال الضاری» است.

حزب اسلامی

حزب اسلامی سنی در قالب ائتلاف «العقد الوطنی» به ریاست فالح الفیاض حضور دارد.

قادمون للتغییر

ریاست آن «حسن الرماحی» است و شامل افراد مستقل است.

 

ائتلاف‌های کُردی:

حزب دموکرات کردستان عراق و ائتلاف کردستان عراق (متشکل از دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر)  است.

 

سهم اقلیت‌ها

اقلیت‌ها در پارلمان عراق 9 کرسی دارند که از این میان پنج کرسی متعلق به مسیحیان، یک کرسی به کُردهای فیلی و سه کرسی به صائبین، شبکی‌ها و ایزیدی‌ها تعلق دارد. این کرسی‌ها در حوزه‌های انتخابیه بغداد، نینوا، اربیل، کرکوک، واسط و دهوک است.

 35 نامزد برای به دست آوردن 5 کرسی‌ پارلمانی سهم مسیحیان عراق در حال رقابت با یکدیگر هستند و این 5 کرسی در استان‌های بغداد،اربیل، نینوا، دهوک و کرکوک است.

هشت نامزد برای کسب یک کرسی صابئین در کل عراق رقابت می‌کنند که شامل هفت مرد و یک زن است.

بر اساس قانون انتخابات جدید عراق، این کشور برای سهمیه مسیحیان یک حوزه انتخاباتی واحد تلقی خواهد شد به این معنی که رای‌دهندگان در همه استان‌ها می‌توانند به نامزد مسیحی مورد نظر خود رای دهند اما درخصوص نامزدهای انتخاباتی دیگر این چنین نیست و هر فرد تنها می‌تواند به نامزد موجود در یک حوزه انتخاباتی در استان مورد سکونت رای دهد.

7 مسیحی از مجموع 35 نامزد مسیحیان خود را برای انتخابات عراق در استان بغداد نامزد کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز