کرونا در ایران: بیش از ۱۳ هزار مبتلا و ۴٧۹ جان باخته در یک روز؛ ممنوعیت ورود به جزایر هرمز و قشم؛ اعلام نحوۀ فعالیت اصناف در شهرهای قرمز

Submitted on جمعه, 11/20/2020 - 13:23

 

آمار رسمی کرونا در ایران:

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز جمعه ۳٠ آبان، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۱۳هزار و ۲۶٠ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۳۰۴۴ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۵٧۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٨٢٨ هزار و ۳۷۷ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۴۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۴۳ هزار و ٨۹۶ نفر رسیده است».

وی گفت: «۲۷ استان تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، کردستان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند».

کمیته امنیتی انتظامی ستاد مقابله با کرونا: زمان پایان محدودیت ها در کشور منوط به تغییر وضعیت است

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی وزارت کشور، اطلاعیه شماره ۲ خود را در خصوص طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با روند و وضعیت بیماری کووید- ۱۹ در شهرها منتشر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: «طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها بر پایه جغرافیایی شهرها تدوین و اجرا خواهد شد. علاوه بر محدودیت‌های مشخص شده در طرح، برگزاری هرگونه نمایشگاه (عمومی، تخصصی و بین المللی) در همۀ وضعیت‌ها (زرد، نارنجی و قرمز)، تا عادی شدن شرایط ممنوع است».

بر اساس اطلاعیۀ وزارت کشور، ادامه فعالیت بقاع و اماکن زیارتی برابر دستورالعمل‌های ابلاغی قبلی وزارت بهداشت خواهد بود. همچنین همه دستگاه‌های دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی و تولیدی مکلف به اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی در چارچوب مدیریت بیماری هستند».

بر اساس اطلاعیه مذکور، «استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرتردد در همه شهرها در همه وضعیت‌ها الزامی می‌باشد و متخلفان برابر مصوبات ستاد ملی جریمه خواهند شد. این در حالیست که زمان خاتمۀ محدودیت‌ها در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز منوط به تغییر وضعیت‌ها بوده و تصور دو هفته‌ای بودن طرح تلقی درستی نیست».

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا، نسبت به ۴ رقمی شدن آمار روزانۀ مرگ و میر هشدار داد

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، ضمن انتقاد از افزایش سفرها پیش از اعمال محدودیت‌های کرونایی جدید، گفت: «با اضافه شدن متغیرهایی مانند سرما، آنفلوانزا و عدم رعایت مردم، وقوع مرگ‌های ۴ رقمی دور از انتظار نخواهد بود و ممکن است این اتفاق هم بیفتد».

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها پر شده اند و تخت‌های بستری محدود است، تاکید کرد: «هدف عمده از طرح تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل و اعمال سایر محدودیت‌ها مانند محدودیت تردد بین استانی و شبانه، این است که یک آرامش نسبی برای کادر درمان فراهم کنیم هرچند که این اقدام هم درمان قطعی واقعه نیست».

او با انتقاد از افزایش سفرها به سمت شمال کشور طی روزهای اخیر و پیش از آغاز اعمال محدودیت‌های جدید، بیان کرد: «با اجرای محدودیت‌ها همراهی مردم هم نکته بسیار مهمی است و اگر همراهی از سوی مردم صورت نگیرد طبیعتا توفیقی در اجرای محدودیت‌ها نخواهیم داشت.»

جزئیات نحوۀ فعالیت صنوف از روز شنبه در تهران

با اوج گیری شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، از ٢٠ آبان ماه فعالیت تمام مشاغل غیرضروری در ۲۵ مرکز استان از جمله تهران تا ساعت ١٨ مجاز و مشاغل گروه ٣ و ٤ نیز به طور کلی تعطیل شدند؛ اما با توجه به ادامۀ اوج گیری آمار مبتلایان و فوتی‌ها، از روز شنبه اول آذر، همه مشاغل به جز مشاغل سطح یک تعطیل هستند و قوانین منع رفت و آمد نیز اجرا خواهد شد.

طبق اعلام استانداری تهران اصناف گروه ۱ نیز مشمول مقررات منع رفت و آمد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح هستند و باید تا ساعت ۸ فعالیت داشته باشند تا جریمه نشوند، مگر فعالیت داروخانه‌ها و فعالیت‌های امدادی که مشمول فعالیت ۲۴ ساعته هستند. البته در منع تردد درنظر گرفته شده، استان تهران و البرز یکپارچه دیده شده است. همچنین در راستای رعایت عدالت، گروه یک حق ارائه خدمات مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ را ندارند.

همچنین افرادی که مشمول مقررات منع رفت و آمد نیستند، باید شماره پلاک نیروهای خود را به پلیس اعلام کنند و اگر این کار تا روز شنبه محقق نشد، تا اخذ جریمه نیز این فرصت را دارند که این پلاک‌ها را به پلیس اعلام کنند.

بهنام نیک منش، معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، تأکید کرد که با شروع محدودیت‌های جدید کرونایی از اول آذر، به واحدهای صنفی که واحد خود را باز می‌کنند، اخطار کتبی و شفاهی داده می‌شود که معمولاً اثر بخش است و باعث می‌شود خودشان مقررات را رعایت کنند، اما اگر از این کار تبعیت نکنند، اماکن انتظامی واحدهای متخلف را پلمب می کند».

محدودیت های کرونا شامل کدام مشاغل نمی شود؟

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اصناف زیر طی دو هفته آینده مجاز به فعالیت هستند: فروشگاه های زنجیره ای، سوپر مارکت ها، میوه فروشی ها و سبزی فروشی ها، میادین میوه و تره بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده های لبنی و نانوایی(تولید فراورده های نانوایی)، داروخانه ها، مراکز و فروشگاه های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک، شرکت های خدمات اینترنتی اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه های اینترنتی و شرکت های خدمات مبتنی بر اینترنت، تعمیرگاه های انواع خودرو و لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی، فروشگاه های انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه های انواع مصالح ساختمانی و آهن آلات، کارگاه های صنعتی(مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)، چاپخانه، خشکشویی، سازندگان و فروشندگان عینک.

روز گذشته، در پی درخواست اتحادیه مربوطه و پیگیری اتاق اصناف تهران، با ابلاغ دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، رسته صنفی سازندگان و فروشندگان عینک های طبی در تهران جزو گروه شغلی یک قرار گرفت و از اول آذر ماه مجاز به فعالیت است.

بر اساس اعلام دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، بازار تهران در دسته مشاغل سرپوشیده و تعطیل قرار گرفته است.

ممنوعیت ورود مسافران و گردشگران به جزیرۀ هرمز و جزیرۀ قشم

مجد الدین حسینی بخشدار جزیره هرمز، گفت: « براساس تصمیم ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، از یکم آذر ماه، ورود مسافران و گردشگران غیرساکن به جزیره هرمز برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع شد.».

وی افزود: «بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مدیریت کرونا، در همه ادارات و اماکن تجاری، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای مدیران و کارکنان و ارباب رجوع الزامی است».

بخشدار هرمز ادامه داد: «بر اساس دستورالعمل دریافتی، هرگونه تجمع ازجمله مراسمات عزا، عروسی، فرهنگی و مذهبی که باعث تجمع شود، ممنوع است و با متخلفین طبق ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد».

علی اشتری مدیر بنادر جزیرۀ قشم نیز اعلام کرد: «از روز شنبه ۱ آذر ۹۹ تا اطلاع بعدی، ورود مسافر و گردشگر به بنادر شهید ذاکری، لافت و پُل در قشم و همچنین خروج شهروندان قشم از این بنادر، ممنوع است و فعالیت شناورها در بنادر یاد شده از ساعت ۰۶:۰۰ تا ۱۸:۰۰ هر روز است. بندر لافت هم تنها جهت انتقال مایحتاج ضروری مواد غذایی و سوخت از این طرح مستثنی است».

وضعیت بحرانی کرونا در استان سمنان

دکتر نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان، از بحرانی بودن وضعیت شیوع کروناویروس در مناطق تحت پوشش این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: «متاسفانه تمامی شهرستان های استان سمنان در شرایط فوق بحرانی قرار دارند».

وی با بیان اینکه ۶ شهرستان از شهرستان های هشت گانه استان، تحت پوشش علوم پزشکی سمنان هستند به آخرین آمار بستری ها در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه پرداخت و افزود: در حال حاضر شمار بستری ها در بیمارستان های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان و بیمارستان شفا ۲۹۹ نفر است.

او با اشاره به تلفات کرونا در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه تصریح کرد: «از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون در شهرستانهای تحت پوشش این دانشگاه در مجموع ۴۹۵ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ فوت کردند».

دبیر ستاد استانی مقابله با کروناویروس سمنان اظهار کرد: از امروز تا ۳ هفته آتی احتمالا موارد مرگ و میر ناشی کروناویروس افزایش پیدا خواهد کرد.

روند صعودی کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

پرویز یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار جانباختگان کرونا استان به ۲۷۸ نفر خبر داد و گفت: «طی ۲۴ ساعت گذشته، دو شهروند دیگر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند».

وی افزود: «هم اکنون ۴۵۳ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۶۶ بیمار کرونایی قطعی بوده و ٢٨ بیمار در بخش‌های ویژه تحت درمان هستند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: «از ۳۶۱ نمونه دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج، حدود ۶۵ درصد نمونه‌ها مثبت و بیشترین موارد در شهرستان های کهگیلویه، گچساران، بویراحمد، چرام، لنده، بهمئی و بقیه موارد در سایر شهرستان‌های استان بودند». 

او در ادامه گغت: «فعالیت ویروس کرونا در پاییز و زمستان بیشتر است زیرا با کاهش دمای هوا مردم درها و پنجره‌های خانه و محیط کار را می‌بندند و تهویه مناسب هوا وجود ندارد».

خطر مرگ افراد دیابتی بر اثر کرونا، سه برابر افراد عادی است

افشین استوار مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، گفت: «ابتلا به دیابت می‌تواند خطر ابتلا به فرم‌های شدید ناشی از کووید- ۱۹را بیشتر کند چرا که افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به کرونا در خطر ابتلای شدید این بیماری قرار می‌گیرند و مرگ آن‌ها ۱.۵ تا ۳ برابر نسبت به افراد عادی افزایش پیدا می‌کند». 

او ادامه داد: «ابتلا به دیابت همه سیستم‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به ویژه بر روی سیستم ایمنی فرد تاثیر دارد و نوعی اختلال در آن ایجاد می‌کند. همچنین این بیماری بر روی قلب و عروق تاثیر جدی دارد و کلیه را دچار صدمه می‌کند. بنابراین افراد مبتلا به دیابت مستعد ابتلا به فرم‌های شدیدتر کووید ۱۹ هستند چرا که وقتی ویروس وارد بدن می‌شود باید همه این سیستم‌ها به خوبی کار کنند تا بتوانند با این ویروس مقابله کنند و سیستم ایمنی بدن پاسخ مناسب به ویروس بدهد».

وی تأکید کرد: «بیماران دیابتی برای دریافت خدمات مجبور به مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی هستند که باید این مراجعه را به حداقل برسانند و استفاده از ویزیت‌های مجازی را جایگزین کنند و در عین حال بیماری خود را پیگیری کنند». 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز