خشونت‌ها برضد خبرنگاران در افغانستان ۲۶ درصد افزایش یافته است

Submitted on پ., 02/04/2021 - 13:32

خشونت‌ها در سال ۲۰۲۰ در افغانستان، شکل تازه‌ای به خود گرفت. در این سال، در کنار انتحار و انفجارهای روزمره، ترورهای هدفمند به‌گونه بی‌پیشینه‌ای افزایش یافت.

خبرنگاران، در سال گذشته، یکی از اهداف جدی موج جدید ترورهای هدفمند واقع شدند و شمار زیادی از آنان هدف قرار گرفتند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در گزارش تازه خود که امروز پنج‌شنبه ۱۶ دلو/۴ فوریه نشر کرده، آورده که از ۱۳۲ مورد خشونتی که برضد خبرنگاران در سراسر افغانستان در سال ۲۰۲۰ ثبت شده، ۷ مورد به قتل انجامیده که از این میان ۵ خبرنگار درپی ترورهای هدفمند کشته شدند.

در این گزارش تاکید شده که ۱۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای زخمی شدند، ۱۰ خبرنگار لت‌وکوب شده، ۴۷ تن دیگر تهدید شدند و ۱۷ خبرنگار دیگر نیز ربوده شدند.

در گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان آمده که مسئول بیشتر این خشونت‌ها گروه طالبان و داعش بوده است درحالی که مسئولان دولتی پس از این دو گروه تروریستی، عامل بیشترین خشونت برضد خبرنگاران شمرده ‌شده‌اند.

نجیب شریفی، رییس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید که «افزایش چشم‌گیر حملات مستقیم و ترورهای زنجیره‌ای و هدفمند علیۀ خبرنگاران در ختم سال ۲۰۲۰، وحشت گسترده‌ای را میان روزنامه نگاران و رسانه‌ها در افغانستان ایجاد کرده است که این حمله‌ها قابلیت تولیدی رسانه‌ها را کاهش داده و خودسانسوری را میان خبرنگاران و رسانه‌ها افزایش داده است».

به دنبال افزایش ترورهای هدفمند، شماری از خبرنگاران نیز ناگزیر به ترک افغانستان شده‌ و برخی‌های دیگر نیز برنامه ترک افغانستان را دارند.

در همین حال، کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان در گزارش خود آورده که جامعه رسانه‌ای افغانستان از نبود یک برنامه منسجم در هیئت گفتگوکننده افغانستان در دوحه برای حراست از آزادی بیان و رسانه‌های آزاد و مستقل نگران هستند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز