کرونا در ایران؛ تایید ابتلا ۵ نفر و تشکیل 'ستاد پیشگیری و مقابله' با دستور روحانی

Submitted on پ., 02/20/2020 - 12:54

با تایید ابتلا و مرگ دو نفر در شهر قم به خاطر ابتلا به ویروس کرونا، و تایید سه مورد دیگر ابتلا در قم و اراک، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران از تشکیل "ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا" در وزارت بهداشت ایران خبر داد.

آقای ربیعی روز پنجشنبه اول اسفند، ۲۰ فوریه در توییتی نوشت که به درخواست رئیس جمهور ایران این ستاد با حضور وزرای بهداشت، کشور، گردشگری، راه و شهرسازی، سخنگوی دولت ونماینده ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود و "سایر دستگاه‌های اجرایی بنا به ضرورت در جلسه شرکت می‌کنند."

سخنگوی دولت ایران می‌گوید که دولت از ابتدای شیوع کرونا در چین این موضوع را "بررسی و تصمیمات و اقدامات مقتضی" را انجام داده ولی "اکنون که علائمی مشاهده شده نیازمند اقدامات جامع‌تر و همکاری همه شهروندان هستیم."

او از همه شهروندان خواست که به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کنند.

خبرگزاری رسمی عراق هم گزارش داده که عراقی ایرویز،‌ شرکت هواپیمایی عراق از روز پنجشنبه کلیه پروازهای خود به ایران را به دلیل شیوع کرونا در ایران به حالت تعلیق درآورده است.

کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت از پیشنهاد این وزارتخانه برای کاهش موقت تردد در اماکن زیارتی و مذهبی قم خبر داد.

دکتر جهانپور به خبرگزاری تسنیم گفت که وزارت بهداشت پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم حضرت معصومه، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی و محل‌های تجمع در شهر قم، خبر داد و گفت که امیدوار است با پیگیری استانداری این موضوع اجرا شود.

به توصیه وزارت بهداشت، همه مدارس، اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش‌آموزی و همچنین تمام سمینارها و همایش‌ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است اما مسئولان نماز جمعه در استان قم اعلام کردند که نماز جمعه فردا "با تمهیدات بهداشتی" برگزار می‌شود.

ابتلای دو نفر در #قم و یکنفر در اراک به #کووید_۱۹ تایید شد. تاکنون تعداد موارد قطعی ابتلا به #COVID_19 در ایران به پنج نفر رسیده است.مورد مبتلا به #کروناویروس در شهر اراک از همکاران عزیز جامعه پزشکی است.

پایان پست توییتر شماره از @drjahanpur

پیشتر آقای جهانپور از ابتلای سه نفر دیگر به ویروس کرونا خبر داده بود.

او در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در ایران گفت "بر اساس شواهد آزمایشگاهی، ابتلای سه نفر از بیماران بستری در قم و اراک به کرووید۱۹ تایید شده و بیماران مذکور در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت قرار دارند."

او گفت که یکی از مبتلایان شناسایی شده در اراک، پزشک و ساکن قم بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، روز پنجشنبه تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سراسر استان قم "به منظور پیشگیری و بررسی بیشتر وضعیت استان در موضوع کرونا" تعطیل شدند.

پیشتر، برخی منابع از تعطیلی دو هفته‌ای این مراکز در استان قم خبر داده بودند اما خبرگزاری میزان گفته است که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها فقط برای امروز تایید شده است.

خیابان‌های خلوت قم پس از کرونا یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی در قم این ویدئو را از وضعیت یکی از شلوغ ترین معابر قم، در روز پنجشنبه و پس از اعلام خبر مرگ دونفر در اثر کرونا گرفته. توضیحات او را بشنوید. پیامگیر ما در تلگرام: BBCShoma

A post shared by BBC NEWS فارسی (@bbcpersian) on Feb 20, 2020 at 3:58am PST

پایان پست اینستاگرام شماره از bbcpersian

فرنوش نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به خبرگزاری تسنیم گفت که "در ساعت ۱۰ صبح امروز فردی که دچار بیماری بود در این ایستگاه مشاهده شد که بلافاصله به اطلاع اورژانس رسانده شد و مسافر به بیمارستان منتقل شد."

او گفت درباره اینکه آیا این فرد مبتلا به ویروس کرونا بوده یا خیر،‌اطلاعی ندارد اما گفت که توقف رد ایستگاه برای دقایقی ممنوع شد اما در حال حاضر این ایستگاه باز است و حرکت قطارهای جریان دارد.

دیروز، وزارت بهداشت ایران تایید کرد که نتیجه آزمایش‌های صورت گرفته روی دو بیمار در شهر قم نشان داده است که آنان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت که بلافاصله پس از دریافت نتیجه آزمایش، در این مورد اطلاع‌رسانی کرده است. ساعاتی بعد، همین وزارتخانه اعلام کرد که دو فرد مبتلا در این فاصله جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از مردم خواسته از حضور در اجتماعات خودداری ورزند و در صورت حضور، از ماسک استفاده کنند. وی در عین حال گفته که: "مردم بدانند وقتی‌ که در معرض بیماری نیستند نیازی به ماسک ندارند، چرا که خود ماسک می‌تواند عامل عفونت باشد."

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ماسک به اندازه کافی وجود دارد.

در مورد تلفات روز گذشته، مقامات وزارت بهداشت هنوز مشخص نکرده‌اند که این افراد چه زمانی مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا شناسایی شدند، آزمایش چه زمانی صورت گرفت و نتیجه چه زمانی برای این وزارتخانه ارسال گردید و آیا تاخیری در شناسایی، انجام و اعلام نتیجه آزمایش وجود داشته است یا نه.

همچنین مشخص نیست که این دو بیمار چه زمانی به بیمارستان اعزام شدند و پیش از آن در چه محیطی و در تماس با چه کسانی بودند و در این ارتباط چه اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت گرفته است. ویروس کرونا به شدت مسری است و گفته شده است که ممکن است علایم بیماری حتی تا دو هفته نیز بروز نکند و تشخیص نهایی نیز مستلزم انجام آزمایش است.

دیشب همزمان با انتشار این خبر ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن تابلو بیمارستان فرمانیه تهران دیده میشد.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران درباره این ویدئو به خبرگزاری ایسنا گفت که بیمارستان فرمانیه از بیمارستان های مشخص شده برای انتقال افراد مشکوک به کرونا نیست.

او گفت که در نقاط مختلف شهر تهران حدود ده بیمارستان مشخص شده تا بیماران مشکوک به این بیمارستان ها منتقل شوند.

آقای خالدی همچنین گفت که بیشتر افراد مشکوک به کرونا مشخص شده که به آنفلوآنزا مبتلا بودند، از این رو دلیلی ندارد هرکس را در سطح شهر با لباس مخصوص دیدیم فورا این فرضیه در ذهن ما شکل بگیرید که در حال انتقال فرد مبتلا به کرونا ویروس هستند.

محمد مولایی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که برادرش یکی از دو نفری است که در اثر ابتلا به ویروس کرونا در قم جان خود را از دست داده، در مصاحبه با رکنا گفت: "روز قبل از فوت برادرم از مسئول بخش خواستم از برادرم تست کرونا بگیرند. آنها جواب دادند ما تست کرونا تا به حال نگرفته‌ایم. و با اصرار و خواهش من بالاخره این کار را انجام دادند."

او در مورد برادرش گفت: "برادر من که فوت شد هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت. ۶۰ ساله و معلمی بازنشسته بود که سابقه سفر به جایی هم نداشتند. در کوچه و بازاردچار کرونا شده است."

آقای مولایی که خودش پزشک است از تعداد بالای بیمارانی که با همین علایم در هفته های اخیر مرده‌اند اشاره کرد و گفت: "ده ها نفر با این علایم در بیمارستان‌های قم فوت کرده‌اند و علت را پنومونی و عفونت ریه اعلام کرده اند. و واقعا مشخص نیست پنومونی بوده ،انفلوآنزا بوده یا کرونا؟"

روز پنجشنبه، خبرگزاری ایرنا گفت که در پی اعلام فوت دو نفر در قم "در اثر احتمال بیماری کرونا و ادامه آزمایش‌ها برای قطعیت آن" محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفته است که "کرونا در قم کنترل شده است." وی از مردم خواست توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و نگران شیوع بیماری نباشند.

وی گفته است که دو بیمارستان کامکار و فرقانی قم برای قرنطینه افراد مشکوک به بیماری کرونا در نظر گرفته شده و گروهی از مدیران مرکز کنترل بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در قم مستقر هستند.

به گفته آقای قدیر، مراکز درمانی استان قم در حال آماده‌باش هستند و تجهیزات درمانی به میزان کافی در دسترس است.

شامگاه گذشته استاندار قم با شرکت در جلسه مدیران این استان گفت که هیچ مدیری به جز دکتر قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم حق اظهار نظر ندارد و رسانه ها نیز تمامی اخبار را باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی قم دنبال کنند.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز