جایزه صلح نوبل 2021 به دو خبرنگار فیلیپینی و روسی رسید

Submitted on ی., 10/10/2021 - 01:31

جایزه صلح نوبل 2021 به دو خبرنگار و کنشگر اجتماعی در فیلیپین و روسیه رسید.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، امسال ماریا رسا، خبرنگار فیلیپینی-آمریکایی و دمیتری مرادوف، روزنامه‌نگار روسی درپی تلاش سرسختانه برای آزادی بیان موفق به کسب جایزه صلح نوبل 2021 شدند.

این جایزه بنابر وصیت آلفرد نوبل، مبتکر جایزه نوبل به کسانی که بهترین یا بیشترین کوشش را در راه «برادری ملل، انحلال یا کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح» را داشته‌اند داده شده و بر خلاف سایر جوایز نوبل همه ساله در خارج از سوئد و در اسلو، پایتخت نروژ اهدا می‌شود.

ماریا رسا و دمیتری مرادوف بطور مشترک برنده جایزه صلح نوبل امسال شده‌اند و هر دو در کشورشان سابقه فعالیت خبرنگاری تحقیقاتی دارند.

او در سال 2020 با انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی به‌شدت مقابله کرد ولی بر اساس قانون مناقشه برانگیز مقابله با جرایم سایبری فیلیپین متهم شد که این اتهام با انتقاد از سوی گروه‌های حقوق بشری و خبرنگاران روبرو شد.

رسا در سال 2018 نیز از سوی مجله تایم برگزیده شد و یکی از اعضای گروه خبرنگارانی بود که در سراسر جهان با اخبار جعلی مقابله کردند.

وی از منتقدین سرسخت رودریگو دورته، رئیس جمهوری فیلیپین نیز هست.

وی همچنین همواره پیگیر پرونده‌ فسادهای دولتی و نقض حقوق بشر در روسیه بود.

او در سال 2007 جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات و در سال 2010 نشان لژیون فرانسه را دریافت کرد.

مرادوف پس از انتشار خبر کسب جایزه صلح نوبل 2021 بی‌درنگ از اهدای آن به روزنامه نوایا گازتا و روزنامه‌نگاران کشته شده این رسانه خبر داد.

برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰؛ این بار برنامه جهانی غذا

گرتا تونبرگ نامزد جایزه صلح نوبل شد

منبع: یورو نیوز 

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز