جو بایدن ادعای زلنسکی دربارۀ موشک های اصابت کرده به لهستان را تأیید نکرد

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 08:01

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ٢۶ آبان، پس از بازگشت از سفر آسیایی خود و ورود به کاخ سفید، در گفتگو با خبرنگاران به اظهارات ولودیمیر زلنسکی مبنی بر اینکه منشأ موشک های اصابت کرده به لهستان اوکراین نبوده است، واکنش نشان داد و در مخالفت با نحوۀ استدلال او گفت: «شواهد و مستنداتی برای اثبات این ادعا وجود ندارد».

ولودیمیر زلنسکی در اظهارات اخیر خود، روسیه را متهم به شلیک موشک به خاک لهستان کرد و اطمینان داد که موشک های اصابت کرده به لهستان در روز سه شنبه که منجر به کشته شدن دو نفر در روستایی در نزدیکی مرز با اوکراین شده است، منشأ اوکراینی نداشته است.

پس از آنکه دولت واشنگتن اعلام کرد که موشک های اصابت کرده به لهستان احتمالاً توسط پدافند هوایی اوکراین شلیک شده است، دولت کی‌یف روز پنجشنبه تأکید کرد که روسیه مسئول انفجار مرگبار موشکی در خاک لهستان است.

دیمیترو کولبا وزیر امور خارجۀ اوکراین، با اشاره به گفتگوی تلفنی خود  با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ آمریکا، در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد: «ما بر این باوریم که مسئولیت کامل این ترور موشکی و پیامدهای آن در خاک اوکراین، لهستان و مولداوی، بر عهدۀ روسیه است».

Ukrainian experts are already working at the site of the tragedy in Przewodów caused by Russian missile terror against Ukraine. I am grateful to the Polish side for granting them access. We will continue our cooperation in an open and constructive manner, as closest friends do.

در همین حال، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ آمریکا، با اشاره به گفتگو با همتای اوکراینی خود دربارۀ بررسی عامل این انفجار، گفت: «نتیجۀ نهایی هر چه که باشد، ما از قبل روسیه را مسئول نهایی این حادثۀ غم انگیز می دانیم».

پیش از این، دولت واشنگتن گفته بود که این انفجار احتمالاً ناشی از یک موشک دفاعی سرگردان اوکراینی بوده است اما دولت کی‌یف این ارزیابی را مورد تردید قرار داد.

 همچنین مشاور ارشد سیاست خارجی رئیس جمهوری لهستان، روز پنجشنبه اعلام کرد که اوکراین احتمالاً به سایتی در جنوب شرقی لهستان که در آن دو نفر به خاطر اصابت موشک جان خود را از دست دادند، دسترسی داشته است.

دولت ورشو می گوید شواهد موجود از صحنه حاکی از آن است که این انفجار ناشی از یک موشک پدافند هوایی اوکراینی است که منحرف شده بوده است.

دولت روسیه نیز با تحریک آمیز اعلام کردن اظهارات زلنسکی، آنرا یک موشک پرتاب شده از سامانه اس-۳۰۰ اوکراین ارزیابی کرده است.

این در حالی است که دولت کی‌یف ضمن رد کردن تمامی این موارد، تأکید می کند که شواهدی دال بر وجود «ردپای روسیه» در این انفجار و اصابت موشک به خاک لهستان وجود دارد.

آندژی دودا رئیس جمهوری لهستان، روز چهارشنبه، اعلام کرد که امکان دسترسی به محل انفجار، مستلزم موافقت دو کشور مسئول تحقیقات یعنی ایالات متحدۀ آمریکا و لهستان است.

جاکوب کوموچ مشاور رئیس جمهوری لهستان نیز به تلویزیون خصوصی TVN 24 گفت که «یک تیم تحقیقاتی لهستانی آمریکایی در محل حضور دارند».

پی شاز این، رادیو زیت لهستان اعلام کرد که شامگاه سه‌شنبه، دو موشک به روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی در شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده و منجر به جان باختن دو نفر شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز