کرۀ جنوبی در پی توقیف نفتکش خود از سوی سپاه پاسداران، واحد ویژۀ مبارزه با دزدی دریائی خود را به منطقۀ خلیج فارس گسیل داشت

Submitted on س., 01/05/2021 - 01:24

وزارت دفاع کرۀ جنوبی، روز دوشنبه ١٥ دی ماه/٤ ژانویه، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «اندکی پس از آگاهی بر ضبط کشتی تجاری این کشور از سوی ایران، واحد دریائی ضد دزدی و تروریسم خود را به آب‌های نزدیک تنگۀ هرمز اعزام کرده» است.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، ساعاتی پیش از آن اعلام کرده بود که یک فروند شناور متعلق به کرۀ جنوبی که از مبدا بندر الجبیل عربستان  در خلیج فارس در حرکت بود «به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریائی توسط ناوگروه ذوالفقار منطقۀ یکم نیروی دریائی سپاه» توقیف شده است.

در همین حال، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران به خبرنگاران گفت «بر اساس اخبار اولیۀ دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملاً فنی است». وی نیز کشتی کرۀ جنوبی را به «آلوده کردن دریا» متهم کرد و گفت «جمهوری اسلامی هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریائی حساسیت دارد و در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند».

در همین حال، اسماعیل مکی‌زاده، معاون ادارۀ کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت که کشتی یادشده «در ١١ مایلی جزیرۀ تنب بزرگ در مسیر بندر الجبیل عربستان به سمت فجیره امارات اقدام به ایجاد آلودگی دریائی» کرده است. بگفتۀ او «یگان عبوری گشت نیروی دریائی سپاه که متوجۀ این تخلف می‌شود، به این کشتی اخطار داده، اما شناور مذکور بدون توجه به اخطارها به مسیر خود ادامه» داده است. روابط عمومی نیروی دریائی سپاه پاسداران در اطلاعیۀ روز دوشنبۀ خود در این باره اعلام کرده بود که «توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ١٠ صبح امروز انجام شد».

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا نیز اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور، از توقیف کشتی کرۀ جنوبی آگاه است و تحول اوضاع در منطقه را زیر نظر دارد.

توقیف کشتی کرۀ جنوبی در آب‌های خلیج فارس در آستانۀ سفر قائم مقام وزارت امور خارجۀ این کشور به ایران صورت می‌گیرد. این سفر بگفتۀ سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران برای گفتگو در بارۀ سپرده‌های این کشور در کرۀ جنوبی انجام می‌شود. سپرده‌هائی که از محل فروش نفت بدست آمده، اما مقامات این کشور، بگفتۀ عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، «نه اجازۀ انتقال می‌دهند و [نه] سودی [به آن] تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند». از همین رو سعید خطیب زاده در کنفرانس خبری روز دوشنبۀ خود از روند آزاد سازی پول‌های ایران در کرۀ جنوبی ابراز ناخرسندی کرد و گفت  «متاسفانه این روند به کُندی پیش می‌رود و ما از این موضوع رضایت نداریم». او با اشاره به سفر قائم مقام وزیر امور خارجۀ کرۀ جنوبی به ایران که بگفتۀ وی قرار است «به زودی» صورت گیرد، گفت «امیدواریم این سفر خاتمه‌ای بر کُندی‌های موجود در این روند باشد».

این اقدام سپاه در حالی صورت می‌گیرد که تنش میان ایران و آمریکا نیز یکبار دیگر افزایش یافته و واشینگتن در پی تهدیدات مقامات سپاهی و دولتی ایران، هواپیماهای بمب افکن ٥٢ خود را برفراز منطقه به پرواز درآورده و ناوهواپیمابر نیمیتز را که به پایگاه خود در ویرجینیا فراخوانده بود، بسوی آب‌های خلیج فارس برگردانده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز