کانادا صاحب اولین معدن لیتیوم تمام الکتریکی جهان می‌شود

Submitted on Mon, 11/21/2022 - 12:13

کانادا صاحب اولین معدن لیتیوم تمام الکتریکی جهان می‌شود

باتری‌های لیتیومی که در وسایل نقلیه برقی و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شوند، با توجه به اینکه دنیا به سمت کربن زدایی می‌رود، تقاضای زیادی دارند با این وجود ما شاهد این هستیم که این مواد به میزان لازم تولید نمی‌شوند.

تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۳۰، حتی اگر تمام معادن موجود لیتیوم جهان به تولید عادی خود ادامه دهند، باز هم نمی‌توانند حتی نیمی از تقاضای جهانی را تامین کنند.

بر همین اساس در حال حاضر یک شرکت قرار است در این زمینه کاری متفاوت در کانادا انجام دهد.

فیلیپ گروس، مدیر عامل لیتیوم Snow Lake، که قصد دارد اولین معدن لیتیوم تمام الکتریکی جهان را در کانادا راه اندازی کند در این رابطه گفت:

کمبود لیتیوم در جهان بر همگان قابل مشاهده است و هرکسی غیر از این فکر کند، سرش را مانند کبک زیر برف کرده (خود را به ندانستن زده است.)

وی با بیان اینکه تقاضا برای خودروهای الکتریکی بطور عجیبی روز به افزایش افزود:

کمبود لیتیوم باعث شده دولت‌ها به مصرف کنندگان فشار آورند درحالی که نسل جدید نسبت به این مسائل آگاه هستند.

گروس ادامه داد:

برخی از این افراد برای خرید خودروهای برقی ثبت سفارش کرده اند و در لیست انتظار دو ساله قرار دارند. و به معنای واقعی کلمه سال‌ها باید منتظر دریافت خودرویشان منتظر بمانند. با این وجود این تمام مشکل نیست و فقط نوک کوه یخ مشکلات است. زیرا تمام خودروهای برقی که اکنون میبینید گران هستند. و هر خودرو حداقل ۵۰ تا ۶۰ دلار قیمت دارد ولی ما به زودی می‌توانیم قیمت برخی از خودروها را به ۳۰ دلار هم برسانیم.

بیشتر منابع لیتیوم شناخته شده جهان در استرالیا و آمریکای جنوبی قرار دارند در حالی که چین حدود ۸۰ درصد باتری‌های لیتیومی جهان را تولید می‌کند.

این موضوع کار را برای کشورهای غربی بسیار سخت کرده به خصوص اینکه طی چند سال اخیر لیتیوم به یک کالایی مورد مصرف تبدیل شده است.

ده‌ها سال کسی به لیتیوم توجه نداشت. و برای تولید آن هزینه نمی‌کرد چراکه دانش استفاده از آن نبود. استخراج لیتیوم در آمریکای شمالی نیز سودی نداشت چون کارایی آن شناخته شد نبود و باید به چین صادر می‌شد.

اما اکنون Snow Lake Lithium قصد دارد این مشکل را از طریق تفاهم نامه با غول باتری کره‌ای LG حل کند.

بر همین اساس قرار است یک کارخانه فرآوری هیدروکسید در حوالی Snow Lake Lithium ساخته شده تا مواد پس از کشف و استخراج در این کارخانه پردازش و به باتری تبدیل شوند.

شرکت جدید متعهد به بهره‌برداری از یک معدن لیتیوم کاملاً تجدیدپذیر و پایدار است. که می‌تواند محصولی کاملاً قابل ردیابی، بدون کربن و بی‌ضرر را به بازار خودروهای برقی و باتری در آمریکای شمالی عرضه کند.

کارخانه جدید ۱۰۰٪ انرژی تجدیدپذیر را تامین می‌کند. و اولین معدن لیتیوم تمام الکتریکی جهان خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود در این معدن در یک دوره ۸ تا ۱۰ ساله سالانه ۱۶۰ هزار تن کنسانتره لیتیوم اسپودومن ۶ درصد تولید شود.

منبع: interestingengineering

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز