کرونا در جهان: از مرگ بیش از ۱۶۴۰ نفر در یک شبانه‌روز در برزیل تا استعفای یکی از مقامات کانادایی بدلیل تزریق واکسن در کشوری دیگر

Submitted on چ., 03/03/2021 - 13:32

برزیل با حادترین وضعیت بهداشتی از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در این کشور مواجه شده است. این کشور بالاترین آمار جانباختگان ناشی از عوارض ابتلا به ویروس کرونا را به ثبت رساند. دست‌کم ۱۶۴۱ نفر، طی ۲۴ ساعت اخیر، جان خود را بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادند. طی ۴۰ روز گذشته، بطور مکرر، آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید در این کشور بالاتر از یک هزار نفر بوده است. 

مقامات بهداشتی در برزیل، روز سه‌شنبه ۲ مارس، اعلام کردند: وضعیت شیوع ویروس کرونا در این کشور وارد فاز پرسرعتی شده است. بر اساس آمار وزارت بهداشت برزیل، تاکنون در این کشور با ۲۱۲ میلیون جمعیت، حدود ۲۵۸ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید از دست دادند. بیش از ده میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند. 

برزیل، پس از ایالات متحده آمریکا، بیشترین قربانی ناشی از شیوع ویروس کرونا را داشته است. با این وجود، برخی تصاویر منتشر شده از برزیل، حضور شهروندان بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و بدون ماسک، به ویژه در مناطق ساحلی در ریودوژانیرو را به نمایش می‌گذارند.

برخی از مقامات محلی، مقررات سختگیرانه و محدودیت‌هایی را به منظور مقابله با گسترش بیشتر ویروس کرونا به اجرا گذاردند اما دولت مرکزی به ریاست ژئیر بولسونارو، همچنان با این تصمیمات مخالفت می‌کند. 

نخستین محموله واکسن کووید شامل ۵۰ هزار دوز واکسن تولیدی شرکت داروسازی سینوفارم چین به عراق تحویل داده شد.

دولت عراق، در پی دریافت محموله واکسن اهدایی از سوی چین، از آغاز واکسیناسیون مقابله با کووید در بیمارستانی در بغداد خبر داد. 

قرار است دولت عراق ۲ میلیون دوز دیگر واکسن از چین خریداری کند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت عراق، واکسیناسیون در ۶۰۰ مرکز و ۶۰ بیمارستان انجام خواهد شد. 

تاکنون حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در عراق بر اثر ابتلا به کووید جان خود را از دست دادند. حدود ۷۰۴ هزار نفر از جمعیت ۴۰ میلیون نفری عراق به ویروس کرونا مبتلا شدند.  

در عراق، به تازگی برای نام نویسی از شهروندان، سامانه‌ای الکترونیکی راه اندازی شده که شهروندان با ورود به آن می توانند برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند. 

همزمان با پیشرفت کارزار واکسن مقابله با ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا، برخی از ایالت‌های این کشور درصدد کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی هستند. گرگ ابوت، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، که بدنبال لغو قانون اجباری استفاده از ماسک در این ایالت است، می‌گوید: کسب  و کارهای اقتصادی می‌توانند بطور کامل و با صد درصد ظرفیت خود بازگشایی و به فعالیت بپردازند. 

تاکنون بیش از ۷ درصد جمعیت ایالت تگزاس در مقابله با شیوع ویروس کرونا، واکسن دریافت کرده‌اند. ایالت تگزاس، پس از کالیفرنیا و نیویورک، سومین ایالت آمریکا است که با شمار مبتلایان و جانباختگان ناشی از کووید مواجه شده است.

اما جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، با سیاست برخی از مقامات ایالت‌ها برای لغو دستورالعمل‌ها به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا مخالفت کرده است. 

نزدیک به ۲۹ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به کووید مبتلا شده و حدود ۵۱۶ هزار نفر در این کشور جان خود را بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند. 

به گزارش منابع خبری در کانادا، مارک ماشین، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کانادا، که در سفری به امارات متحده عربی در برابر ویروس کرونا واکسینه شده بود، پس از افشا شدن این اقدام، مجبور به کناره‌گیری از مقام خود شد. 

مارک ماشین از سال ۲۰۱۲ در صندوق بازنشستگی کانادا در حال فعالیت بود و در سال ۲۰۱۶ به ریاست و مدیرعاملی این صندوق برگزیده شد. 

در گزارشی که روزنامه وال‌استریت جورنال منتشر کرد، این مقام ارشد صندوق بازنشستگی کانادا در اوایل ماه فوریه به امارات متحده عربی سفر کرده و در این سفر نخستین دوز واکسن فایزر را دریافت کرده است.

با افشا شدن این اقدام، آقای ماشین استعفای خود را به هیات مدیره صندوق بازنشستگی کانادا تقدیم نمود.

کشور کوبا، یکی از مدعیان تولید واکسن کرونا در جهان، تاکید کرده است که این کشور با واکسن تولید داخلی، نه تنها ظرفیت ایجاد ایمنی برای تمامی شهروندان خود را خواهد داد، بلکه برای پذیرش گردشگرانی که خواستار دریافت واکسن کرونا هستند، آماده می‌شود. 

مقامات کشور کمونیستی کوبا، ضمن تاکید بر لزوم حفظ حاکمیت این کشور، برای دستیابی به واکسن تولید داخلی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا تلاش می‌کنند. 

واکسن کوبایی که وارد مرحله سوم آزمایش بالینی شده است، به گفته وزیر امور خارجه این کشور، به همت توسعه دانش در کوبا و با تلاش دانشمندان این کشور، می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی، تمامی شهروندان این کشور را در برابر کووید مصون نماید. 

قرار است مرحله سوم و آخرین مرحله آزمایش بالینی واکسن کوبا با مشارکت ایران بر روی ۱۵۰ هزار نفر در ایران و کوبا انجام شود. 

مقامات بهداشتی کوبا، هدف از حفظ حاکمیت این کشور و تلاش برای تولید واکسن را بدلیل قیمت واکسن‌های تولید شده جهانی و عدم دسترسی کافی و نیاز به واکسن، اعلام کرده‌اند. 

کشور کوبا یکی از کشورهای تولید کننده واکسن با  سابقه حدود ۴۰ ساله است. این کشور، تولیدکننده ۸ واکسن از ۱۲ واکسن مورد نیاز کودکان است که به ۳۰ کشور جهان صادر می‌شود. 

مقامات بهداشتی در کوبا که از نتایج اولیه آزمایش‌های واکسن تولید داخل این کشور به منظور مقابله با ویروس کرونا خشنود هستند، می‌گویند: تا پایان سال جاری دست‌کم ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در این کشور تولید خواهد شد و با توجه به نیاز این کشور برای واکسینه کردن ۱۱ میلیون شهروند خود، کوبا می‌تواند اقدام به صادرات واکسن، همچنین جلب گردشگر پزشکی بنماید. 

اما پرسش اساسی در اینجاست که کشور کوبا که با کمبود شدید دارو برای شهروندان بیمار خود مواجه است، چگونه وارد رقابت تولید واکسن کرونا در جهان شده است؟

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز