کرونا در ایران: زنگ خطر برای میانسالان؛ افزایش شدید شمار بیماران کرونایی که نیاز به بستری شدن دارند

Submitted on جمعه, 07/10/2020 - 13:16

شمار مبتلایان کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «از دیروز تا امروز ۲۰ تیر، و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲هزار و ۲۶۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۴۵۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۵۲هزار و ۷۲۰ نفر رسید.»

در اولین نگاه آنچه بسیار نگران‌کننده است، شمار بسیار زیاد بستری‌شدگان طی ۲۴ ساعت گذشته نسبت به مبتلایان جدید کرونا در کشور است. این آمار نشان می‌دهد که وضعیت سلامتی نزدیک به ۶۵ درصد مبتلایان جدید اصلاً خوب نیست و باید بستری شوند. خانم لاری شمار بیماران وخیم کرونایی که باید در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها بستری شوند را در آمارهای امروز خود ارائه نمی‌دهد؛ او فقط به آمار کلی اکتفا کرده و می‌گوید «۳هزار و ۳۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹، در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.» این در حالی است که برخی گزارش‌ها از اشباع تخت‌های بیمارستانی در بخش مراقبت‌های ویژه در بسیاری از نقاط کشور از جمله تهران حکایت دارند.

ابوالقاسم روشنایی، سرپرست بیمارستان شهدای گمنام تهران که از اوایل اسفند به یکی از مراکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی تبدیل شده، به خبرگزاری فارس می‌گوید: «تغییر رفتار ویروس کرونا، برای کادر درمانی بیمارستان شهدای گمنام کاملاً مشهود است؛ چون از اسفندماه تا امروز، فقط بیماران کرونایی را بستری می‌کنیم و یک طوری با این مهمان ناخوانده فامیل شدیم. حدود ١٠ روز است که همه تخت ها پر شده است و تخت خالی نداریم. در اردیبهشت‌ماه که اوضاع به دلیل رعایت ملاحظات بهداشتی توسط مردم بهتر شده بود، فقط بیمارستان ما و بیمارستان مسیح دانشوری به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده بود و بیشتر بیمارستان‌ها بخش کرونا را تعطیل کردند؛ اما الان اوضاع از اسفند هم بدتر است.»

شمار قربانیان کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین امروز گفت «در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۲ بیمار کووید-۱۹جان خود را ازدست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲هزار و ۴۴۷ نفر رسید.»

هر چند شمار جان باختگان کرونا در گزارش امروز وزارت بهداشت از دیروز که ۲۲۱  مورد بوده کمتر است، ولی نگاه کلی به آمارهای ١٠ روز گذشته، از افزایش شدید شمار جان‌باختگان در موج دوم کرونا در ایران خبر می‌دهد. به طوری که هر۶ دقیقه، یک بیمار کرونایی در ایران جان خود را ازدست می‌دهد.

وضعیت کرونا در استان‌های کشور

از دیگر موارد قابل توجه در مورد کرونا در ایران، تداوم وضعیت قرمز در ۹ استان  و هشدار درباره ١٠ استان دیگر کشور است.

سیما سادات لاری، امروز جمعه ۲۰ تیر در مورد وضعیت کرونا در استان‌های کشور گفت: «همانند روزهای گذشته استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی، در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل، در وضعیت هشدار قرار دارند.» این موضوع تداوم و گستره کرونا در کشور را در موج دوم شیوع ویروس نشان می‌دهد.

تعداد کم آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور  

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین می‌گوید: «با تلاش همکاران آزمایشگاهی، تا کنون یک میلیون و ۹۲۲هزار و۵۰۱ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.»

شاید در نگاه خانم لاری، این تعداد آزمایش تشخیص کووید-۱۹ کافی باشد و نشان از فعالیت نسبتاً خوب نظام بهداشت و سلامت ایران در این زمینه دارد؛ ولی برای یک کشور با جمعیت بیش از ٨۵ میلیون نفر که کماکان یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس کرونا در جهان است، این تعداد آزمایش تشخیص کرونا بسیار کم و ناچیز است.

تفاوت‌های موج اول و موج دوم کرونا در ایران

میان موج اول کرونا و موج دوم تفاوت از زمین تا آسمان است. ابوالقاسم روشنایی، سرپرست بیمارستان شهدای گمنام تهران روایت‌های عجیبی از تغییر رفتار این ویروس دارد؛ او می‌گوید «رفتار ویروس نسبت به اوایل اسفند تغییر کرده است. پیک اسفند با پیک تیرماه یک تفاوت اساسی دارد: آن زمان بیشتر مراجعات از نوع تشخیصی بود؛ آن زمان مردم نسبت به این ویروس و علائمش آگاهی نداشتند؛ هرکس با کمترین علائم از ترس اینکه مبادا به کرونا مبتلا شده باشد سریع خودش را به بیمارستان می‌رساند؛ بخش قابل توجهی از مراجعات سرپایی بود و کار به بستری نمی‌کشید و تشخیص کرونا برای بیماران داده نمی‌شد. اما حالا اوضاع طور دیگری است؛ مردم نسبت به این ویروس شناخت پیدا کرده‌اند و علائمش را می‌شناسند؛ در نتیجه، مراجعات ما از نوع درمانی است و بیشتر مراجعان تست‌شان مثبت می‌شود.»

زنگ خطر مبتلا به بیماری کرونا برای میانسالان

به گزارش "فارس"، آماری که ابوالقاسم روشنایی از سن بستری بیماران کرونایی می‌دهد، زنگ خطر را برای همه گروه‌های سنی به صدا درمی‌آورد. او می‌گوید «در اسفندماه فقط ٣ درصد بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کردند، بستری می شدند، اما الان ٣٠ تا ٤٠ درصد بیمارانی که مراجعه می کنند بدحال هستند و نیاز به بستری شدن دارند. آن زمان سطح آسیب برای سنین بالا بود و بیشتر بیمارانی که سن بالا و بیماری زمینه‌ای داشتند در "سی سی یو" و "آی سی یو" بستری می‌شدند، اما حالا این بدحالی برای سنین پایین به وجود آمده است. این روزها از هر ١٠٠ نفر مراجعه‌کننده در روز، حدود ٣٠ درصد بیمارانی با سنین بالا هستند، اما ٤٠ درصد بیمارانی که نیاز به بستری شدن دارند و بدحال هستند زیر ۵٠ سال سن دارند و میانگین سنی فوتی‌های ما هم پایین آمده است. در حال حاضر بیشتر بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهدای گمنام بستری شده‌اند، بین ٣٠ تا ۶٠ سال سن دارند.»

سرپرست بیمارستان شهدای گمنام تهران همچنین می‌گوید: «وضعیت امروز بیمارستان‌های ما و موج دوم کرونا نتیجه یک سهل‌انگاری عامدانه است و چوب این سهل انگاری را کادر درمان می‌خورند. وقتی موج  اول کرونا ضعیف شد و همه چیز به روال قبل برگشت، خیلی‌ها با این تصور که کرونا ضعیف شده و میزان همه‌گیری‌اش پایین آمده، مسایل بهداشتی را رعایت نکردند. ترس مردم از ویروس کرونا کم شد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نادیده گرفتند.»

شرایط بحرانی یکی از بازیکنان کرونایی باشگاه فوتبال استقلال

به گزارش "خبرآنلاین"، طی روزهای گذشته اخبار مربوط به کرونا، باشگاه استقلال فوتبال ایران را تحت تأثیر قرار داده است. آبی‌ها که هفته گذشته روبروی پارس جنوبی قرار نگرفتند فردا باید در غیاب بازیکنان کرونایی به مصاف تیم فوتبال تراکتور بروند. پیش از این مسابقه، مجید نامجومطلق مربی استقلال، وضعیت یکی از بازیکنان کرونایی استقلال را وخیم اعلام کرد. او در این خصوص گفت: «شرایط ما اصلاً مناسب نیست؛ یکی از بازیکنان ما شرایط بحرانی دارد و ریه او کاملاً درگیر شده است. نمی‌دانم چه کسی باید جواب این مشکلات را بدهد. حالا با ۵ روز تمرین نکردن باید مقابل تیم خوب تراکتور بازی کنیم.»

نگرانی خانواده نرگس محمدی از ابتلای وی به کرونا در زندان

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی نسبت به ابتلای این زندانی سیاسی به کووید-۱۹ ابراز نگرانی کرده و خواستار آزمایش کرونا برای وی شده است. آقای رحمانی در حساب توییتر خود نوشته است: «این نگرانی برای ما در مورد ابتلای نرگس محمدی به این بیماری باید روشن شود» و «اگر ناتوان در تست هستید، با مرخصی به وی این امکان را برای خوانده فراهم کنید.»

راهپیمایی اربعین امسال "منتفی" است

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران می‌گوید «برگزاری مراسم اربعین در سال جاری منتفی است، مگر اتفاق خاصی رخ بدهد». باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از او می‌نویسد: «جمعیت هلال احمر آمادگی دارد اگر فردا هم مرزها باز شد، کار خود را انجام دهد اما به احتمال زیاد اربعین امسال مثل حج برگزار نمی‌شود.»

یادآور می شویم که راهپیمایی اربعین و حضور همه ساله میلیون‌ها زایر ایرانی در عراق، اهمیت سیاسی و نمادین زیادی در رقابت‌های جمهوری اسلامی با عربستان سعودی دارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز