کرونا در ایران: معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و تهران به منبع شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است

Submitted on ی., 07/26/2020 - 13:31

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ٥ مرداد، اعلام کرد:«بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢٣٣٣ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ١٢٨٢ نفر از آنها بستری شده اند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٢٩١ هزار و ١٧٢ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ٢١٦ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ١٥ هزار و ٧٠٠ نفر رسیده است؛ همچنین تعداد ٣٦٩٥ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند».

وی افزود: «همانند روزهای گذشته، ۱۲ استان مازندران، فارس، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و ۱۳ استان تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند».

وی تصریح کرد: «در استان اصفهان، دو شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۱ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند و آمار بستری در استان اصفهان روند افزایشی دارد؛ به طوریکه در شهرستان‌هایی مثل فلاورجان، خمینی شهر و شهرضا آمار بستری بسیار نگران کننده است.

او در ادامه گفت: «در استان تهران، ۹ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند و موارد بستری روزانه در استان تهران در یک ماه گذشته به دو برابر افزایش یافته است. آمار بستری در شهرستان‌هایی مثل تهران، پاکدشت، دماوند و شهریار شیب تندی دارد و نیمی از تخت‌های مراقبت‌های ویژه بزرگسالان در استان تهران تحت اشغال بیماران کرونایی است».

ایرج حریرچی: تهران به منبع پخش ویروس کرونا در کل کشور تبدیل شده است

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت ایران، دربارۀ آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: «اوضاع اصلاً خوب نیست به طوریکه در استان خراسان رضوی، افزایش ابتلای ٣٠٠ درصدی را داشتیم و شرایط در این استان بغرنج است». وی افزود: «تقریباً کل کشور وضعیت قرمز دارد و برخی استان ها که قرمز نیستند، تنها یک میلیون نفر جمعیت دارند بنابراین وضعیت قرمز است و در حالت هشدار قرار دارد».

ایرج حریرچی تصریح کرد: «اکنون میزان بستری ما از هر ١٠٠ هزار نفر جمعیت، حدود ٥  نفر است و روزانه تقریباً ٤٠٠٠ نفر فرد مبتلا به کرونا را بستری می کنیم و تا زمانی که ابتلا و بستری صعودی است، دو تا سه هفته بعد مرگ های ناشی از بیماری نیز افزایش می یابد زیرا ٥ تا ١٠ درصد افرادی که در بیمارستان بستری می شوند، فوت خواهند کرد». وی افزود: « تا زمانی که بستری ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست».

معاون کل وزارت بهداشت، دربارۀ وضعیت تهران گفت: «روزانه ۶۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در تهران بستری می‌شوند، و اکنون حدود  ۴۵۰۰ نفر در این شهر بستری شده اند». وی تأکید کرد: « تا زمانیکه این روندها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود و اکنون تهران به منبع پخش بیماری به کل کشور تبدیل شده است و چرخش زیاد است؛ به ویژه در شهرستان های اطراف تهران مانند البرز؛ هر کسی که از تهران به شهرهای اطراف در رفت و آمد است، می تواند افراد دیگر را آلوده کند».

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور بسیار ناراحت کننده است، گفت: «روزی ۲۰۰ مرگ، یعنی ۲۰ درصد موارد مرگ روزانه در کشور که بر این اساس، اکنون از هر ٥ فوتی که در کشور اتفاق می افتد، یکی مربوط به کرونا است».

او درباره رفتن به سمت ایمنی جمعی در کشور نیز گفت: «هیچ برنامه و توصیه و سیاستی مبنی بر اینکه به ایمنی جمعیتی یا ایمنی گله ای برسیم، از طرف دولت وجود ندارد. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد که افرادی که مبتلا شده اند، ایمنی کامل پیدا کرده اند».

استاندار تهران: ستاد مقابله با کرونا به لغو طرح ترافیک اصرار دارد

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، روز یکشنبه گفت: «استان تهران از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت خوبی قرار ندارد و حدود ٤٥٠٠ نفر در بیمارستان‌های این شهر بستری هستند». وی افزود: «ستاد مقابله با کرونا در پایتخت، به لغو طرح ترافیک اصرار دارد اما شهرداری تهران نسبت به آن تمکیت نمی کند».

وی تأکید کرد: «اغلب مسیرهای مسافرتی کشور از تهران می‌گذرد و به همین دلیل نمی‌توان در خروجی‌ها و ورودی‌های این استان محدودیتی اعمال کرد». وی با بیان اینکه تردد در خروجی‌های این استان نشان می‌دهد که بیشترین حجم مسافر در کشور از تهران جابجا می‌شوند، به سخنان ایرج حریرچی مبنی بر سهم تهران در شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: «مردم باید نسبت به قطع مسافرت‌های غیرضروری اقدام و آن را به زمان دیگری موکول کنند».

او در ادامه گفت: «از سویی روند بستری بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در تهران رو به افزایش است و از سوی دیگر نیز زیرساخت‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها از جمله در حمل و نقل عمومی وجود ندارد».

٨٠ درصد از ظرفیت تخت های کرونایی در آذربایجان شرقی تکمیل شد

محمد حسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از تکمیل ٨٠ درصد از ظرفیت تخت‌های کرونایی در آذربایجان شرقی که در مرحلۀ اول برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده بود، خبر داد.

وی تصریح کرد: «حدود ٨٠٣ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بوده و از این تعداد حدود ١٢٠ نفر بدحال و زیر دستگاه ونتیلاتور هستند».

وی افزود: «حدود ٤٠ هزار کادر بهداشت و درمان در حوزه مبارزه با کرونا درگیر هستند و ما از خستگی و فرسودگی کادر درمان می‌ترسیم».

افزایش موارد ابتلا و بستری در استان مازندران و مرگ دهمین مدافع سلامت

سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، روز یکشنبه گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۵ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شده اند و در مجموع ١٩٣٩ نفر با علائم حاد تنفسی در مراکز درمانی زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند». وی از هموطنان خواست تا در شرایط فعلی برای حفظ سلامت خود و دیگران از سفر به مازندران اجتناب کنند.

همچنین بر اساس اعلام روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، در حال حاضر ۳۱۳ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶ بیمار جدید بستری و ۴۳ بیمار نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند».

بنا به گفتۀ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مهدی فرزانه بهیار بیمارستان امام خمینی در شهرستان آمل، پس از ماه‌ها خدمت به بیماران کرونایی، بر اثر ایست قلبی ناشی از ابتلا به کرونا، جان خود را از دست داد.

١٦٠ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان امام رضای تبریز بستری شده اند

مسعود فقیه دینه‌وری رئیس مرکز آموزشی درمانی امام رضا در تبریز، روز یکشنبه گفت: «همکاران ما پنج ماه است که در بیمارستان‌ها در خط مقدم مبازره با این بیماری و در معرض آلوده شدن با کرونا قرار دارند و اگر مردم رعایت نکنند، روزهای خوبی در انتظارمان نخواهد بود».

وی افزود: «خستگی کادر درمان یکی از نگرانی‌های ما بوده و مسلما با ادامه روند کنونی مجبور هستیم که ظرفیت تخت‌هایمان را در آینده افزایش دهیم که این اقدام هم ارائه سایر خدمات در بیمارستان امام رضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

وی تصریح کرد: « هم اکنون حدود ١٦٠ بیمار کرونایی در این بیمارستان بستری هستند، و نزدیک به ٨٠ نفر از این تعداد در آی سی یو بوده و ٦٠ نفر به کمک دستگاه تهویه مکانیکی نفس می‌کشند».

آمار ورودی بیماران کرونایی در بیمارستان شهدای تجریش تهران، از آمار ترخیصی ها پیشی گرفت

رضا جلیلی خشنود رئیس بیمارستان شهدای تجریش تهران، روز یکشنبه گفت: « تا به امروز، نزدیک به ۲۰۰ نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شده اند». وی افزود: «کادر درمان از پزشک، پرستار، کمک بهیار و همچنین کادر اداری و حمل و نقل به مرور به ویروس کرونا آلوده شدند و این مشکل نه تنها برای بیمارستان شهدای تجریش بلکه در اکثر بیمارستان‌های کشور وجود دارد که این موضوع منجر به مواجهه با کمبود نیرو خواهد شد زیرا بعد از بهبود، تا مدتی ضعف‌های جسمانی بر این افراد غلبه می‌کند».

 وی ضمن اشاره به افزایش میزان آمارها گفت: « به طور متوسط اکنون حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر از نیروهای ما در بخش‌های مختلف بستری هستند و این افراد تحت درمان قرار گرفتند. از سوی دیگر، طولانی شدن زمان شیوع کرونا، پوشیدن لباس‌های سخت، قرنطینه‌های بیمارستان و دوری از خانواده که این نیروها تحمل می‌کنند، شرایط را خیلی دشوار می‌‌کند و بر روحیه کادر درمان تاثیر خواهد داشت».

رئیس بیمارستان شهدای تجریش در ادامه گفت: «افرادی در کادر درمان بودند که دو بار به ویروس کرونا دچار شدند و همچنان بعد از بهبودی خدمت رسانی را از سر گرفتند، اما متاسفانه در هفته‌های گذشته به دلیل عدم رعایت فاصله‌ اجتماعی و بازگشایی مشاغل پرخطر، ورودی بیمارستان‌ها خیلی زیاد شده‌ به طوریکه میزان بیماران ورودی نسبت به ترخیص پیشی گرفته است».

اوج گیری کرونا در دمای ٥٠ درجه در کرمان

بر اساس آخرین گزارش ها،شیوع ویروس کرونا به رغم دمای ۵۰ درجه در استان کرمان به اوج خود رسیده است و بیمارستان‌های این استان، دیگر جایی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا ندارند. از سوی دیگر، کادر درمان هم گرفتار ویروس کرونا شده‌اند و فرسایش هفت ماه مبارزه با این بیماری، کار را به‌جایی رسانده که کادر درمان برای رعایت اصول بهداشتی از مردم خواهش می‌کنند.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اعلام کرد که تا ساعت ۱۵ روز شنبه چهارم مرداد، تعداد ۳۴۶۴ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های کرمان بستری‌شده‌ و ۳۷۹ نفر هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

بنا به گفتۀ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان، ۵۹ مورد جدید بستری ‌شده‌اند و ۱۰ نفر نیز جان باخته اند.

از سوی دیگر، محمدجواد فدایی استاندار کرمان نیز اعلام کرد که «از هر ۱۰۰ هزار نفر کرمانی، ۱۱.۵ نفر بر اثر کرونا فوت می‌کنند».

رشد فزایندۀ آمار مرگ و میر در شیراز و مرگ پزشک متخصص قلب در اثر ابتلا به کرونا

شیراز و بسیاری از مناطق استان فارس در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و این میهمان ناخواندۀ آخرین ماه‌های قرن، همچنان افسار گسیخته در شهرها و مناطق مختلف استان فارس می تازد و جان می‌گیرد. تخت های بیمارستان های مرجع برای درمان بیماران کرونا در شیراز تکمیل شده و برخی از بیماران در نقاهتگاه‌هایی که برای این منظور تجهیز شده است درمان می شوند؛ علاوه بر بیمارستان های دولتی شیراز، هم اکنون از ظرفیت بیمارستان های خصوصی نیز برای بستری بیماران کرونایی استفاده می شود ، در عین حال همچنان آمار ابتلا و مرگ و میر دراین استان رشد فزاینده دارد.

دکتر مسعود ارشادی متخصص قلب و کاردیولوژیست بیمارستان شهید رجایی و امتیاز شیراز نیز که چندین روز با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد، روز یکشنبه پنجم مرداد، جان خود را از دست داد.

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز