کرونا در ایران: وزیر بهداشت از واردات ۴٫۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا در ماه فوریه خبر داد؛ تحویل اولین محمولۀ واکسن روسی تا سه روز دیگر

Submitted on پ., 02/04/2021 - 01:31

 

سعید نمکی: ۴٫۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا در ماه فوریه به ایران تحویل داده می شود

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران، روز چهارشنبه با اشاره به واکسن‌هایی که ایران قصد واردات آن را دارد، گفت: «شرکت آسترازنکا تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا را به ایران در قالب کوواکس در ماه فوریه شروع می کند».

وی با اشاره به واردات واسکن "اسپوتنیک وی"، افزود: «سیاست ما آن بود واکسنی که می خواهیم ثبت کنیم در چند کشور موجه ثبت و مصرف شده باشد و کلینیکال ترایال در سه فاز را گذرانده باشد. واکسن "اسپوتنیک وی" اکنون در کشورهایی نظیر برزیل، ویتنام، نپال، مکزیک، آر‍ژانتین، ونزوئلا، مالزی، بولیوی، مجارستان، صربستان، روسیه و بلاروس، ثبت شده و مصرف می شود. واکسن شرکت سینوفارم چین نیز در امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، پرو و اندونزی، ثبت شده و در حال مصرف است».

وی ادامه داد: «واکسن دو کمپانی هندی نیز در جاهای مختلف ثبت شده و امیدواریم در بهمن ماه با پیگیری‌های مستمر رییس جمهوری و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه برای حمل و نقل واکسن، بتوانیم هر چه زودتر این واکسنها را از منابع مورد تأیید کشور، واکسن را وارد کرده و تزریق را به گروه‌های آسیب‌پذیر با رعایت اولویت‌ها شروع کنیم».

وزیر بهداشت افزود: «مسائل مربوط به واکسن و سلامت را سیاسی نکنید؛ وزارت بهداشت سیاست زده نیست؛ مطمئن باشید از مطمئن‌ترین منابع واکسن را وارد خواهیم کرد. واکسن ایرانی هم در بهار آینده آماده خواهد شد».

پیش از این رهبر جمهوری اسلامی، واردات هرگونه واکسن آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع اعلام کرده بود.

رئیس سازمان غذا و دارو: اولین محموله واکسن روسی کرونا تا سه روز دیگر وارد می شود

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، روز چهارشنبه با اشاره به واکسن "اسپوتنیک وی" گفت: «اولین واکسن وارداتی، واکسن روسی است که از نظر ایمنی و سلامتی تا به حال خوش درخشیده است، البته در مورد تعداد و میزان واردات آن فعلا نمی توانیم عددی را اعلام کنیم زیرا در حال چانه زنی برای واردات چند میلیون دوز هستیم و میزان تقاضای ایران با میزان واکسنی که داده می شود متفاوت است اما واردات حداقل ۵۰۰ هزار دوز از این واکسن قطعی است». وی افزود: «ما فقط بر روی واکسن روسی حساب نکردیم و یک قسمتی از واردات ما چینی، هندی، روسی و کوبایی خواهد بود که قابل اعتماد هستند».

شانه ساز در ادامه گفت: « ما شانزدهمین کشوری بودیم که برای خرید واکسن روسی اقدام کردیم و الان هم فکر می‌کنم به ۲۵ نفر رسیدند، این واکسن ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و عوارض آن بسیار ناچیز است و عوارض خاصی از آن به ما گزارش نشده، متاسفانه بعضی از همکاران ما که در این زمینه تخصص ندارند، اظهارنظرهایی می‌کنند و من به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو مجبور می‌شوم توضیحاتی بدهم که جنبه تبلیغاتی بگیرد در صورتی که چنین قصدی وجود ندارد و افرادی که اظهار نظر می کنند باید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنند».

وی افزود: «با توجه به اینکه آخرین فاز انجام شده در تمام دنیا فاز سه واکسن است، ما اجازه ندادیم واکسنی که در فازهای قبل از سه هستند وارد کشور شوند و واکسن روسی تا الان برای پیشگیری و قطع زنجیره ابتلا تاثیر خواهد داشت، اما برآورد ما این است که نیازمان را با تولید داخل برطرف کنیم».

رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه «واکسن ایرانی کرونا اواخر بهار به تولید می رسد و به طور رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد»، بیان کرد: «ما مجوز تست دوم بالینی واکسن را صادر کردیم و تا دو هفته‌ی آینده هم مجوز کارآزمایی بالینی سوم را آغاز خواهیم کرد و چون ۴ الی ۵ روش تولید واکسن در دنیا داریم، بنابراین تنوع واکسنی خواهیم داشت که شاید به کشورهای دیگر هم صادر کنیم».

وی مرجع تایید واکسن‌های خارجی را سازمان غذا و دارو دانست و گفت: «ما قصد تبلیغ واکسن کشوری را نداریم و در کمیسیون ۲۰ که تایید قانون است، گروهی از متخصصان کشور در حال انجام بررسی هستند و در همین راستا ما چند فاکتور برای تایید داریم، اول اینکه به تعداد زیاد در کشور خودشان مورد استفاده قرار گرفته باشد، فاز سوم آنها کامل تمام شده باشد و کشورهای مورد تایید که قوانین سختگیرانه در تایید دارو دارند، این واکسن‌ها را تایید کرده باشند».

فاز سوم کارآزمایی واکسن مشترک ایران با کوبا، تا چند هفتۀ دیگر در کشور آغاز می شود

علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران، روز چهارشنبه از آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک ایران و کوبا طی هفته های آتی خبر داد و گفت: « الان در کوبا فاز یک تمام شده و نتایج بررسی شده است. فاز دوم در حال اتمام است و ۱۶ فوریه فاز سه انسانی آغاز می‌شود تا  هفته‌های آتی واکسن را در ایران داشته باشیم»‌.

رییس انستیتوپاستور افزود: «کنترل کیفی این واکسن در ایران انجام می‌شود. اگر آزمون ها در فاز سوم که فاز نهایی واکسن کرونا است، به خوبی سپری شود، آن زمان وارد واکسیناسیون عمومی می‌شویم. واکسن در طی دو هفته آتی آماده می‌شود تا فاز کلنیکال ترایال را روی کاغذ آغاز کند».

وی درباره تکنولوژی واکسن تولید مشترک با کوبا، گفت: «تکنولوژی این واکسن مشابه واکسن پنوموکوک بود که در ایران قرار است تولید شود، کوبا در دو دهه قبل با ما همکاری انتقال تکنولوژی داشته و در حوزه انتقال تکنولوژی واکسن هپاتیت بی نیز همکاری داشتیم. کوبا اجازه نظارت بر آزمایش واکسن را به ما داد و برنامه زیر نظر ما پیش رفت که کمتر کشوری در دنیا اجازه همچین کاری را می‌دهد. تولید این واکسن در ایران و کوبا انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم از خرداد عرضه واکسن آغاز می‌شود و امیدواریم بتوانیم ماهانه دو میلیون دوز واکسن توزیع کنیم».

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: «خبر بسیار خوش دیگری هم داریم که طی هفته‌های آتی به مردم اعلام خواهیم کرد که ابتکاری بزرگ و متفاوت در زمینه کووید است که انستیتو پاستور به مردم تقدیم می‌کند».

صدور مجوز اخلاق برای دو واکسن ایرانی کرونا

مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، از مشخص شدن نتایج فاز یک انسانی واکسن کرونای شرکت برکت خبر داد و گفت: « ۱۱ شرکت، پرونده تولید واکسن خود را تحویل سازمان غذا و دارو دادند، ۷ شرکت از این تعداد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار داد و تفاهم‌نامه برای حمایت از تولید آنها منعقد کرده‌اند».

وی ادامه داد: «علاوه بر آن دو شرکت موفق به دریافت مجوز اخلاق برای ورود به فاز انسانی شدند و یک مورد آن نیز فاز انسانی را شروع کرده و تقریبا در پایان فاز یک قرار دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که دو شرکت دیگر نیز تا پایان سال برای ورود به فاز بالینی مجوز اخلاق را دریافت کنند».

وی اضافه کرد: «واکسن انستیتو پاستور که قرار است فاز ۳ آن به صورت مشترک با کشور کوبا در تهران آغاز شود، نوترکیب است و واکسنی که قرار است تا پایان سال مجوز اخلاق دریافت کند، بر اساس واکسن تولید شده در مدرنای آلمان خواهد بود».

او با اشاره به اجرای فاز اول واکسن تولید شده در شرکت برکت، یادآور شد: «به محض پایان فاز یک و مشخص شدن نتایج آن در صورتی که هیچ عارضه ای نداشته باشد، فاز دوم و سوم انسانی آغاز خواهد شد».

افزایش مبتلایان کرونا در تهران و برخی استان ها؛ هشدار نسبت به بروز پیک چهارم کرونا

سعید نمکی وزیر بهداشت، در خصوص وضعیت کرونا در کشور گفت: «ایران در شرایط بسیار سختی است اما آنچه که باعث نگرانی ما شده، آن است که با کاهش رعایت پروتکلها و عدم پایبندی به موازین و مقرراتی که ما برای فاصله‌ گذاری‌ها اعلام کردیم، خیز ملایمی را در میزان بیماران سرپایی در برخی استان ها مشاهده می کنیم».

وی افزود: «در تهران نیز گزارشاتی که دریافت می کنم آغاز یک خیز ملایم در تعداد بیماران سرپایی است و مطمئناً بعد از آن شاهد افزایش موارد بستری خواهیم بود که در هفته های بعد ممکن است با افزایش مرگ و میر همراه باشد».

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، روز چهارشنبه ضمن تشریح چرایی خطرناک تر بودن موج جدیدی از بیماری کووید-۱۹، گفت: «با توجه به برخی عدم رعایت‌ها در پروتکل‌های بهداشتی شاهدیم که مجددا در برخی مناطق بیماری پیک زده و دارد خیز برمی‌دارد».

وی درباره چرایی خطر بیشتر پیک چهارم نسبت به پیک‌های قبلی بیماری در کشور، گفت: «اگر دچار پیک جدیدی در کشور شویم، امکان دارد که میزان شیوع، مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری افزایش یابد؛ چراکه ممکن است ویروس جهش یافته و مقاوم شود».

آمار رسمی کرونا در ایران:

دکتر سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، روز چهارشنبه گفت: «از دیروز تا امروز ۱۵ بهمن و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۸۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۸۶ نفر رسیده است».

وی افزود: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۱۸۹ نفر رسید».

وی همچنین گفت: ۳۸۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت:  بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی همچنین گفت: «شهرستان های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند».

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز