کار در کانادا: نحوۀ دریافت مجوز کار

Submitted on چ., 10/13/2021 - 13:20

هر ساله کانادا صدها هزار مجوز کار را برای استعداد‌ها از سراسر جهان صادر می‌کند.


هدف کانادا از پذیرفتن استعداد‌های جهانی حمایت از اقتصاد خود اهداف اجتماعی است. کانادا مجوز کار صادر می‌کند تا کارگران خارجی بتوانند در بازار کار از اقتصاد این کشور حمایت بکنند. کانادا همچنین برای دلایل اجتماعی مانند حفظ اعضای خانواده کنار هم در کانادا، تقویت روابط فرهنگی با کشور‌های دوست، مجوز کار صادر می‌کند.


برای عملی کردن این اهداف، کانادا بیش از صد مسیر مختلف دریافت مجوز کار صادر می‌کند.


این مسیر‌ها تحت دو برنامۀ اصلی قرار دارند. برنامۀ کارگر خارجی موقت و برنامۀ جابجایی کارگران بین‌المللی.


برنامۀ کارگر خارجی موقت به منظور برطرف ساختن کمبود نیروی کار در کانادا ایجاد شده است. کارفرمایان باید به دولت کانادا ثابت کنند که استخدام یک کارگر خارجی توسط آنها به دلیل عدم کارگر مناسب در کانادا است. برای اثبات آن، کارفرمایان باید آزمون بازار کار بدهند که به آن ارزیابی تأثیرگذاری بر بازار کار [LMIA] می‌گویند. دولت کانادا پس از آن باید تأیید کند که استخدام کارگر خارجی تأثیری مثبت و یا دست کم خنثی بر روی بازار کار کانادا می‌گذارد. زمانی که تأیید شود، کارگر خارجی می‌تواند درخواست خود را به ادارۀ مهاجرت کانادا تقدیم کند.


برنامۀ جابجایی بین‌المللی (IMP) برای پیشبرد منافع اقتصادی و اجتماعی متنوع کانادا وجود دارد. تحت جابجایی بین‌المللی نیازی به LMIA نیست. در عوض، کارگران واجد شرایط خارجی تحت برنامۀ جابجایی بین‌المللی می‌توانند برای اخذ مجوز کار به ادارۀ مهاجرت کانادا مراجعه کنند.

چگونه می‌توانم تحت برنامۀ کارگر خارجی موقت مجوز کار دریافت کنم؟


اخذ مجوز کار تحت برنامۀ کارگر موقت خارجی یک فرایند کارفرما محور است. کارفرما باید یک موقعیت شغلی خالی داشته باشد و تعیین کند که هیچ کارگر مناسبی در کانادا برای انجام این کار وجود ندارد. سپس کارفرما باید برای LMIA درخواست کند و یک ارزیابی مثبت یا خنثی دریافت کند. پس از دریافت تأیید، کارگر خارجی می‌تواند نامه پیشنهاد کار خود، نامه LMIA و سایر اسناد حمایتی خود را برای اخذ مجوز کار به ادارۀ مهاجرت کانادا ارائه دهد. مجوزهای کار تحت TFWP مختص کارفرما است که به آنها «بسته» نیز گفته می شود. این بدان معناست که کارگر خارجی فقط می‌تواند برای کارفرمایی که آنها را استخدام کرده و برای مدتی که توسط دولت کانادا تأیید شده است کار کند.  

چگونه می‌توانم تحت برنامۀ جابجایی بین‌المللی مجوز کار دریافت کنم؟


دریافت مجوز کار تحت برنامۀ جابجایی بین‌المللی هم می‌تواند توسط کارفرما انجام شود و هم توسط خود کارگر خارجی. اگر کارفرما یک موقعیت شغلی خالی داشته باشد و کارگر خارحی واجد شرایط مسیر کبرنامۀ جابجایی بین‌المللی باشد، کارفرما می‌تواند کارگر خارجی را استخدام کند. به علاوه، بر خلاف برنامۀ کارگر خارجی موقت کارگران خارجی تحت  برنامۀ جابجایی بین‌المللی می‌توانند برای هر کارفرمایی که بخواهند کار کنند (هرچند برای همه این امر صدق نمی‌کند.)

مسیرهای معمول تحت این برنامه شامل موارد زیر می‌شود:

  • تلویزیون و فیلم: کانادا از کارکنان بخش سرگرمی دعوت می‌کند تا از صنعت فیلم و تلویزیون کانادا حمایت کند.
  • مسافران تجاری: مسافران خارجی که ثابت کنند از شرایط مورد نیاز برخوردار هستند، متوانند بدون نیاز به مجوز کار، در کانادا کار کنند.
  • تمدید مجوز کار باز: کارگران ماهر واجد شرایط که در کانادا زندگی می‌کنند می‌توانند زمانی که منتظر پروسۀ تکمیل درخواست اقامت دائم خود هستند برای تمدید مجوز کار باز [BOWP] اقدام کنند. به علاوه، همسران/شرکای زندگی شهروندان/مقیمان دائم کانادا نیز می‌توانند اگر در کانادا هستند برای BOWP درخواست دهند.
  • مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی: مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی [PGWP] رایج‌ترین مجوز کار تحت برنامۀ جابجایی بین‌المللی است. فارغ التحصیلان بین المللی واجد شرایط موسسات آموزشی کانادایی (مانند کالج‌ها و دانشگاه‌ها) می توانند مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی را تا سه سال دریافت کنند.
منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز