کاپ ۲۷ : بحران تنوع زیستی و تغییرات اقلیم، چرا هر دو چالش باید همزمان مورد توجه قرار گیرد؟

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 08:01

همزمان با برگزاری بیست و هفتمین نشست آب و هوایی سازمان ملل متحد در شرم‌الشیخ مصر، اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر لزوم پایبندی به تعهدات اقلیمی کشورهای عضو این اتحادیه تا سال ۲۰۵۰، بر اقداماتی مضاعف برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به میزان دست‌کم ۵۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با تعهدات اتخاذ شده در سال ۱۹۹۰ تصریح کرده است.

اتحادیه اروپا تاکید می‌کند: کنفرانس تنوع زیستی قرار است نقطه عطفی باشد تا تصویب یک چارچوب جهانی در راستای حفاظت از تنوع زیستی و احیاء طبیعت در یک دهه آینده را تشویق و تقویت نماید. اما توجه به بحران تنوع زیستی در جهان، در کنار بررسی چالش‌های تغییرات اقلیمی، از موضوعات مورد توجه نشست کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ بود. هر چند که تمرکز اصلی بر بحران تنوع زیستی در دستور کار کنوانسیون تنوع زیستی موسوم به کاپ ۱۵ قرار دارد. نشست کاپ ۱۵ زیر نظر سازمان ملل متحد، از روز هفتم تا نوزدهم دسامبر ۲۰۲۲ در کانادا برگزار خواهد شد.

اتحادیه اروپا، به‌طور ویژه، همزمان با برگزاری نشست تغییرات آب و هوایی کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ، بر لزوم اقدام فوری و واکنش جهانی برای مقابله با شرایط اضطراری آب و هوایی تصریح کرده است.  

کشورهای عضو این اتحادیه، ضمن تمرکز بر ضرورت فائق آمدن بر بحران زیست‌محیطی، چالش تنوع زیستی و جبران خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی، تلاش می‌کنند تا نقش میانجی و پل رابطی را برای ارائه راه‌حل‌های مؤثر در راستای نیازهای کشورهای آسیب‌پذیر در سراسر جهان ایفا کنند.

در نشست‌های متمرکز بر موضوع تنوع زیستی در کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ، از جمله کنفرانسی به ابتکار اسکاتلند، چالش‌ها و توصیه‌ها به منظور یافتن راه‌حل‌‌های یکپارچه مبتنی بر تاب‌آوری طبیعت در سطوح منطقه‌ای به بحث گذارده شد.

کارشناسان حاضر در نشست کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ تاکید می‌کنند: تشخیص هم‌افزایی میان بحران اقلیم و چالش تنوع زیستی ضروری است زیرا این دو پدیده از دیدگاه سیاست و علم به یکدیگر مرتبط هستند؛ در صورتی که بطور جداگانه با این دو پدیده برخورد شود می‌تواند تهدید بزرگی برای ساکنان کره خاکی و اکوسیستم‌ها باشد.

وزیر محیط‌زیست اسکاتلند در جریان کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ گفت: ما با مذاکرات جاری (کاپ ۲۷) و نشست آتی کاپ ۱۵ (کنوانسیون تنوع زیستی) به لحظه حساسی رسیده‌ایم و باید اطمینان حاصل کنیم که بحران‌های اقلیمی و تنوع زیستی در دستور کار جهانی قرار دارند.

همچنین، در نشست بررسی علمی-سیاسی بین دولتی همزمان با برگزاری کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ در زمینه بررسی تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی، تاکید شد: اقداماتی که به شدت بر اهداف مبارزه با تغییرات اقلیمی متمرکز هستند می‌توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم به طبیعت آسیب برسانند و البته برعکس این اتفاق هم ممکن است.

فرانسه از جمله کشورهای متعهد به مبارزه با چالش تنوع زیستی است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در سخنرانی خود در شرم‌الشیخ مصر بر چالش آب و هوایی و خسارات ناشی از این بحران گسترده تاکید قرار داد. دولت فرانسه از زمان تصویب توافق آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ تاکنون ۳۰ میلیارد یورو برای جبران خسارات ناشی از بحران تغییرات آب و هوایی و چالش تنوع زیستی اختصاص داده است.

فرانسه، از جمله کشورهای فعال برای بسیج ۱۰۰ میلیارد دلار در سال از سوی کشورهای توسعه یافته برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر در برابر بحران تغییرات آب وهوایی است.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز