خاطره‌ فوتبالی عجیب از سفر تیم ملی به کره شمالی

Submitted on ی., 09/04/2022 - 12:42

به گزارش خبرنگار ایسنا، مراسم رونمایی از مجموعه مستند تیم ملی ایران با عنوان «یک ملت، یک ضربان» یکشنبه ـ ۱۳ شهریور ماه ـ با حضور مستندساز و جمعی از مدیران شبکه مستند در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

محسن یزدی مدیر شبکه مستند، یاسر فریادرس قائم مقام شبکه مستند و محمد حسن یادگاری کارگردان مستند و حسین قرایی ـ مدیرکل روابط عمومی صداوسیما ـ از حاضران در این مراسم بودند.

مجموعه مستند «یک ملت، یک ضربان» به کارگردانی محمدحسن یادگاری، تولید جدید شبکه مستند است که تاریخچه فوتبال ایران از زمان ظهور تا عصر معاصر را روایت کرده و پخش آن از دهم شهریور، در شبکه مستند آغاز شده است.

خیلی از ما دوست داشتیم فوتبالیست شویم

محمدحسن یادگاری ـ تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه مستند ـ گفت: ما نسلی بودیم که صبح تا شب در کوچه فوتبال بازی می‌کردیم و خیلی از ما دوست داشتیم فوتبالیست شویم. عشق به فوتبال همیشه با ما بود. همیشه دوست داشتم کاری انجام دهم که عشق و علاقه‌ام به فوتبال را در سطح ملی به نمایش بگذارم. به پیشنهاد شبکه مستند و با توجه به اینکه امسال سال فوتبالی است و جام جهانی در پیش است، این کار آغاز شد.

یادگاری درباره‌ی دشواری‌های ساخت این مستند، گفت: جمع‌آوری آرشیو چند ماه طول کشید. جمع‌آوری آرشیو کار سخت و طاقت‌فرسایی است. آرشیو را تا حدی از تلویزیون استخراج کردیم اما همکاری کاملی با ما صورت نگرفت و بخشی از آرشیو را از فوتبال دوست‌های خارج از سازمان جمع‌آوری کردیم و بعد از فرآیند تصویربرداری آغاز شد. تقریبا یک سال و نیم درگیر این کار بودیم.

یادگاری تاکید کرد: هیچ دوره، هیچ دولت و و هیچ فدراسیونی در این مجموعه مستند بدون انتقاد پیش نرفته است. سعی کردیم اسناد و مصاحبه‌های درجه یکی را بیاوریم که حرف‌های جدیدی برای بیننده داشته باشیم.

این مستندساز در پایان گفت: همیشه آرزو داشتم پرچم کشور را بالا ببرم. این پروژه را با این تفکر ساختم که هنوز می‌شود پرچم را به اهتزاز درآورد و همه افراد را با تفکرات مختلف دور هم جمع کرد و در کنار هم قرار داد. حوزه ورزش هنوز هم حوزه‌ای است که می‌تواند همه را دور هم جمع کند. چه در بحث مستند، چه داستانی و چه در ژانرهای مختلف رسانه‌ای، این حوزه، حوزه‌ای است که مورد اقبال جامعه است و می‌تواند از نظر اقتصادی بازار داشته باشد. در حوزه ورزش به واسطه ذات رقابتی و ملی‌گرایی که دارد می‌توان خیلی حرف‌ها را زد. به بالادستی‌ها می‌گویم این حوزه را جدی بگیرند. به سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی در این ژانر نیاز داریم. جامعه از این سبک از کارها استقبال می‌کند.

گاهی محتواهایی تماشا می‌کنم که احساس بی‌حرمتی می‌کنم‌

محسن یزدی ـ مدیر شبکه مستند ـ هم گفت: ما در شبکه مستند مخاطب را ارزشمند فرض کرده و تلاش می‌کنیم لیاقت رضایت مخاطب را داشته باشیم. آنقدر که توان داریم و بلد هستیم، برایمان مهم است که وقت مخاطب تلف نشود و احساس بی‌حرمتی نکند. گاهی خودم محتواهایی را تماشا می‌کنم که با تماشایش احساس بی‌حرمتی میکنم‌. ما سعی کردیم به مخابمان احترام بگذاریم‌. تولید کار خوب واقعا سخت است‌. امیدوارم این اتفاقی که امروز ما را دور هم جمع کرده، لیاقت نگاه‌های شما را داشته باشد.

خاطره‌ای از بازی‌ تیم ملی در جام جهانی

در ادامه این مراسم از محمودرضا رضایی ـ مستندساز ورزشی ـ تقدیر شد.

رضایی با فاخر خواندن شبکه مستند و تمجید از مدیر این شبکه گفت: جوان‌های بااستعدادی مثل آقای یادگاری هستند که مستند می‌سازند. اگر سیاست‌های سازمان صداوسیما به سمتی برود که به جوان‌ترها میدان دهد، رشد می‌کنیم. من آدم سخت‌گیری هستم اما کار تولیدشده توسط این تیم جوان، استانداردهای بالایی دارد.

رضایی سپس با یادآوری خاطره‌ای از بازی‌های تیم ملی گفت: من از سال ۱۹۹۶ همراه تیم ملی بودم. اولین کار را با رضا میرکریمی ساختیم. یکی از خاطره‌های من از سفر به کره شمالی است که کشوری با شرایط خاص است. به نظرم در این کشور عجیب‌ترین صحنه‌های فوتبالی را دیده‌ام. وقتی ار رختکن خارج شدیم و می‌خواستیم سوار اتوبوس شویم، جمعیت بسیار زیادی آمده بودند، ما ترسیدیم و به عقب برگشتیم. جمعیت از دست داور عصبانی بودند ما تمام مسیر را دویدیم و تیم ملی برگشت به رختکن و چند ساعت زندانی شدیم تا پلیس آمد و نظم را برقرار کرد. در این سفرهای فوتبالی صحنه‌های دیده‌نشده زیاد بود.

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز