کمک ۹۰ میلیون تومانی دولت به صندوق بازنشستگی/ محمد یزدی: خیلی‌ها معنای ملی شدن تجارت خارجی را نمی‌دانند

Submitted on ی., 12/20/2020 - 00:36

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

با پایان کار بررسی لایحه متمم بودجه در کمیسیون‌های بودجه، دارایی، اقتصاد و خارجه مجلس شورای ملی این لایحه از روز یکشنبه در جلسه علنی این مجلس مطرح شد.

در جلسه علنی مجلس سنا که روز شنبه تشکیل می‌شود وصول این لایحه اعلام و به کمیسیون‌های مختلف برای بررسی ارسال می‌شود.

اعتبارات منظورشده در متمم بودجه برای اجرای برنامه رفاه و بهبود زندگی معلمان کشور، اصلاح قانون استخدام به نفع آنان، پرداخت حق فنی به معلمان و اجرای مرحله دوم قانون استخدام درباره آنان در سه ماه آخر سال‌جاری بوده و اعتباری به میزان 1300 میلیون ریال در متمم بودجه منظور شده است.

در این بودجه برای کمک به سرمایه‌گذاری در برنامه تامین مسکن 400 میلیون ریال و برای جلوگیری از کمبود اعتبار صندوق بازنشستگی کارمندان 900 میلیون ریال به‌عنوان افزایش کمک دولت به صندوق بازنشستگی در سال‌جاری منظور شده است.

حجت‌الاسلام شیخ محمد یزدی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه موقت شیراز در مورد سیاست اقتصادی گفت: چرا بعضی‌ها جوی را به‌وجود آوردند که گفته می‌شود سیاست اقتصادی ما کمونیستی است. بیایید و مصوبات شورای انقلاب، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و هیات‌وزیران را ببینید که کاملا مالکیت شخصی مشروع را محترم شمرده و به مسائل تجاری، اصلا دست نزده است و هنوز خیلی‌ها معنی ملی شدن تجارت خارجی را نمی‌دانند و بعضی از تجار فکر می‌کنند که با اجرای این طرح به کلی تجارت‌خانه‌ها و بازار را باید بست و دولت مستقیما خود عمل می‌کند که این نیست.

وی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: مردم باید به مساله جنگ توجه داشته باشند که ما مجبور شده‌ایم، بعضی از اجناس و ارزاق را سهمیه‌بندی کنیم.

میزان حقوق و عوارض گمرکی انواع اتومبیل‌های وارداتی براساس نرخ ثابت ماهانه ارز رسمی دی‌ماه توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

در بین اتومبیل‌های وارداتی «بنز ای 200» مدل 92 با 51 میلیون و 184 هزار و 701 ریال و تویوتا وانت هایلوکس «اک‌سی‌سی 2000» مدل 90 با یک میلیون و 647 هزار و 488 ریال به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین رقم حقوق و عوارض گمرکی را به خود اختصاص داده‌اند.

بنابراین گزارش، گمرک جنوب تهران با برخورداری از سیستم کامپیوتری در کمترین زمان ممکن اقدام به ترخیص اتومبیل‌های وارداتی می‌کند و چنانچه ترخیص این اتومبیل‌ها بیش از 15 روز طول بکشد هزینه‌های انبارداری شامل آنها نخواهد بود.

محمود احمدی‌نژاد در همایش اولین سالروز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد که با اجرای این قانون فاصله طبقاتی کاهش پیدا کرد. وی با اشاره به سخنرانی وزرا و مقامات مربوطه درباره آثار و تبعات هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: این صحبت‌ها و آمار و ارقام نشان داد تقریبا تمام ایراداتی که از قبل در مورد این قانون گرفته شد، پایه دولتی نداشته و البته این سخن به این معنا نیست که در اجرای این قانون گسترده هیچ ضعف و اشکالی نبوده است.

رئیس‌جمهور در ادامه با تشکر ویژه از امام عصر (عج)، تصریح کرد: یکی از علما از من در مورد علت موفقیت اجرای این طرح پرسید که من گفتم علت اول این بود که گروهی که می‌خواستند این کار را انجام دهند، با دقت کار را جلو بردند و از طرف دیگر اعتماد بین دولت و مردم وجود داشت، اما عامل سوم که خود مسبب دو عامل اولی بود این بود که امام زمان (عج) این کار را انجام دادند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه خیلی‌ها دوست ندارند به توانمندی‌های مدیریتی این کشور اذعان کنند، افزود: بیش از 100 کشور در مراودات و رفت‌و‌آمدها تقاضای نظر مشورتی در این ارتباط از ما کردند و خیلی‌ها از ما خواستند که به برنامه‌ریزی اقتصادی آنها با توجه به این تجربه کمک کنیم و این طرح را در کشورشان اجرا کنیم.

رضا عبداللهی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که به‌عنوان تنها نماینده قوه‌مقننه در این همایش حاضر بود به دیدار خود با احمدی‌نژاد طی هفته گذشته اشاره کرد که در آن از احمدی‌نژاد خواسته بود در سال 91 آزادسازی کامل حامل‌های انرژی را به اتمام برساند و نگران تغییر قیمت‌ها نباشد.

هشدار به امارات برای توقف مبادلات

خبرگزاری «مهر» از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر توقف مبادلات تجاری با امارات در واکنش به تصمیمات بانکی اخیر آن کشور و همراهی‌اش با خواست دولت‌های غربی خبر داد. با این حال معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این سوال که آیا روابط تجاری ایران با امارات متوقف شده است یا خیر؟ گفت: خیر به این سادگی نیست که روابط دو کشور همسایه یک باره قطع شود. محمدرضا رحیمی در عین حال تصریح کرد: به مسوولان این کشور تذکر داده‌ایم که زیر بار فشار آمریکا نروند؛ چراکه به صلاح‌شان نیست.وی افزود: امارات تحت‌تاثیر فشار آمریکا کاری کرده که به ضرر ما نیست؛ بلکه به ضرر خودش است.

تاکید احمدی‌نژاد بر کاهش ارزش دلار

محمود احمدی‌نژاد در کمتر از سه ماه برای دومین بار عده‌ای را متهم به اخلال در بازار ارز و سکه کرد. احمدی‌نژاد بار دیگر از کاهش قیمت دلار دفاع و اظهار کرد: عده‌ای اصرار دارند که قیمت ارز بالا برود؛ این موضوع پایه اقتصادی ندارد چراکه درآمد ارزی کشور بسیار بالاتر از میزان مصرف است.

ورود دلار به کانال قیمتی جدید در شرایطی اتفاق افتاد که یک ماه قبل از آن آقای احمدی‌نژاد ارز واقعی دلار را 900 تومان عنوان کرد.

وی تاکید کرده بود: میزان ذخیره ارزی کشورمان به قدری بالاست که همه نیازها مانند واردات و مسافرت را تامین می‌کند و در حالی که امروز یک دلار آمریکا در اقتصاد ایران به اندازه 900 تومان هم نمی‌ارزد، اما با اقدام برخی افراد برای خرید کلان ارز تعادل بازار برهم می‌خورد.

خرید و فروش ارز متوقف شد

تازه‌ترین خبرها از بازار ارز و سکه از افزایش حداقل 90 تومانی قیمت دلار و افزایش 20 هزار تومانی قیمت سکه حکایت دارد.

دیروز قیمت دلار در بازار به 1530 تومان رسید و بهای سکه نیز تا 625 هزار تومان گران شد. با افزایش تقاضا و گران شدن ناگهانی قیمت دلار اغلب فعالان بازار از معامله ارز امتناع کردند. کمبود دلار و افزایش تقاضای خرید در بین دلالان موجب بی‌ثباتی بازار در برخی مناطق بازار شد که معمولا صرافان در چنین شرایطی از انجام معامله خودداری می‌کنند.

بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را در حد 1100 تومان حفظ کرد. از این رو با افزایش قیمت دلار تا حداقل 1530 تومان شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی از 430 تومان فراتر رفت.

منبع
eghtesadnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز