کرونا در ایران: ٢٧١ شهرستان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند؛ پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری کنکور و مراسم محرم تعیین شد؛ مردم به جای چای و شربت، ماسک نذر کنند

Submitted on س., 08/04/2020 - 13:20

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز سه شنبه ١٤ مرداد، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢٧٥١ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ١٥٦٠ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ٤١٣٢ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٣١٤ هزار و ٧٨٦ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ٢١٢ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به  ١٧هزار و ٦١٧ نفر رسیده است».

٢٧١ شهرستان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: «در حال حاضر ۱۷۰ شهرستان کشور در وضعیت قرمز و ۱۰۱ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند». وی افزود: «قرار نگرفتن استان یا شهرستانی در وضعیت قرمز یا هشدار، به منزلۀ فقدان بیماری در آن منطقه نیست، بلکه اکنون تمامی مناطق کشور آلوده به ویروس کرونا است».

وی در ادامه افزود: «١٤ استان مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند و ١٢ استان فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند».

موافقت مشروط وزارت بهداشت با جریمۀ مالی افرادی که ماسک نمی زنند

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به موافقت این وزارتخانه برای اخذ جریمۀ مالی از افرادی که در محیط های عمومی و سطح جامعه ماسک نمی زنند، تصریح کرد: «هرچند استفاده از ماسک نسبت به گذشته تا حد زیادی افزایش یافته و حتی چند برابر شده است، اما همچنان این میزان کافی نیست؛ قاعدتا باید از روش‌های بازدارنده استفاده کرد که یکی از این روش‌ها اخذ جریمه از افرادی است که ماسک نمی‌زنند که می‌تواند کمک کننده باشد و در بسیاری از کشورها هم استفاده می شود؛ ولی حتماً باید افرادی که برای تهیۀ ماسک محدودیت مالی دارند، از قاعدۀ اخذ جریمه مستثنی شوند».

وی افزود: «در حال حاضر در سطح شهرها بالای ۷۰ درصد افراد از ماسک استفاده می‌کنند و حتی در برخی مناطق این میزان به ۸۰ درصد هم رسیده است اما در عین حال مهم است که در معابر عمومی، محل‌های اداری و محل مراجعات مردم روستاها، شهرهای کوچک و کارگاه‌های صنعتی نیز این موضوع رعایت شود». 

تشکیل هیأت ١٣ نفره برای نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری کنکور

احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، از تشکیل هیأتی ۱۳ نفره متشکل از نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت جهت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان برگزاری کنکور سراسری خبر داد.

وی افزود: «شب گذشته، جلسه‌ای با حضور وزرای بهداشت و علوم، رؤسای کمیسیون‌های بهداشت و آموزش و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل وزارت بهداشت تشکیل شد و تصمیم بر آن شد که کنکور سراسری در موعد مقرر یعنی اواخر مردادماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود».

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: «تاکید بر این است که از ۱۰۰ درصد فضای اختصاص داده شده برای برگزاری آزمون، تنها ۲۰ درصد استفاده شود یعنی اگر گنجایش یک سالن ۱۰۰ نفر باشد تنها باید با حضور ۲۰ داوطلب آزمون برگزار شده همچنین تاکید شد که در کلیه رفت و آمدها هم نظارت صورت گیرد». وی افزود: «یکی دیگر از این تصمیمات، جلوگیری از حضور خانواده‌ها در مراکز آزمون است».

شیب موارد ابتلا و بستری در گیلان و قزوین صعودی است

سخنگوی وزارت بهداشت، درباره وضعیت کرونا در استان گیلان که در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: «متاسفانه از تیر ماه سال جاری، مجدداً شاهد افزایش موارد بیماری در اغلب شهرستان‌های استان گیلان هستیم؛ به طوری که اکنون ۵ شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز و ۴ شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. همچنین شیب موارد بستری و ابتلا در شهرستان‌های ورودی و مسافر خیز استان گیلان مانند رشت، رودبار، آستارا، رودسر، لنگرود و لاهیجان دارای روند تندتری است».

وی افزود: «طبق گزارشاتی که به دست آمده، ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا و بستری مربوط به مسافرانی هستند که به شهرهای گیلان سفر کرده اند. بنابراین مردم از هر گونه سفر غیر ضروری به خصوص در تعطیلات پیش رو به این استان جداً خودداری کنند».

وی درباره وضعیت کرونا در استان قزوین که اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد، گفت: «در این استان شاهد یک روند صعودی در موارد ابتلا و بستری بیماری هستیم. به طوری که در شش هفته گذشته، افزایش ۲۰ درصدی در موارد بستری و ابتلا در این استان گزارش شده است و هم اکنون دو شهرستان آن در وضعیت قرمز و سه شهرستان آن در وضعیت هشدار قرار دارند و روند موارد بستری در برخی از شهرستان‌های این استان ماند قزوین، بویین زهرا و تاکستان دارای شیب تندتری است».

استان قم دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفت

دکتر محمد رضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، روز سه شنبه از قرمز شدن وضعیت کرونایی استان به دلیل عدم رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی خبرداد. وی تصریح کرد: «متاسفانه بعد از آنکه پیک دوم ویروس کرونا در قم مشاهده گردید، از امروز وضعیت استان قم به رنگ قرمز تبدیل شده و شاهد گسترش این ویروس در بین همشهریان هستیم».

وی افزود: «عدم استفاده از ماسک، حضور در تجمعات و برگزاری مراسم ها و همچنین جدی نگرفتن بیماری توسط برخی از مردم، موجب بازگشت وضعیت قرمز در قم شده است؛ به طوریکه بیمارستان ها روزانه در حال تکمیل ظرفیت بوده و کادر درمان شبانه روز مشغول خدمات رسانی میباشند».

شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در استان البرز به ٧٧٠ نفر رسید

دکتر حسین کریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، روز سه شنبه گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷۰ نفر به مراکز درمانی و بهداشتی استان البرز با علائم مشکوک به کرونا مراجعه کرده‌اند». وی افزود: «در شبانه روز گذشته، ۷۱ بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی استان بستری شده اند».

وی تصریح کرد: «در حال حاضر،  تعداد  ۵۴۷ نفر شامل موارد قطعی ، محتمل و مشکوک، در مراکز درمانی بستری هستند که از این تعداد،  ۲۲۶ نفر بیمار قطعی کرونا هستند». وی افزود: «متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا، جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری  در استان به   ۷۷۰ نفر رسیده است» .

او در ادامه گفت: «مجموع کل  موارد بستری شامل موارد قطعی ، محتمل و مشکوک، از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز،  ۱۳ هزار و ۳۸ نفر  بوده که از این تعداد، ۱۱ هزار و ۲۱۱ نفر مورد قطعی مثبت  و بستری بوده اند».

روزانه ٨٠ بیمار کرونایی در بیمارستان های همدان بستری می شوند

دکتر ابراهیم جلیلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان، روز سه شنبه با بیان اینکه روزانه ۸۰ نفر در بیمارستان های استان همدان بستری می شوند، گفت: «تاکنون ۳۱۵۸ نفر از شهروندان همدانی به بیماری کرونا مبتلا شده و از این تعداد، ۳۹۲ نفر جان خود را از دست داده اند».

وی در تشریح وضعیت استان همدان گفت: «از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۸۹۵۳ بیمار دارای علائم و مشکوک به اورژانس بیمارستان ها مراجعه کردند که از این تعداد تست ۳۱۵۸ نفر مثبت گزارش شده است». وی در ادامه گفت: «روزانه حدود ۵۰۰ بیمار به اورژانس بیمارستان های اورژانس مراجعه می کنند که از این تعداد ۲۵۰ نفر علامت دار هستند».

وی با بیان اینکه در تیرماه و اوایل مردادماه روند ابتلا به بیماری کرونا افزایشی بود که در پنج روز گذشته این روند ثابت شده است، افزود: «در دو هفته گذشته ۶۵۰ نفر به علت ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان ها بستری بودند که در حال حاضر تعداد بیماران بستری به ۴۵۰ نفر رسیده است».

افزایش آمار مرگ و میر کرونا در استان فارس

عبدالرسول همتی معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: «همچنان شاهد افزایش شمار مبتلایان و فوت شدگان بیماری کووید-۱۹ در فارس هستیم و روند افزایشی مرگ بر اثر این بیماری در استان بسیار نگران کننده است».

 وی افزود: «متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸ نفر در استان فارس بر اثر ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست داده اند و آمار کل فوتی‌ها در فارس به ۵۴۶ نفر رسیده است». او در ادامه گفت: «هم اکنون ۹۲۱ بیمار در بیمارستان‌ها و ۱۰۱ نفر از آنان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند و بقیه بیماران در قرنطینه خانگی بسر می‌برند».

وی تصریح کرد: «حدود ۳ درصد از مبتلایان مربوط به گروه سنی زیر ۱۰ سال بوده است که این نشان می‌دهد کودکان هم در معرض خطر ابتلا و حتی مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری قرار دارند». این مقام مسئول با تأکید براینکه هیچ فردی در برابر این بیماری خطرناک، مصون نیست، گفت: « ۷۰ درصد مبتلایان بیماری کرونا را افراد در گروه سنی ۱۰ تا ۵۰ سال تشکیل می‌دهند و ۱۵ درصد از مبتلایان این گروه، در مقابل بیماری تسلیم شده و فوت کرده‌اند».

چه تصمیماتی برای نحوۀ برگزاری مراسم ماه محرم گرفته شده است؟

نشست هم‌اندیشی کارگروه برگزاری مراسم محرم، باهدف تعیین دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم عزاداری، با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نمایندگان ستاد ملی مبارزه با کرونا، وزارت بهداشت و دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوط در سالن اجتماعات ساختمان نواب سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در این نشست گفت: «مراسم عزاداری در تمام شهرها برگزار خواهد شد اما ما نگران این هستیم که در این ایام، آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یابد زیرا در حال حاضر هیچ استان بی‌خطری نداریم». وی افزود: «پیش‌بینی ما این است که اگر دستورالعمل‌های بهداشتی  در ایام عزاداری محرم به‌طور کامل رعایت نشود، آمار مبتلایان به کرونا تا ۹۰ درصد افزایش یابد.»

وی با اشاره به آموزش مداحان  برای اجرای دقیق دستور العمل های بهداشتی در  هیئت های مذهبی سراسر کشور، گفت: «پیشنهاد می شود قبل از شروع محرم، الگویی را اجرا و از طریق صدا و سیما پخش کنیم همچنین ما در کشور استادیوم های ورزشی بسیاری  داریم که می توان عزاداری ها را در آنها برگزار کرد یا حتی هر خانه می تواند یک حسینیه باشد و هر خانواده در خانه خود عزاداری کند.»

پروتکل های بهداشتی تعیین شده از سوی وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم محرم

از جمله پروتکل های بهداشتی که در نشست هم‌اندیشی کارگروه برگزاری مراسم محرم، مطرح شد، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

دسته‌های عزاداری در محیط‌های باز با حفظ فاصله فیزیکی بین هر فرد به اندازه چهار متر مربع (از هر طرف ۱.۵ متر)، ضرورت استفاده از ماسک برای عزاداران، عدم شرکت افراد مسن و دارای بیماری های مزمن در مجالس عمومی، برگزاری مراسم در فضای باز و استفاده از یک چهارم ظرفیت مکان در صورت برگزاری مراسم در فضای بسته، استفاده از زنجیرهای شخصی و دست به دست نشدن زنجیرها به هنگام زنجیرزنی در دسته های عزاداری، عدم حرکت هیأت ها به سوی هیأتی دیگر و ایجاد تجمع، عدم استفاده از طیب و سنج و دمام برای جلوگیری از تجمع، پخت و توزیع نذورات با نظارت کارشناس های بهداشتی به درب منازل.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این نشست، به موارد زیر تأکید کرد:

۱. در ایام محرم شهر سفید و زرد و قرمز نداریم، دستورالعمل‌ها برای تمام شهرها یکسان است و در تمام کشور مراسم برگزار خواهد شد.

۲. هرچه قدر به برگزاری بیشتر هیأت‌ها کمک کنیم، بهتر است چون در صورت کم کردن تعداد مراسم ها، تجمع مردم بیشتر خواهد شد و در صورت تعدد مراسم ها، تجمع کمتر خواهد شد.

۳. تنها مسیر ورود کرونا از طریق چشم و دهان و بینی است و ضدعفونی محل مراسم به صورت مقطعی اثرگذار است بنابراین مهمترین نکته در کنترل شیوع کرونا، التزام به استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی است.

۴. کوتاه کردن زمان مراسم عزاداری حتی در محیط‌های باز

۵. نذورات مردم نسبت به چای و شربت، تا جایی که امکان دارد به نذر توزیع ماسک بین عزاداران تبدیل شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز