خیزش سراسری ایران در سالگرد آبان خونین؛ اعتراض و اعتصاب سه‌روزه با فراخوان قبلی آغاز شد

Submitted on س., 11/15/2022 - 05:53

از چند روز پیش به مناسبت فرا رسیدن سالگرد خیزش آبان ۹۸ و سرکوب خونین آن، این فراخوان‌ها در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده یا به صورت شب‌نامه یا اعلامیه‌های مخفیانه در میان شهروندان سراسر کشور پخش شده بود.

از نخستین ساعات روز سه‌شنبه، گروهی از کسبه بازار تهران با بستن مغازه‌های خود و با حمل پلاکارد شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. تصاویری نیز از درهای بسته مغازه‌ها در خیابان منوچهری تهران در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده است.

به اعتصابات سراسری بپیوندید. برای ۱۵۰۰ کشته‌ی آبان ۹۸. برای ایران. برای آزادی. برای #مهسا_امینی. تهران ۲۴ آبان pic.twitter.com/PWtOODs06f

نظیر این اعتصاب در شهرهای دیگر ایران از جمله مشهد، رشت، اراک، ایلام، کرمانشاه، بندرعباس، تبریز، مشهد و اصفهان نیز گزارش شده است.

در شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین از جمله سنندج، سقز، مهاباد، بوکان، روانسر، مریوان، پیرانشهر و اشنویه نیز گروه‌های زیادی از کسبه با بستن مغازه‌های خود به اعتصاب فراگیر پیوستند. پایگاه حقوق بشری هه‌نگاو کردستان شمار شهرهای کردنشین ایران را که در بامداد سه‌شنبه اعتصاب در آنها مشاهده شده، ۱۸ شهر اعلام کرده است.

گروهی از کارکنان ذوب‌آهن اصفهان نیز دست به اعتصاب و تجمع در محوطه این کارخانه زده و شعار دادند: «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه».

از امروز اعتصاب دانشجویان در چندین دانشگاه ایران آغاز شد و در برخی موارد دانشجویان همزمان در محوطه دانشگاه تجمع کرده و شعار دادند.

به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشجویان در دانشگاه‌های شریف، هنرهای زیبا، خواجه نصیر، آزاد واحد علوم تحقیقات و بهشتی تهران، و نیز در دانشگاه‌های گیلان و کرمانشاه ضمن خودداری از شرکت در کلاس درس، در تجمعات اعتراضی خود شعارهایی نظیر «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» سر دادند.

دانشگاه #رشت ۲۴ آبان#MahsaAmini #مهسا_امینی pic.twitter.com/RTZgdDSV7k

برخی از چهره‌های شناخته شده ایران نیز ضمن اعلام همبستگی با خیزش کنونی، مردم را به شرکت در اعتصاب سراسری فراخواندند. از جمله شاهزاده رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران در یک پیام ویدیویی حمایت خود را از فراخوان اعتصاب سراسری اعلام و ایرانیان را به شرکت در این خیزش دعوت کرد.

در سال‌روز #آبان۹۸، بار دیگر همراهی خود را با خانواده‌های داغ‌دیده اعلام می‌دارم. فراخوان‌هایی در جهت اعتراض و اعتصاب از داخل ایران اعلام شده است که من به سهم خود قویا از آن پشتیبانی می‌کنم.(۱/۲)#مهسا_امینی pic.twitter.com/MjitBHDqM0

مادر پویا بختیاری نیز در ویدیویی از مردم خواست تا در روز ۲۵ آبان، یعنی سالروز کشته شدن پسرش در سال ۹۸، به اعتصابیون بپیوندند.

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، زندانی سیاسی که در آبان ۹۱ بر اثر شکنجه مأموران جان باخت، در ویدیویی در حال آماده کردن ظرف‌های خوراکی برای معترضان در خیابان دیده می‌شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز