خالد العتیبی، یکی از افراد متهم به قتل جمال خاشقجی در فرودگاه پاریس بازداشت شد

Submitted on س., 12/07/2021 - 12:51

صبح سه‌شنبه ۷ دسامبر/۱۶ آذر، خالد العتيبي، ۳۳ ساله، توسط مأموران پلیس مرزی فرانسه در فرودگاه بین‌المللی شارل دوگل (حومۀ پاریس) بازداشت شد. وی می‌خواست به مقصد ریاض پرواز کند.

منابع قضایی به خبرگزاری فرانسه گفتند که این بازداشت با اتکاء به یک حکم جلب بین‌المللی که توسط ترکیه صادر شده، صورت گرفته است. قرار است که وی فردا – چهارشنبه – به دادسرای عمومی پاریس تحویل داده شود.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در دوم اکتبر سال ۲٠۱٨ (مهر ۱۳٩۷)، در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. جسد وی که قطعه‌قطعه شده بود، هیچگاه پیدا نشد.

قاتلان وی، گروهی بودند که از عربستان اعزام شده بودند. ریاض محاکمه‌ای نیز برای متهمان به راه انداخت که بیشتر با هدف تبرئه کردن مقامات بلندپایۀ سعودی برگزار شد. در این وقایع، از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به عنوان آمر اصلی قتل نام برده شده است. اما از نظر دولت عربستان، قتل توسط یک گروه از "مأموران خودسر" انجام شده. در پایان محاکمه، پنج نفر به اعدام و سه نفر به زندان محکوم شدند، اما در مرحلۀ بعد احکام اعدام به زندان تخفیف یافت.

هنوز معلوم نیست که خالد العتیبی چه زمانی به فرانسه آمده بوده است. بازداشت وی در حالی صورت می‌گیرد که سه روز قبل، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، در جده با محمد بن سلمان دیدار کرد. رسانه‌های بین‌المللی گوشزد کردند که از زمان قتل خاشقجی به بعد، رهبران سیاسی جهان نسبت به ملاقات با ولیعهد عربستان اکراه داشته و سفر ماکرون به عربستان می‌تواند گامی در جهت اعادۀ حیثیت سیاسی بن سلمان باشد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز